Ik heb continu het gevoel dat ik nog wakker moet worden, of juist bijna in slaap ga vallen. Hoe kom ik van dit vervelende gevoel af?

Het is net of ik er wel ben maar ook weer niet. Ik weet dat ik dingen onderneem, maar het voelt als onwerkelijk. Ik vraag me af of dit ook derealisatie is en of het misschien versterkt kan worden door de jetlag die ik nu met me meedraag (ben sinds zondag terug uit de VS). Mijn ademhaling is ook niet zo goed ondanks dat ik wel oefeningen doe (heb Chronische Hyperventilatie). Met de HV en moeheid kan ik wel leven, maar dit aan/afwezige gevoel vind ik echter heel vervelend. Iemand tips om er vanaf te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoor er veel mensenover en heb het zelf ook gehad. Het lijkt iets dat rondgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm? In welk opzicht, en wat zou het dan moeten zijn denk je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook.
Niet alleen vermoeid en slecht slapen, maar ook
inderdaad dat afwezige, onwerkelijke gevoel. Ik dacht dat het stress zou zijn, maar als "het rondgaat",
is het misschien wel een virus ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou toch gek zijn als het iets is wat tussen je oren zit? Een virus is veel duidelijker te herkennen en te bestrijden.. ?

Het beste antwoord

Dat gevoel van onwerkelijkheid kan komen door een combinatie van flinke oververmoeidheid en chronische hyperventilatie. Voor mensen die hyperventileren is het in elk geval heel herkenbaar! Op een website (zie bron) wordt het omschreven als "het gevoel dat dingen onwerkelijk of droomachtig zijn".
Pieter2011
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk aan een slaaptekort. Je lichaam vraagt toch om een aantal uren rust. Als je slaap ritme is verstoord zou je vroeg naar bed kunnen gaan met een warme kruik en melatonine of kruidenthee kunnen helpen om eerder in slaap te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zou ook best eens aan je ademhaling kunnen liggen. Verder ligt het er soms ook aan of je een bril of lenzen draagt, zo ja, zet deze dan even een tijdje af?