wat moet je doen nadat taxine op de huid is gekomen ?.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet wat taxine is, maar afspoelen wellicht?

Antwoorden (3)

Zo veel en lang mogelijk wassen en voorkomen dat het aan open wonden komt.
Taxine is bekend als pijlgif !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat pijlgifverhaal is waarschijnlijk onzin, de kans is groter dat de link met 'pijl en boog' voortkomt uit het feit dat het hout van de taxus erg geschikt is om bogen van te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dacht u maar, ik geloof niet in cowboy verhalen, zie maar eens op Wikipedia. ik zelf dat nu ook gedaan en zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijlgif
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daar staat: "De romeinse schrijver Plinius noemt het taxicum venenum dat echter best een misspelling van toxicum, grieks voor vergif kan zijn. 'Toxon' is ook grieks voor boog zijn, en bogen werden vroeger vaak uit taxushout gemaakt. Nu is de taxus inderdaad ongetwijfeld giftig, er zijn vele rapporten van vergiftiging met fatale afloop van dieren en mensen door het eten van de bladeren of het drinken van een aftreksel daarvan, maar of het mogelijk is er een werkzaam pijlgif van te bereiden is minder zeker."
Dus dat pijlgifverhaal is zoals gezegd waarschijnlijk onjuist.
Wat daarover te vinden is betreft alleen de gevolgen van inname van naalden, schors, (schijn)bessen of zaden van de Taxus oftewel Venijnboom. Taxine zelf is niet irriterend. De irritatie die optreedt in het maag-darmstelsel bij een taxusvergiftiging wordt door vluchtige oliën veroorzaakt.

Het lijkt mij dat als je wat van dat spul op je huid hebt gekregen dit misschien een beetje als verdoofd aanvoelt. Je hoeft er niets tegen te doen.
Amadea
11 jaar geleden
Op zich is taxine vooral een probleem bij inname. Heb je pure taxine op je huid gekregen, dan zou ik de huisartsenpost bellen voor overleg, omdat het bij eventuele vergiftigingen ook nogal uitmaakt in welke vorm het is (puur? opgelost in iets? anders?), hoe lang het op je huid zat, hoe groot het oppervlak is dat in aanraking kwam met de stof en of je eventuele verschijnselen hebt die verdacht zijn.
Heb je taxussnoeisel op je huid gekregen bijvoorbeeld, dan zou ik het advies van depauwroger volgen en je huid even goed wassen.