Kiest een blindengeleidehond voor de eerste klasse?

Ik reis eerste klasse in de trein. Regelmatig stapt er een blinde in die dus ook eerste klasse reist (anders had ik hem/haar niet gezien).

Nu bevindt de eerste klasse zich meestal niet bij de kop van de trein. De geleidehond heeft het baasje dus eerst een aantal wagens langs de trein geleid alvorens ergens halverwege, of op driekwart van de treinlengte, een ingang te kiezen.

Kiest de hond expres voor de eerste klasse? Zo ja, hoe ziet de hond dat? Zo nee, hoe kiest de hond bij welke treinwagon hij het baasje naar binnen leidt?

Cryofiel
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen idee, hoe lopen de geleidetegels op het desbetreffende perron? En waar stond deze man of vrouw te wachten? Dat maakt natuurlijk veel uit. Verder kan ik me voorstellen dat de hond zou kiezen voor een ingang waar het minder stinkt, of rustiger is, en dat zou best eens de eerste klasse kunnen zijn. Maar ik vind het vooral een erg léuke vraag, dus ik plus 'm!
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor de plus! Ik heb nooit op die geleidetegels gelet. De trein stopt altijd op dezelfde plek langs het perron, want het is een kopspoor. Waar de wagons staan kan wel wat verschillen: soms zit de locomotief vooraan, soms achteraan, en de ene machinist rijdt net een paar meter verder door dan de andere. De blinden die ik zie schat ik in als ervaren treinreizigers. Ze staan niet op het perron te wachten; ik zit al in de trein, de blinde komt pas twee minuten later (of zoiets) het perron oplopen en wordt dan door de hond naar een plek geleid. (Dat laatste zal ik waarschijnlijk niet goed zeggen. Ik vermoed dat de blinde niet slaafs zijn hond achterna loopt, maar dat er een samenspel is tussen hond en blinde. Misschien is het wel de blinde die merkt dat een bepaalde plek langs de trein rustiger is, en dan aan de hond een seintje geeft om in deze buurt maar eens een ingang te gaan zoeken.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuke vraag +
Je schrijft, dat je al in de trein zit... misschien vraagt de blinde het aan iemand en heb jij dat niet gezien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor het beste antwoord moeten we waarschijnlijk even op Crea wachten.. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*wendy : kan heel goed !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze nemen als blindegeleidehonden bijvoorkeur deftige honden aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lol : 1e klas honden !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Gij Ongelovigen: deze honden krijgen een eersteklas training hoor!!! ;-)))))))))))))))))))))
Cryofiel
11 jaar geleden
Zou een eersteklassehond duurder zijn dan een tweedeklassehond? ;-) Mocht ik blind worden, dan wil ik graag een aristodog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou me nog voor kunnen stellen dat die hond weet dat hij een deur moet kiezen op een coupe met een doorlopende blauwe streep. Want dat hebben alle eerste klas coupe's.
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij mijn trein is het een onderbroken streep, maar goed - misschien kan de hond daar inderdaad op letten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
goeie vraag:+ Maar het leukste zou zijn om het ooit aan de blinde zelf te vragen. Dan zijn we van al het giswerk verlost. Ik zou mijn nieuwsgierigheid niet meer kunnen bedwingen...
Cryofiel
11 jaar geleden
crea heeft geantwoord. Zij is blind. Maar zij heeft dan weer geen hond.
Cryofiel
11 jaar geleden
Omdat ik ze regelmatig met de trein zie reizen. Dan ga ik mij afvragen hoe dat allemaal functioneert. Zo doe ik dat met alles, of het nu een maansverduistering is (hoe komt dat, wat gebeurt er?), het geloof in een mysterieuze chakra (hoe komt het dat iemand daarin gelooft?), of het gedrag van een blinde (zoekt die actief naar de eerste klasse, en zo ja: hoe?).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reis je elke dag met de trein, Cryo? Wij zitten natuurlijk met spanning te wachten op het antwoord van jouw blinde medereiziger! Het is echt ongelooflijk wat honden zoal aan kunnen leren. Ik ken wat mensen met een hulphond, en dat zijn echt slimme beesten hoor. Het zou me dus niets verbazen als een geleidenhond het verschil kan leren tussen de eerste en de tweede klasse. Maar misschien is er wel een hele andere verklaring voor, wellicht kent deze man herkenningspunten om de eerste van de tweede klas te onderscheiden, of misschien volgt hij de geleidetegels en is het min of meer toeval dat hij meteen bij die eerste klasse uitkomt. Je zegt zelf al dat je hem niet zou zien als hij in zou stappen in de tweede klasse, dus wie weet kom hij de ene keer meteen goed uit, en de andere keer niet. Of misschien zoekt hij niet eens naar die eerste klasse, maar reist hij tweede klasse en zie jij hem alleen als hij uitkomt bij de verkeerde deur. Maar ik word ook wel nieuwsgierig nu ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ook ! :)

Het beste antwoord

Blinden kunnen bij de NS assistentie vragen, dan moeten zij bellen naar een speciaal nummer en doorgeven op welk tijdstip zij willen reizen, van en naar welk station, als de hond eenmaal mee is geweest, zoekt hij herkenningspunten en onthoudt deze, zodat er de volgende keren geen extra hulp nodig is, bij veel busstations staat er bij de haltes een extra brailleaanduiding, al is dit niet overal het geval. Ook bij de trappen van de stations zit op de leuningen brailleaanduiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
De blinden die ik zie vinden geheel zelfstandig hun weg naar de trein. Eén keer moest een blinde hulp vragen aan een voorbijganger. Die persoon wilde de trein naar Baarn nemen, maar die trein vertrekt soms van perron 1 en soms van perron 3. De blinde (met hond) had alleen even iemand nodig die kon vertellen welk spoor zij op dat moment moest hebben; de rest kon ze zelf. Mag ik uit jouw antwoord opmaken dat een blinde één keer door een NS-assistent naar de eerste klasse worden geleid, en dat de hond (ziend) en de blinde (inschattend) daarna steeds op ongeveer die plek in de trein stappen? En dat ze dus alleen maar opnieuw in de eerste klasse terecht zullen komen wanneer het eersteklasserijtuig de volgende keer toevallig op dezelfde plek stopt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De honden wordt geleerd herkenningspunten te vinden, dus zij zullen iets opmerken wat verschilt aan de eerste klas en tweede klas in de trein, de honden worden ook getraind op drukke stations, de blinden trouwens ook, ik heb leren stoklopen op station Utrecht en Hoog Catharijne :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik zie inderdaad af en toe een blinde die les krijgt in het stoklopen en het oriënteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is een prima oefenplek, alleen de roltrappen zijn doodeng, daar durf ik nog steeds niet op en af, gelukkig zijn er ook gewone trappen en blindvriendelijke liften, dus ik kan er alleen ronddwalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De roltrappen zijn voor mensen die goed kunnen zien ook vaak eng ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat denk jij Crea, zou zo'n hond 'slim' genoeg zijn om te leren herkennen dat een eerste klas coupe een doorgetrokken blauwe streep aan de buitenkant over de hele lengte heeft?
Cryofiel
11 jaar geleden
Onderbroken, stippel, bij mijn trein is het een onderbroken streep... Maar goed, dat zou de hond ook kunnen leren. Aan de andere kant: volgens mij is het niet de taak van de hond het baasje ergens naartoe te brengen. Het baasje bepaalt waar hij/zij heen wil, de hond zorgt er alleen voor dat het baasje veilig door het verkeer komt, niet struikelt, enzovoort. Als ik het goed begrepen heb is de hond geen TomTom. Dus 's ochtends is het het baasje dat besluit broodjes te gaan halen bij de bakker. Het baasje loopt naar de bakker. De hond zorgt er slechts voor dat het baasje n iet struikelt over die gevallen fiets. De hond geeft dus niet aan waar het baasje linksaf moet slaan. Waarbij natuurlijk wel opgemerkt moet worden dat de hond na tien keer echt wel weet dat de route de elfde keer vast weer naar diezelfde bakker zal leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de baas een kaartje voor de eerste klas koopt, wordt zo'n hond geleerd bij de eerste klas in te stappen, het is voor een blinde nl. niet prettig eerst door 5 coupes te worden geloodst, dus ja, ik weet dat je dat de hond kunt leren.
De hond hoeft geen 11 keer naar de bakker te lopen, om het commando bakker op te volgen, dat leert hij veel sneller.
Voor de hond is het leuk zijn taak goed te verrichten, dus hij zal zijn best doen en natuurlijk bepaald de baas waar hij heen wil, wat niet wil zeggen dat de geleidehonden geen ondeugende momenten hebben.
En ook blindegeleidehonden gaan geen roltrap op of af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
blijft de vraag hoe de hond de ingang van het eersteklas-rijtuig herkent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar weet ik ook geen antwoord op, dan zal je naar de blindengeleidenhonden vereniging moeten bellen, de KNGF.

Andere antwoorden (4)

De blinde weet over het algemeen de weg (behoudens bekende routes) en de hond behoedt de blind voor ongelukken.

Verder denk ik dat de meeste treinen hetzelfde zijn ingedeeld. De blinde zal dus weten waar de eerste klasse zich bevindt en zal ook herkenningspunten hebben (wat is eerste, wat tweede). De blinde geeft het commando: zoek de ingang want dat kan hij/zij zelf moeilijk maar bepaalt dan zelf waar ze heen gaan in de trein. De hond zoekt geen eerste klasse.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Bij deze trein weet ik uit (werk)dagelijkse ervaring dat hij niet altijd hetzelfde is ingedeeld. Soms is hij langer, soms korter. De eerste klasse zit soms bijna vooraan, soms bijna achteraan, soms halverwege. Bij een lange trein zijn er twee eersteklasserijtuigen.
Mogelijk is de hond zo getraind, dat hij kiest voor de minst drukke instapplaats.
Lijkt me ook heel logisch.
De hond heeft geleerd een situatie in te schatten en daaruit een conclusie te trekken.
Hij zal heus niet zoeken naar het bordje eerste klas.
Op straat zie je de hond het zelfde doen, hij is altijd op zoek naar een plaats/ ruimte met de minste mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk heeft de hond toch geleerd de uiterlijke kenmerken die de 1e klas te onderscheiden van de 2e klas op te merken.
Of hij zoekt gewoon de minst drukke ingang op, ook iets wat de 1e van de 2e klas onderscheidt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiterlijke kenmerken zoals? Het enige verschil dat ik tussen 1ste en 2de klas ken, is het bordje en de kleur stoelen. Lezen kunnen ze niet en elke hond is hartstikke kleurenblind...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar een hond kan, ondanks zijn kleurenblindheid, wel een ononderbroken streep onderscheiden en het verschil zien met een onderbroken streep.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb er vandaag eens opgelet, die streep was mij nog nooit opgevallen ;-) Bedankt voor de tip. Zou goed kunnen dat ze dit herkennen. Zijn er nog meer uiterlijke kenmerken waarin 1ste met 2de klas verschilt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo als ik al zei, het gedrang voor de ingang, maar dat zal niet altijd zo zijn.
Zo heb ik ooit keer op keer bij een blinde in dezelfde bus gezeten. Op een gegeven moment heb ik eens bij de buschauffeur nagevraagd hoe hij wist in welke bus hij moest stappen (was niet op het Centraal Station), waarop de buschauffeur vertelde dat ze op hun kantoor een foto van hem hadden staan met de vermelding waar deze blinde meneer naartoe moest etc.

Misschien hebben ze ook zoiets bij de NS? En dat de conducteur de blinde man/vrouw ziet staan en hem/haar (en de hond) de weg naar de trein wijst?