Volgens bijgaand artikel uit wiki zijn er idd meer dan prednisolon.
Behandeling

De ziekte van Addison is niet te genezen, maar behandelen is wel mogelijk. Behandeling van de ziekte van Addison gebeurt door middel van het slikken van corticosteroïden, die het tekort aan glucocorticoïden en mineralocorticoïden aanvullen. Als de patiënt goed op zijn medicatie is ingesteld verdwijnen de symptomen meestal.[1][2]
Hydrocortison 15-25 mg/dag in 2 of 3 giften, eerste keuze middel met name bij kinderen.
Prednisolon of dexamethason, als alternatief voor hydrocortison. Deze middelen werken 's nachts door, maar het is moeilijker om de patiënt in te stellen
Fludrocortison 0,05-0,2 mg/dag in 1 gift.[1][2]
Dehydroepiandrosteron (DHEA) 50 mg/dag, eventueel bij patiënten waarbij de andere medicatie nog onvoldoende verlichting van de symptomen geeft.[4]
Bij hoge koorts dient de patiënt de drievoudige hoeveelheid van zijn corticosteroïd in te nemen verdeeld over drie giften. Gedurende 24 uur voor en na een grote chirurgische ingreep 100 mg/m² hydrocortison per infuus. Tijdens stress-situaties hoeft de dosis fludrocortison niet te worden aangepast.[1]
Het is van groot belang dat de patiënt eventuele kenmerken van onder- of overdosering tijdig herkent. In veel gevallen zal de behandeling geschieden door een internist-endocrinoloog of kinderarts-endocrinoloog. Dit is een gespecialiseerd internist of kinderarts die zich bezighoudt met ziekten van de hormoonhuishouding. Ervaring heeft geleerd dat contact met medepatiënten vaak als zeer nuttig wordt ervaren.

Toegevoegd na 18 minuten:
Helemaal vergeten Bailey, heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Het verklaard veel. X

Andere antwoorden (1)

De behandeling van de ziekte van Addison bestaat uit het aanvullen van de hormonen die het lichaam zelf niet langer produceert: corticosteroïden, dat zijn bijnierschorshormonen. De patiënt neemt meestal een- of tweemaal per dag cortisol-tabletten en indien nodig wordt ook het aldosteron wordt dagelijks aangevuld.
De medicijnen die kunnen worden gebruikt zijn: Cortison (cortison)
Depo-medrol (methylprednisolon)
Dexamethason (dexamethason)
Di-adreson-f (prednisolon)
Florinef (fludrocortison)
Fludrocortison (fludrocortison)
Hydrocortison (hydrocortison)
Lodotra (prednison)
Methylprednisolon (methylprednisolon)
Oradexon (dexamethason)
Prednisolon (prednisolon)
Prednison (prednison)
Solu-cortef (hydrocortison)
Solu-medrol (methylprednisolon)
Amadea