kan te veel vingeren kwaad? hoeveel is eigenlijk normaal en gezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Je hebt een kans dat je straks alleen maar van het vingeren van jezelf kunt klaarkomen, dat een tong, vingers en/of penis van je vriend niet genoeg is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ritsuka: volgens mij is dit bij 75% van de vrouwen zo, of ze nu ooit veel gevingerd hebben, of niet.
Ritsuka
11 jaar geleden
het is inderdaad wel vaak zo, maar door vaak te vingeren word het volgens mij wel moeilijker. Ik weet dat dit effect bij mannen bestaat, een vagina voelt anders dan je eigen hand, en bij vrouwen gebeurt wel eens door overmatig vibratorgebruik dat de clitoris ongevoelig word.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt wel gelijk Ritsuka, door teveel te doppen is de behoefte om met een man te zijn weg..
en een vibi bied op den duur ook geen plezier meer..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch komt het wel eens voor, Krol. Minder als je veel afwisselt, misschien is dat het ;-) Je ziet het bij mannen die echt met een 'ijzeren greep' masturberen, en vooral bij vrouwen die een vibrator met hoge frequentie trillingen gebruiken. Niet zozeer omdat het ongevoelig wordt, maar omdat je op den duur jezelf een bepaald patroon aanwent, waardoor je alleen nog maar met precies díe druk, díe wrijving, díe snelheid, etc., kunt klaarkomen. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat je bij masturbatie uitsluitend met jezelf bezig bent, en dus heel precies doet wat je zelf lekker vindt, tot je komt, en dan ben je klaar. Dat heeft dus een wat ander doel en een andere opbouw dan vrijen met een partner, hoewel ook daarbij bekend is vanuit de seksuologie dat een zekere mate van egocentrisme/aan jezelf denken ook nodig lijkt om überhaupt een orgasme te bereiken. Maar je kunt inderdaad zo gewend raken aan je eigen patroon bij soloseks dat het moeilijker wordt om op andere manieren klaar te komen. Aan de andere kant hebben de meeste vrouwen sowieso stimulatie van vingers of tong of wat dan ook op de clitoris nodig om klaar te komen, en zijn er minder vrouwen die klaarkomen van alleen penetratie. Zo'n masturbatief patroon is ook te doorbreken trouwens, zoals elke gewoonte. En zeker voor vrouwen is masturbatie ook wel heel nuttig om überhaupt een orgasme te léren bereiken, dus al met al zijn er weinig echte nadelen :-). Tenzij het echt dwangmatig wordt natuurlijk, zie mijn antwoord.

Antwoorden (5)

Dat ligt aan je behoefte, het kan iig geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kwaad kan het niet alleen is het erg vermoeiend. Normaal is wat jij lekker vind.
11 jaar geleden
Het kan geen kwaad, tenzij je erg hardhandig bent, scherpe nagels hebt, voorwerpen gebruikt die daar niet geschikt voor zijn, etc. Dan zou je wel eens (schaaf)wondjes kunnen veroorzaken. Ook geen ramp trouwens, maar niet prettig.

Wat normaal en gezond is? Daar is geen richtlijn voor te geven. Ongezond is het als het dwangmatig wordt, als je er continu aan denkt, je het bijna elke vrije minuut doet, je je niet meer kunt ontspannen als je het niet doet, of als je echt schraal wordt bij je vagina/vulva. Als dat soort dingen niet aan de orde zijn, is je frequentie waarschijnlijk heel normaal en heel gezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Als hrt schraal word, doe je het teveel.
Zolang het niet in de weg komt van overige activiteiten en hobby's, is er niks aan de hand.
"Dat masturbatie niet meer is dan het toegeven aan een natuurlijke drang, wordt nog eens onderstreept door recente Amerikaanse onderzoeken die laten zien dat ondanks het taboe dat er nog op rust, ongeveer 99 procent van alle mannen en ongeveer 82 procent van alle vrouwen zich eraan overgeven."

(...)
"Masturbatie bij kinderen"

"Meisjes ontdekken masturbatie vaak veel later dan jongens. Dit heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat zij anders zijn gebouwd. Jongens zijn immers als baby al in staat tot een erectie... (...) Masturbatie is dan ook al iets heel gewoons voor jongens van nog geen tien jaar."
"Bij meisjes zijn de geslachtsorganen minder zichtbaar. Zij zijn zich dus vaak niet eens van de prikkeling bewust. (...) Maar ook zij ontdekken het meestal toevallig, bijvoorbeeld doordat zij jeuk hebben aan de vagina en daar gaan krabben of wrijven en dan ontdekken dat dat een prettig gevoel geeft. (...)"
"Masturbatie is een gezonde uitlaatklep voor sexuele en psychische spanningen. Voor jonge mensen is het een manier om het eigen lichaam en de eigen sexuele reacties te leren kennen. Vooral voor meisjes is dat van belang. Vrouwen die weten hoe hun lichaam sexueeel reageert en die weten wat een orgasme is, zulen later met een partner vaak ook gemakkelijker to een orgasme komen en zo meer van sex genieten."

Deze tekst kun je nu toepassen op jezelf, denk ik, en vormt het antwoord, maar je kunt deze tekst ook gebruiken om te communiceren hierover met leeftijdsgenoten.

Uit: Deel J van Encyclopedie van Liefde en Sexualiteit, blz. 71 t/m 75
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon doen wat je lekker vind. Het is de normaalste zaak van de wereld, iedereen doet het, de een meer dan de ander! En het is gezond, want je slaapt er lekkerder door.....