kan een wit litteken (weggehaalde moedervlek) nog bruinen zodat het minder opvalt op je rug?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je rug? Dat zie je zelf toch niet?

Het beste antwoord

Je zult altijd blijven zien dat de huid van een litteken anders is dan omliggende huid. In beginsel blijft de huid ook lichter en valt dit vooral op als je zomers lekker bruin wordt. Echter, in de loop der tijd trekt het wel bij en wordt ook het litteken wat minder wit. Ik heb zelf ook moedervlekken op mijn rug laten verwijderen (6 jaar geleden) en dat is al aardig bijgetrokken. Valt niet echt meer op. Ook heb ik al jaren een groot litteken op mijn scheenbeen. Dat zie je nu niet eens meer :-) Het is gewoon opgegaan in de kleur van mijn been.
Steenuiltje
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee, dat is niet meer mogelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, er zit geen pigment in het littekenweefsel, het zal altijd wit blijven.

Toegevoegd na 44 seconden:
Mijn moeder heeft een litteken op haar knie, en als ze bruin is blijft dat een witte streep. Het is al van jaren geleden, het is wel iets vervaagd, maar het blijft opvallen dat de huid daar anders is.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb begrepen dat dat niet kan, omdat er geen pigment in zit. Wel bestaat de kans dat het litteken sneller verbrandt, ook weer omdat er geen pigment in zit.
Computoon
11 jaar geleden
Normaalgesproken kan dit niet meer. Een litteken bestaat namelijk uit bindweefsel en daarin ontbreekt pigment: de huid kan dus daar niet bruin worden.
Soms echter ontstaat er als reactie op het wondje overpigmentatie, waardoor het litteken juist bruiner wordt dan de huid er omheen (en in de zon nóg bruiner wordt)

Beter is om het litteken zoveel mogelijk uit de zon te houden. Het kan namelijk gemakkelijk verbranden (weer door het gebrek aan pigment) en de kans op huidkanker vergroten.