waarom hebben Aziaten een hogere stem dan Europeanen?

(dat ze ook hoger kunnen zingen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Amadea
11 jaar geleden
Is dat zo? Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik ken meer Europese dan Aziatische coloratuursopranen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb dat toch echt gelezen op wikipedia bij `stemband`
Amadea
11 jaar geleden
Niet alles wat in wikipedia staat berust op waarheid. Het is voor het merendeel door amateurs, net als wij hier op Goeie Vraag, ter informatie geplaatst. Het is mij nog nooit opgevallen dat Aziaten met hogere stem zouden praten dan Europeanen.

Antwoorden (1)

Dit komt omdat ze over het algemeen kleiner zijn dan europeanen. Dit scheelt niet veel dus hoor je het ook bijna niet, maar in theorie heb je gelijk.

Als je lucht door een klein gaatje perst zal dit een hoger geluid opleveren dan waneer je lucht door een groter gat perst. Daarom hebben "dwergen" (mensen met een groeistoornis) of kinderen ook vaak een hogere stem.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit gaat dan niet zo zeer alleen om het keelgat of grote van de mond, maar eigenlijk alles wat je gebruikt als je praat. Stembanden, long inhoud, enz. (omdat dus alles kleiner is)