Waarom is bij topsporters de ademhaling/hartslag lager dan bij gewone mensen na een sportprestatie?

Als ik intensief zou sporten is mijn ademhaling hoger dan bij een topsporter, maar waarom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Dit komt door de training die de sporters volgen. Ze trainen niet alleen hun conditie en vaardigheden van bijvoorbeeld hardlopen maar ook een ademhalingstechniek. door rustig te ademen blijft het bloed rustiger door je lichaam stromen. ja hart hoeft dan minder snel te werken waardoor je uithoudingsvermogen ook omhoog gaat.

Toegevoegd na 48 seconden:
De gewone mens leert zich deze techniek niet aan en daardoor zijn er de verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergelijk het maar met een motor.
Een sterke motor maakt minder toeren dan een kleintje om dezelfde kracht te leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uw hart is een spier er zal bij regelmatige oefenig sterker worden.
De longen gaan uitzetten (meer inhoud krijgen) bij regelmatige belasting.
Deze beiden maken dat uw hart sterker wordt waardoor het bij elke hartslag meer bloed zal pompen met zuurstofrijker bloed.
Daardoor zal u hartslag en ademhaling zakken bij eenzelfde belasting na lange tijd te sporten.