Omdat bruiner worden een biologisch mechanisme is dat allemaal kleine schildjes maakt die de schadelijke uv-straling absorberen. Als je altijd binnen zit en ineens lang in de felle zon gaat, kan je lichaam de huid niet snel genoeg bruin laten worden. Hierdoor beschadigd je huid door de uv-straling. Wit weerkaastst inderdaad meer licht dan bruin, maar het gaat er om waardoor het licht wordt geabsorbeerd. Als je huidcellen het absorberen, beschadigd je huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat wittere mensen meestal ook een gevoeligere huid hebben.

Donkere mensen zijn "gewend" om blootgesteld te worden aan zonlicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat die uitspraken over de kleuren zwart en wit niet een huidskleur betreffen, maar die van verf. Een wit geverfd gebouw weerkaatst de zonnestralen, waardoor de muren minder heet worden dan wanneer het zwart zou zijn geverfd.
Amadea
11 jaar geleden
Donkere mensen hebben meer pigment in hun huid, dat zorgt dat je minder verbrandt. Blanke mensen hebben dat pigment niet of veel minder
anneliez
11 jaar geleden
ik ben het helemaal eens met Amandea. En trouwens..
ook iets wat je vast al wist: donkere mensen hebben meer pigment dan lichte mensen waardoor zij minder snel verbranden dan lichte mensen die minder pigment hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een witte huid weerkaatst meer licht dan een bruine huid, maar de hoeveelheid UV-straling is gelijk. Een bruinere huid met een beschermlaag van pigment zorgt ervoor dat de huid meer beschermt is tegen de UV-straling.