Als artsen zelf een medicijn nodig hebben, mogen ze deze ook voor zichzelf voorschrijven?

Ik ben me dit gaan aanvragen toen ik vandaag mijn huisarts als klant bij de apotheek tegenkwam. Ik kan me voorstellen dat vanuit een integriteitsaspect dit niet toegestaan is, omdat (hypothetisch gezien) artsen voor zichzelf anders allerlei verdovende middelen kunnen voorschrijven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.5K

Het beste antwoord

Alle (gepensioneerde) artsen die geregistreerd zijn in het BIG-register (d.w.z. het register van Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg) mogen recepten uitschrijven, óók voor zichzelf (zie bron 1). In de praktijk levert dat nog weleens problemen op doordat artsen verslaafd raken aan medicijnen (bron 2).

De gevolgen heb ik zelf, jaren geleden, van nabij meegemaakt. Toen bij ons voor de deur iemand ernstig gewond raakte door een aanrijding, rende ik naar een huisarts die 50 meter verderop zijn praktijk had. Dat gebeurde op een werkdag, 's middags om 1 uur. Aan de voordeur kreeg ik van de assistente te horen de huisarts niet kon komen, "want hij zit te lunchen". Een paar maanden later bleek dat de man zwaar verslaafd was aan morfine.

In Nederland is circa één op de tien artsen verslaafd aan medicijnen, drank of drugs (bron 3).
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Huisartsen halen ook wel eens medicijnen om die te kunnen toedienen aan patienten thuis. Dus je huisarts kan daarvoor ook bij de apotheker staan. Voor zichzelf kan hij niet uitschrijven.
12 jaar geleden
Naar mijn weten mogen artsen ook voor zichzelf medicijnen uitschrijven. Er zullen wellicht restricties zijn opgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja artsen mogen voor zichzelf medicijnen uitschrijven.
Alleen verdovende middelen en pijnstillers als morfine vallen onder de opiatenwet, dat betekend dat er een uitgebreide administratie wordt bijgehouden over deze medicijnen, wie schrijft ze voor, de hoeveelheid, hoe lang enz. Dus makkelijk veel verdovende middelen voorschrijven kan niet zonder dat het opvalt.