voor hoelang zit er zuurstof in een kist met ongeveer 30 liter inhoud?

als je de kist op zijn kop in het water doen, en bijv. je hoofd er in doet, voor hoelang kan je dan onder water ademen als de inhoud van de bak 30 liter is?

Toegevoegd na 45 seconden:
en dan niet speciale zuurstof maar gewone allerdaagse lucht...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je ademt (in rust) ongeveer 20 keer per minuut.
Je ademvolume is ongeveer 1 liter.
De ingeademde lucht bevat ca. 21% zuurstof, de uitgeademde lucht ca. 19%.
Per ademhaling gebruik je dus ca. 2% van een liter, ofwel 20ml. Dat is per minuut 400ml.
Je kunt ongeveer de helft van de zuurstof gebruiken. In het genoemde geval is dat dus de helft van 21% van 30 liter, ofwel 3 liter.
Het aantal minuten is dus 3000/400 = 7,5 minuut.
(Ongeveer natuurlijk.)
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jij bent goed in wiskunde zeg!