hoe belangrijk is het om een aanvullende verzekering te hebben?

Ik vind het erg lastig om de zorgverzekering te kiezen.Ik wil zeker goed verzekerd zijn, maar als ik zie wat je voor een aanv.verzekering betaald en er dan voor terug krijgt!

b.v. tandarts verzekering moet ik 14,95 in de maand betalen en dan krijg ik 75% vergoed tot 250,00 euro Dus ik moet sowieso al 180,00 euro aan premie betalen in dat jaar; dus in het ergste geval moet ik 70,00 euro meer betalen als ik wel onkosten zou maken, want het overige moet ik dan toch al zelf betalen. of zie ik dit verkeerd?

Nu vraag ik me af of het wel nodig is om extra te verzekeren het belangrijkste zit toch in de basis.
Wat vinden jullie ervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Eigenlijk : niet.
Alles wat echt strikt medisch noodzakelijk is, zit in het basispakket en blijft daar ook in.

Verwacht je om welke reden dan ook extra medische kosten (tandarts, bril, fysiotherapie, kraamzorg) die niet (volledig) in het basispakket valt, dan KAN het verstandig zijn daarvoor een aanvullende verzekering te nemen - liefst zo veel mogelijk op maat. Hou er echter rekening mee, dat ook dan niet alle kosten altijd 100 % vergoed worden, en dat je flink wat premie moet ophoesten. In veel gevallen - zeker als je inkomen / banksaldo je wat reserveruimte geeft - ben je voordeliger uit als je indicenteel onvoorziene kosten gewoon zelf betaalt, dan jarenlang premie betaalt voor iets waarvan helemaal niet zeker is dat het gebeurt. Die afweging zul je dus moeten maken.

Wij hebben bewust nooit voor een aanvullende verzekering gekozen (ik vind het eigenlijk grootdeels geldklopperij), maar het KAN soms een nuttige aanvulling zijn, zeker bij chronische aandoeningen. En als ik zo in mijn eigen omgeving kijk, zijn we by far het goedkoopst uit geweest al die jaren. En nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit me bij Marleen aan, verder is het zelfs interessant om naar je eigen risico te kijken. Verhoog je dit gaat je premie omlaag.
Je zou kunnen kijken hoeveel eigenrisico je afgelopen jaar hebt betaald en of je de gok wilt wagen.
Ik had mijn eigen risico verhoogd en betaalde minder premie en ben toch niet meer dan 150 euro kwijt geweest aan eigen risico.
Hierdoor heb ik behoorlijk bespaard, nu ik financieel wat ' ruimer' zit, doe ik het niet want heb je pech moet je 600 eigen risico betalen, het is een gok.
Aanvullend verzekeren doe ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De basisverzekering vergoedt geen tandartskosten. De tandartsen mogen volgend jaar hun eigen prijzen vaststellen. Ik denk niet dat die veel hoger zullen zijn dan dit jaar. Als je alleen voor controle en tandsteen verwijderen bij de tandarts komt, dan ben je altijd voordeliger uit als je gewoon de tandartsrekening zelf betaalt. Ook als je een enkele vulling nodig hebt ben je nog altijd voordeliger uit zonder tandartsverzekering.

Andere aanvullende verzekeringen heb je alleen nodig als je bepaalde behandelingen (vaak) nodig hebt. Ik denk daarbij aan fysiotherapie en alternatieve artsen. Lees de folders die de verzekeringen je toesturen (of op internet) wat er precies vergoed wordt. Bedenk dan of je daar behoefte aan hebt. Verwacht je van niet, neem dan die aanvullende verzekering niet.

Dan is er nog het Eigen Risico. De overheid heeft dat voor volgend jaar op 220 euro vastgesteld. Een noodzakelijk bezoek aan de huisarts of het ziekenhuis vallen daar niet onder. Maar als je verder een behandeling of medicijn nodig hebt, dan moet je betalen, totaan die 220 euro. Daar verandert een (aanvullende) verzekering niets aan!

Als je verwacht dat je komend jaar helemaal niets nodig hebt (zelfs geen huisarts), dan zou je kunnen overwegen om een hoger (vrijwillig) Eigen Risico te nemen. De premie wordt dan lager. Alleen als er toch iets gebeurt, dan moet je meer zelf betalen. Daarvoor zou je spaargeld opzij kunnen leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik gebruik medicijnen voor copd dus mijn 220 euro ben ik wel kwijt die ga ik niet verhogen
Aanvullende verzekeringen zijn inderdaad extra op de (meest noodzakelijke) zorg in de basisverzekering. Afhankelijk van de extra behoefte die je hebt kun je, bijvoorbeeld voor tandartskosten) aanvullend verzekeren. En dan is het een kwestie van rekenen of het de moeite waard is of een wassen neus.

Sommige zorgverzekeraars bieden echter voordelige slimmigheidjes. FBTO biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid om aanvullende verzekeringen aan en uit zetten gedurende het verzekeringsjaar. Als je behoefte hebt aan bepaalde zorg kun je aanvullende verzekering aanzetten en weer uitzetten als je er geen behoefte meer aan hebt. Als je je tandartskosten slim plant kan dat natuurlijk een behoorlijke hoeveelheid premie schelen.

Nog een paar tips om je zorgverzekering zo goedkoop mogelijk te houden:

- Kies een goedkope basisverzekering. De zorg binnen de basisverzekering is namelijk bij iedere zorgverzekeraar gelijk en niemand mag geweigerd worden voor een basisverzekering.

- Verhoog je eigen risico. Door een maximaal eigen risico in te stellen kun je zomaar 20 euro per maand besparen. Let wel op, dat kan nadelig uitpakken als je ineens zorg nodig hebt, dan moet je eerst het eigen risico afdekken.

- Als je vooruit betaald, bijvoorbeeld per kwartaal, krijg je betalingskorting die op kan lopen tot 3%.

- Je kunt je basisverzekering en je aanvullende verzekeringen bij verschillende maatschappijen afsluiten. Maar dat is alleen aan te raden voor mensen die goed inzicht hebben en wat bij wie gedeclareerd moet worden.

bron:
http://goedkopezorgverzekeringen.com/