Bestaat er ook een lichte vorm van het syndroom van down?

Uiterlijke kenmerken zijn vrij normaal op een paar dingen na:
Scheefstaande ogen , lichte vlek in het haar en veel last van eczeem.
Een beperkte woordenschat (Herhaalde zinnen), Woedeaanvallen, en snel kwaad. Altijd gelijk hebben en nogal achterdochtig. Gedraagt zich jonger qua leeftijd (45 jaar en ruzie's maken van een basisschool kind 'Dit is van mij! Dan wil ik dat ook weer terug! Als je raar doet tegen mij pak ik jou net zo hard terug!') En is zeer geïnteresseerd in kinderspeelgoed en kinderkleding. Ook is hij verslaafd aan kinderspelletjes en hij kan snel hele kleine details zien of merken.
Hij is een geboren pessimist dus ziet overal het negatieve in.

Zou dit een vorm kunnen zijn van het syndroom van down?
Alvast bedankt voor jullie reactie

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt veel meer soorten verstandelijke beperkingen dan alleen Down syndroom. Meer dan je kunt opnoemen.
Ritsuka
8 jaar geleden
Laat de diagnose over aan een gespecialiseerde arts
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag mij sterk af waarom op de leeftijd van 45 nog twijfel is over wat er aan de hand is. Wat hier beschreven word is of zo licht, dan het niet down syndroom kan zijn of er is iets anders speciaals aan de hand. Waarom er niet eerder een goede diagnose is gesteld. Je gaat twijfel of deze vraag hier wel thuis hoort en of het wel een serieuze vraag is.
Sorry als het wel een serieuze vraag is, maar het verhaal rammelt. Mogelijk zit het in gebrek aan kennis over het syndroom van Down bij de vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk niet dat deze symptomen van het syndrome van down kunnen zijn. Deze mensen zijn zeer gelukkige mensen. En het syndrome van down wordt reeds zeer vroeg vastgesteld door een arts, op 45 jaar is dit toch een beetje laat als dit nog niet gezien is.

Antwoorden (2)

Dit gedrag kan bij zoveel verstandelijke of psychisch/psychiatrische aandoeningen horen. Het lijkt mij niet dat wij daarover een oordeel kunnen vellen. Ik zou deze persoon door een arts/psychiater laten onderzoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Syndroom van Down is aangeboren, dus de ouders weten bij de geboorte of hun kind het heeft of niet. Dus tegenwoordig komt het niet voor dat van iemand op 45 jarige leeftijd het niet duidelijk is of wel of niet heeft.
Net als zwangerschap kun je niet een beetje het syndroom hebben. Het is zo danig duidelijke genetische syndroom, dat er niet een lichte vorm is.
Wel is het zo dat door invloed van andere genetische eigenschappen de effecten van de extra chromosoom verzacht worden.
Wel kan met wisselend effect twijfel geschept worden voor de buitenwereld of iemand het wel of niet heeft. Maar de persoon zelf en direct familieleden weet het met honderd procent zekerheid of hij en zij het heeft of niet.

Als er wel sprake is van syndroom van Down, dan is tussen de leeftijd van 50 tot 60 jaar en periode van opletten of niet dementie ontstaat.
Voor info verwijs ik graag het wikipedia artikel.