Hoeveel mag je gebruiken van het slaapmiddel Melatomine?

Het schijnt onschuldig te zijn is ook gewoon te koop bij de drogist. Alleen het helpt mij niet. Mensen zeggen dat je er veel meer van kan gebruiken dan 1 pilletje. In het buitenland mag dat wel. Wie weet er wat van?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
xilu
11 jaar geleden
staat op de gebruiksaanwijzing als het goed is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk. Staat erop. 1 pilletje. Maar het helpt niet en je schijnt in het buitenland zonder voorschrift een veelvoud van dat spul in te mogen nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat iets te koop is, betekent niet dat iets per definitie onschuldig is. Het gaat om de dosering: zout, suiker en water bijvoorbeeld zijn ook gewoon te koop, maar teveel is toch bepaald niet goed.
Het idee van melatonine is dat je iets slikt wat je lijf zelf aanmaakt als je slaperig wordt. Het kan ondersteunend werken, maar als je verder geen goede slaaproutine hebt (je activiteiten afbouwen voor je gaat slapen, liefst een vast slaap-waakritme enzovoorts), zal het niet helpen.

Antwoorden (6)

Melatonine werkt eigenlijk alleen als je een melatonine deficientie hebt.
Je moet gewoon wat experimenteren met:
- tijdstip van innemen
- hoeveelheid

En dan zien wat voor jou het beste werkte.

De voorgeschreven dosering in Nederland is aan de voorzichtige kant. Ik ken mensen die een veelvoud daarvan slikken. Maar die staan daarbij wel onder medische controle.

Bij twijfel, arts raadplegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine is een supplement dat bij tekorten werkt en hopelijk bij teveel weinig tot geen bijwerkingen heeft. Maakt je lichaam genoeg van het pul aan dan heeft inname m.i. geen enkele zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spul, met een s. +1 was van mij, ook omdat je een adequaat advies geeft, maar dat had je ws. wel begrepen.
Als je meer wil nemen dan de pilletjes van de drogist, moet je het jezelf laten voorschrijven door de huisarts. Dan stemmen ze het af op je lichaamsgewicht. Bij de apotheek zorgen ze dan dat je de goede pillen krijgt. Let op: melatonine wordt in bijna geen enkel geval vergoed door de verzekering (behalve als je blind bent, geloof ik). Hoeveel je nodig hebt om het werkzaam te laten zijn, is bij iedereen verschillend.

Melatonine is trouwens geen middel dat je helpt me 'doorslapen', maar met 'in slaap vallen'. Dus als je moeite hebt met het laatste, heb je er mogelijk baat bij. Als je een lange, ongestoorde nacht wilt omdat je anders telkens wakker wordt, heb je niks aan melatonine.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine wordt door mijn vezekering vergoed als de arts 2 mg of meer voorschrijft, wat 20 pilletjes van de drogist is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon heeft het nooit vergoed gekregen, had ook 2 mg. Het maakt misschien verschil per verzekering of het is in het laatste jaar veranderd? Hij gebruikt het inmiddels niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook melatonine continu en die is voordoorslapen en inslapen. Timereleased
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve lichaamsgewicht is ook van belang hoeveel melatonine het lichaam zelf aanmaakt, zoals kan worden bepaald met een 24-uurs (speeksel) test.
Een licht persoon met een lage melatonine productie kan dus meer additionele melatonine nodig hebben dan een zwaar persoon met een hogere eigen melatonine productie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik (en ik ken nog iemand) slaap zowel dieper als langer op melatonine.
Dus zeker het proberen waard.
De enige reden dat je melatonine vrij bij de drogist kunt kopen is omdat het niet werkt. De dosering is bij lange na niet genoeg om te werken. Daarvoor moet je een door de arts voorgeschreven dosering hebben. Dat is een veelvoud daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In het buitenland mag je wel een veelvoud van dat spul zonder voorschrift innemen. Is dat dat niet gevaarlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is eigenlijk wel waar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet voor niets niet vrij verkrijgbaar, ja het kan dus gevaarlijk zijn, zoals eigenlijk alle hormoonpreparaten. Altijd naar de dokter hiermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol is ook vrij verkrijgbaar, dus dat werkt ook niet?
En veilig is paracetamol al helemaal niet:
http://www.goeievraag.nl/vraag/hoeveelheid-overdosis-paracetamol-naproxen.46625
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zal het nog even uitleggen: de vrij verkrijgbare dosering is te weinig om werkzaam te zijn.
Je kan grotere hoeveelheden tot 3mg ook gewoon in Nederland krijgen. In de bron een webwinkel die volledig in Nederland zit. Ik heb hier ook wel eens 1,5 en 3mg in de winkel zien liggen. (iets met Europese regelgeving waardoor het wel mag)
Nog grotere doseringen kan je zonder problemen in de VS bestellen.

In de jaren 60/70 zijn er veel testen gedaan met melatonine, ook met bizar hoge doseringen. Er zijn geen gevaarlijke bijwerkingen gevonden.
Maar het blijven wel hormonen.

Neem het op tijd in, liefs 2 tot 4 uur voor het inslapen. Dit is vooral om te voorkomen dat je moeilijker wakker wordt en je slaapritme gaat verleggen. (steeds later naar bed en later opstaan)

Als je van plan bent 1,5mg te gaan nemen dan kan je net zo goed 15 van 0,1 mg nemen. Hoewel ik eerst 0,5 en 1,0 zou proberen.

Ik zelf kan slapen zonder, maar slaap een stuk beter (dieper) en iets langer met 0,6 mg een paar uur voor het slapen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, dat komt omdat in sommige EU landen de Geneesmiddelenwet minder streng is als in Nederland. Wat niet wil zeggen dat wij er naast zitten (Softenon was in België ook nog jaren verkrijgbaar toen het in Nederland al verboden was). Het blijft oppassen. Het is zo dat artsen die het middel voorschrijven er goede ervaringen mee hebben. Maar dat is nu net waar het om gaat: alleen een arts kan beoordelen of een hoge dosis voor jou de goede medicatie is. Slaapproblemen kunnen namelijk ook vele andere oorzaken hebben. Zelf grote dosis melatonine nemen is dus wel degelijk onverantwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik koop 5 mg voor mijn zoon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens op www.keymelatonine.nl Zo te bestellen. En best goedkoop. En verschillende vormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Haelenaar: volgens mij is die site van een bedrijf in Italië en dan kan het een stuk goedkoper, bijvoorbeeld Solgar 5 mg kan ik voor de helft krijgen. (uit de VS) @opzoeknaarr: Onverantwoord vind ik een beetje overdreven. Er zijn veel vrij verkrijgbare middelen die veel makkelijker schade veroorzaken.
Het is met melatonine bijvoorbeeld bijna onmogelijk een overdosis te nemen. @channeke72: Wat bedoel je? Bij kinderen in ieder geval altijd extra oppassen, mijn antwoord geldt dus ook niet voor kinderen. Hoewel ik ook daar goeie dingen over gelezen heb, bijvoorbeeld bij ADHD.
Melatonine helpt alleen bij slaapritmestoornissen, denk daarbij aan ploegendiensten, stewardessen en lange vliegreizen naar landen met groot tijdverschil, is dat de reden dat je het slikt, dan op een ander merk overstappen, waarbij je wel zelf kunt doseren. of aan de huisarts een recept vragen, heb je een ander slaapprobleem, dan heb je iets geheel anders nodig. Geen enkel geneesmiddel of voedingssupplement is geheel onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine is een lichaamseigen stof die bij de drogist verkocht wordt in de lichtere dosis dan je op recept kunt krijgen.

In de winkel is dit 0.01,de huisarts schrijft 3 of 5 mg voor.
Dit betekent dat je om aan 3 mg te komen er 30 van de drogist in moet nemen.