Kan iemand me aub helpen? Stel dat je bijv. 21 maart de eerste menstruatiedag hebt en de volgende man 21 april weer is je cyclus dan 28 of 30 dagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Die keer 31 dagen.
Maar om je cyclus te 'weten' moet je het meerdere maanden bijhouden ; het wil namelijk nog wel eens een dagje verschillen, en dan neem je het gemiddelde.
Factoren die van invloed zijn op je hormoonspiegel zijn niet alleen je biologische klok, maar ook hoe actief je bent, of je lekker in je vel zit, of je ziek bent geweest, wat je gegeten hebt ; dat verschilt nog wel eens.

Bij sommige vrouwen is het altijd gemiddeld 30 of 31 dagen, bij anderen atlijd gemiddeld 28 of 27 dagen.
Dat scheelt zo weinig, dat het eigenlijk geen impact meer heeft.

Wat niet zo heel veel voorkomt is een cyclus die altijd (niet één keertje, maar altijd) schommelt met meer dan 3 dagen verschil ; zeg maar de ene maand 26 dagen en de maand erna 35 dagen. Als dat type regelmaat zich voordoet, kunnen (hoeft niet, het KAN) er problemen zijn met je hormoonhuishouding.

Als een jong meisje net menstrueert zijn dergelijke schommelingen echter ook nog geen probleem ; je kunt zelfs wel eens een maand overslaan, of ineens na twee weken alweer aan de beurt zijn. De eerste jaren mag dat ; dat noemen we 'op regel komen'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen, Stel dat het elke dag anders is hoe weet je dan wanneer je vruchtbaar bent?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt niet ALLES tot op de dag weten, meid.
Bij een regelmatige cyclus is het ook maag 'ongeveer' en 'gemiddeld'.
Je kunt ook - geldklopperij, trouwens - ovulatietesten kopen, of de 'Persona', een cyclusmeter die zowel als voorbehoedsmiddel als als zwanger-wordt-middel kan worden gebruikt. (Etos bijvoorbeeld). Bij een onregelmatige cyclus is dat inderdaad lastiger, en zijn er in de praktijk nog wel eens vruchtbaarheidsproblemen i.e. gaat het zwanger worden minder snel dan gewenst.

Andere antwoorden (2)

Dan zit er precies een maand tussen, een maand is 30 of 31 dagen (behalve in februari), dus dan heb je een cyclus van 30 dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je had DIE maand een cyclus van 31 dagen omdat maart 31 dagen heeft.