Waarom praten mensen in zich zelf?

als je oplet merk je dat heel veel mensen om je heen in zich zelf aan het praten zijn,gek want als je iets denkt "hoor "je het toch als het ware al in je hoofd,waarom zou je dan de extra energie gaan gebruiken om je stembanden te gebruiken en het hard op te gaan zeggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je enig idee hoe lastig het kan zijn om een gesprekspartner van het juiste kaliber te vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"als je iets denkt "hoor "je het toch als het ware al in je hoofd" Dat hoeft helemaal niet, niet iedereen denkt uitsluitend in taal.

Het beste antwoord

Heb je dat wel eens? Je bent bezig met het oplossen van een probleem, maar je zit ergens halverwege vast. Je roept er iemand bij en legt hem of haar je probleem uit. Tijdens het uitleggen kom je achter je denkfout, of snap je ineens de volgende stap. Zonder dat de ander iets heeft hoeven zeggen heb jij - hopsakee! - je probleem opgelost, alleen maar omdat je het hebt uitgesproken! Je bedankt de ander voor het luisteren.

Heb je niet? Misschien herken je dit dan wel: iemand komt bij jou met een persoonlijk probleem. Jij weet de oplossing ook niet - jij bent ook maar een mens - maar begint met praten vanuit je eigen ervaring. Tijdens het praten komen er op een gegeven moment allemaal wijze gedachten bij je op en die spreek je uit. Je geeft de ander daarmee waardevolle raad en je wordt daarvoor hartelijk bedankt. Jij denkt: waar kwam die wijsheid ineens vandaan?

Ook al niet? Laatste dan! Je kunt niet meer op iemands naam komen en loopt maar te denken en te denken. Op een gegeven moment spreek je een aantal namen uit die in je opkomen. Margriet, Marjan, Annet... Marjet! Alleen door het uit te spreken ben je erachter gekomen - pak van je hart!

Het kan zijn dat je dat allemaal niet hebt, en gewoon niet zo vocaal bent ingesteld. Feit is wel dat tijdens het praten in je hoofd automatisch verbanden worden gelegd die behulpzaam kunnen zijn bij wat je aan het vertellen bent. Dingen die met hetzelfde thema te maken hebben, of klankassociaties worden als het ware vast "klaargezet" door je hersenen.

Door dingen uit te spreken - al is het maar tegen jezelf - prikkel je de hersenen extra om zaken op een rijtje zetten en verbanden goed krijgen. Je moet immers praten, en luisteren! Je zet je hersens extra aan het werk. Vaak met goed gevolg. Logisch dus dat mensen af en toe in zichzelf praten: het werkt als een tierelier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat er niemand anders naar ze luistert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onbewustheid... onbewustzijn spreekt vanzelf... En heeft geen oor nodig, het spreekt toch wel, vanzelf en onophoudelijk...

Het is een vorm van overreding van zichzelf... Ze zijn wat van plan en het moet uitgesproken worden als bevestiging en als geheugensteuntje... Vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
gewoonte, ik praat ook de hele dag met andere mensen dus dat heeft er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk ik leide schizofrenie maar nu zijn WIJ weer gezond

Toegevoegd na 32 seconden:
aan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik merk het vaak bij mensen die alleen wonen, die zijn dat gewend en doen dat dan soms ook in gezelschap van anderen (op het werk ofzo).
Het gaat onbewust.
En.. ik vind iets denken toch iets anders dan iets uitspreken, met uitspreken heeft het toch meer kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lisss666;

Dan heb je tenminste geen tegenspraak.
"Oh nee?"
Nee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het de verbale manier van een notitieblok pakken en dingen op papier zetten om de verbanden te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het op zoek zijn naar herkenning.
Om iets te onthouden, of om ergens op te komen dat je vergeten bent. bewust of onbewust. uitgaande van een gezond mens.

in geval van schrizofrenie en andere hersenaandoeningen, zal de persoon / betrokkenen het antwoord al weten via de specialist bij wie men onder behandeling is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan verschillend zijn. Vaak om de eigen gedachten te bekrachtigen. Komt meestal voor als je alleen ergens mee bezig bent.