mag je citroenwater drinken?

In de ochtend drink ik water met het sap van een halve citroen (schijnt gezond te zijn). Ik heb artrose in mijn vingers. Nu heb ik gehoord dat zuur slecht is als je artrose hebt.
Is dit waar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (1)

De zuurgraad van het bloed (en trouwens: van alle onderdelen van het lichaam) is zo enorm belangrijk voor het functioneren van het lichaam, dat die zuurgraad uitermate nauwkeurig op peil wordt gehouden. Zelfs de kleinste afwijking wordt direct gecorrigeerd.

Dat betekent dat je kunt eten en drinken wat je wilt; je bloed, je gewrichtskapsels en alle weefsels zullen dezelfde zuurgraad behouden, ongeacht of je nu meer of minder zure voeding gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:

De zuurgraad van het bloed wordt onder andere gereguleerd middels de ademhaling. Als het bloed ook maar een tikkeltje te zuur dreigt te worden, ga je sneller en dieper ademhalen. Zo raak je kooldioxide kwijt, en een lager kooldioxidegehalte in het bloed verlaagt (via het bijbehorende lagere koolzuurgehalte - opgelost kooldioxide vormt koolzuur) tot een lagere zuurgraad.

Dit zie je bijvoorbeeld als je gaat sporten. Bij het sporten produceren de spieren melkzuur. Dat wordt afgevoerd via het bloed, dat daardoor zuurder dreigt te worden. Die dreigende verzuring zorgt voor de ademhalingsreflex (het is dus niet de zuurstofbehoefte die de ademhaling doet versnellen, maar de zuurgraad van het bloed).

Al drink jij vijf hele citroenen, dan nog zul je niets merken aan je ademhaling. Daaruit blijkt dat die vijf citroenen geen enkele invloed hebben op de zuurgraad van je bloed.

Toegevoegd na 4 minuten:

Het antwoord op je vraag is dus: ja.

Het enige nadeel van citroenwater is dat het zuur is, en dat daardoor je gebit aangetast zou kunnen worden. Afgezien daarvan is citroenwater alleen maar gezond.

Toegevoegd na 6 dagen:

Als allerlaatste toevoeging, om maar zo specifiek mogelijk te zijn:

Het drinken van citroenwater is redelijk gezond, hoewel je die gezondheidsvoordelen ook op andere manieren zou kunnen bereiken. Kwaad kan het in ieder geval niet. Het heeft een licht negatieve invloed op je gebit, maar ook dat valt in de praktijk erg mee.

Specifiek met artrose heeft het drinken van citroenzuur niets te maken. Het is niet goed en niet slecht voor je artrose. Er is simpelweg geen invloed. Dat komt doordat de zuurgraad van je bloed, en dus van de plekken waar je artrose hebt, totaal maar dan ook echt totaal niet wordt beïnvloed door de zuurgraad van wat je eet en drinkt.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Citroen is alleen wat vitamine C en slecht voor je tanden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat laatste zat ik ook net in te typen...
;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helder antwoord! +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jammer dat naast ademhaling voorraden mineralen en daarna mineralen uit je botten gebruikt worden om de zuurgraad in evenwicht te houden.
Cryofiel
9 jaar geleden
Yep. Dat is een heel natuurlijk proces. Daar dienen die mineralen voor. Zolang je voeding goed en gevarieerd is, krijg je voldoende mineralen binnen om de voorraad op peil te houden. Niets aan de hand dus. Ga maar na: als het mineralenverbruik een probleem zou zijn, zou sporten zeer ongezond moeten zijn. Sporten produceert immers melkzuur, en wel veel meer melkzuur dan dat kleine beetje zuur dat je via een halve citroen binnenkrijgt. Als die citroen volgens jou gevaarlijk is, zou je sporten sterk moeten afraden. Gelukkig is de mens hierop geëvolueerd, en regelt het lichaam het allemaal prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je lichaam is zeer goed ingesteld om melkzuur te verwerken.
Dat is heel is iets dan externe zuur belasting door voeding.
Cryofiel
9 jaar geleden
Je lichaam is zeer goed ingesteld om melkzuur te verwerken, dat klopt. Je lichaam is eveneens zeer goed ingesteld om ascorbinezuur te verwerken. Dat is namelijk vitamine C. Je lichaam is ook zeer goed ingesteld om alle fruitzuren te verwerken (en dat zijn er nogal wat). Citroenzuur, appelzuur, enzovoort. Maar het verwerken van al die zuren is een stofwisselingskwestie. Waar het bij deze vraag om gaat, is of die zuren (of het nu melkzuur, vitamine C, fruitzuur of een ander zuur is) invloed hebben op de zuurgraad van het lichaam. Het antwoord daarop is en blijft een duidelijk neen. Zie daarvoor mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nergens in de vraag gaat het over invloed op de zuurgraad van het lichaam. De zuurgraad beïnvloed je niet, wel het systeem (evenwicht) wat erachter zit.
De vraag is of zuur (door citroen inname) slecht is, citroen is juist goed.
Het is o.a. suiker wat zuurvormend en daarmee belastend is wat slecht is bij o.a. artrose.
Cryofiel
9 jaar geleden
De vraagsteller schrijft letterlijk "nu heb ik gehoord dat zuur slecht is als je artrose hebt". Ik antwoord daarop. Met de melding dat de zuurgraad van je voedsel niet van invloed is op de zuurgraad van je bloed, en dus ook niet op de zuurgraad van je weefsels. Als vraagsteller extra toelichting wil, of als ik de achtergrond van de vraag net niet helemaal goed heb opgepikt, staat het hem/haar natuurlijk vrij een toelichting te vragen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een zeer rechtlijnige, beperkte en daarmee gevaarlijk gedachtegang.
Het hoofdvraag gaat over citroenwater, met als subvraag een zuurvraag.
Volgens jouw redenatie kan niks kwaad omdat het de zuurgraad niet beïnvloed.
Verander citroenwater in cola en je komt op hetzelfde antwoord.
Cryofiel
9 jaar geleden
Verkeerde redenatie. Je redeneertrant is ongeveer "als je door een gele trein wordt aangereden, loop je grote kans te overlijden; zie je wel hoe gevaarlijk de kleur geel is!". Om de juiste redeneertrant te volgen, moet je kijken wat er werkelijk aan de hand is. In het geval van de trein zie je dan dat niet de kleur, maar de snelheid en de massa van belang zijn. In het geval van cola zal ik de juiste redeneertrant hieronder pogen te beschrijven. Het feit dat cola zuur is, is ongevaarlijk. Het feit dat het zuur in cola fosforzuur is, is iets anders. Dat is wel degelijk ongezond. Dat komt niet doordat fosforzuur zuur is, maar doordat fosforzuur fosforzuur is. Daarnaast zit in cola gigantisch veel suiker. Ook dat is niet gezond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je behandeld in je antwoord geen andere punten behalve zuur,
je hebt geen onderzoek o.i.d.
Er is makkelijk iets wat je i.c.m. artrose over het hoofd ziet of niet weet. Maar nu wordt het een welles nietes dingetje.
Voor de vraagsteller: ik heb niks tegen citroenen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Vraagsteller vraagt specifiek of zuur slecht is in geval van artrose. Ik ben uitgebreid op die vraag ingegaan. Natuurlijk spelen er vast veel meer dingen mee, maar daar wordt niet naar gevraagd. Kortom, ik heb de gestelde vraag naar beste eer en geweten beantwoord.