Kun je leren om je kaken te ontspannen, en zo ja, hoe?

Wanneer ik ergens geconcentreerd mee bezig ben dan houdt ik mijn kaken heel gespannen. Ik probeer er wel op te letten om dat niet te doen, maar vaak merk ik pas dat ik het weer gedaan heb nadat het weer eens geresulteerd heeft in een knallende hoofdpijn. Ik voel dan ook aan mijn kaken dat ik ze weer eens te vast op elkaar geklemd heb.

Als er al een manier is om je kaken te laten onstpannen, hoe kun je dat dan het beste doen? Ik ondervind hier echt last van.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eerst nagaan of de kaakpijn niet door de stand van de tanden kan komen. Ga dus advies vragen bij de tandarts. En anders kan je hier bij kijken: Kaak Fysiotherapie De gespecialiseerde kaakfysiotherapeut wordt ook wel orofaciaal therapeut genoemd. Kaakfysiotherapie is een specialisatie binnen de fysiotherapie welke zich richt op klachten in een heel specifiek gebied van het lichaam, namelijk de kaakgewrichten en het hoge nek/ halsgebied. Het indicatiegebied ligt enerzijds in klachten die direct aan de kaakgewrichten zijn gerelateerd, anderzijds bestaan er ook klachten die op het eerste gezicht minder snel aan kaakgewrichtproblemen worden gekoppeld. In het eerste geval zijn dat bijvoorbeeld sterk knappende of krakende kaken, een beperkte mondopening, een slecht sluitende mond, een pijnlijk en/ of stijf gevoel in de kaken, problemen met eten, kauwen of praten. Daarnaast kunnen ook bijvoorbeeld hoofdpijnklachten, oorpijn, nekklachten, slikklachten, duizeligheid, oorsuizen hun oorzaak hebben in het kaakgebied. De behandeling vindt zowel intra- als extra- oraal plaats. Manipulaties, mobilisatietechnieken en massage kunnen worden toegepast. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan oefeningen en adviezen om bepaalde (eet)gewoontes te veranderen, zoals bijvoorbeeld lipbijten, wangkauwen, knarsen of klemmen. Ontspanningstechnieken/ instructies kunnen daar ook vaak een positieve bijdrage aan leveren. Indien nodig wordt ook het omgevingsgebied behandeld. De beweeglijkheid van het hoge nekgebied kan de kaakfunctie beïnvloeden. En de spieren die de mond openen hechten met name in het halsgebied aan. Verwijzing naar de kaakfysiotherapeut, ook wel orofaciaal therapeut genoemd, kan plaatsvinden door huisarts, tandarts of kaakchirurg. Voor uitgebreide informatie kunt u terecht op de website van de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie in de Tandheelkunde corio-fysiotherapie.nl

Oefenen, oefenen en oefenen... Jij hebt het spannen zo vaak geoefend, dat het automatisch is gaan worden... Dat lukte je dus prima... Dan weet ik als je elke keer gaar ontspannen je dit ook weer kunt ontleren... Maar dat duurt wel even hoor... Een automatische handeling is niet zomaar uit je systeem... Dus oefen en oefen, elke keer weer terug naar ontspanning... Er zijn wel andere methodes, maar die mag ik je niet vertellen van Gv...

Misschien helpt een kauwgummie?

je bent je er al af en toe van bewust... dat is heel goed... en nu is het de kunst je daar telkens van bewust te zijn als je het doet... corrigeer je zelf als je merkt dat je je tanden en kiezen op elkaar klemt, maar straf jezelf niet af... dat is niet nodig... op het moment dat dat je merkt dat je spant, hou je op met te doen wat ja aan het doen was (concentreren en kaken spannen) en ga je even heel bewust 1 ding doen: kaken (en de rest van je lichaam en gedachten) ontspannen... en dat doe je telkens als het nodig is... daarnaast ga je bewust je mond losjes houden op andere momenten... als je aan het lezen bent, of tijdens de was ophangen, op de wc, tijdens je wandeling... telkens en steeds wat ruimte maken en laten tussen de tanden en kiezen van boven en onder kaak... en dan blijven kijken, blijven bewust zijn, blijven oefenen...

kauwgom of een dropje in je mond doen als je gespannen bent

Blijkbaar heb je het niet in de gaten als je het doet, omdat je je lang ergens sterk op concentreert. Misschien is het een practische tip om in zo'n situatie het alarm van je je mobiel te zetten (bv. elke 5 of 10 minuten) en dan met bepaalde oefeningen je mond en kaak bewust even te ontspannen? Ik denk als je dit regelmatig doet, je gewoonte vanzelf minder zal worden en je uit je zelf er al aan gaat denken je kaken regelmatig even te ontspannen.

Ik ken dat (alleen minder erg), wat bij mij helpt is bewust de buikademhaling te doen. Dat ontspant en daardoor trekt de spanning ook uit je kaken. Het is een algemeen spannings-symptoom (tenminste bij mij), dus als ik maar genoeg aan ontspanning doe, yoga enzo neemt het vanzelf af. En even goed doorademen laat ook lekker spanning los. Wat je kan gebruiken om je eraan te herinneren is een werkonderbreker op je computer (bekend in de RSI-wereld) of een ander wekkertje, iets dat elke 10 minuten ofzo je even lostrekt van wat je aan het doen bent, zodat je even de opgebouwde spanning kunt loslaten.

Met een tandenstoker in je mond.

Een poosje kauwgom gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100