Is drammerigheid een kenmerk van de ziekte manische depressie?

12 jaar geleden
in: Psyche
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat zo zou zijn, zijn er hele volksstammen manisch depressief/bipolair.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen met een manische depressie kunnen drammerig zijn, niet alle drammerige mensen zijn hierdoor meteen manisch depressief.

Het beste antwoord

Nee. Wel kan iemand tijdens een manische episode "drammerig" overkomen. Dat heeft echter mee te maken met de ongeremdheid die hoort bij een manie. Iemand denkt dan van alles te kunnen, praat sneller, denkt sneller, bedenkt grootse plannen die niet reëel zijn. Bijvoorbeeld plannen om van baan te veranderen, een bedrijf op te zetten, of een huis/auto/boot te kopen waar hij helemaal geen geld voor heeft, etc. Omdat iemand tijdens een manie letterlijk niet te stoppen is, en het veelal niet zal inzien wanneer je vertel dat zijn/haar plannen niet realistisch zijn, zou iemand die geen kennis heeft van de aandoening, dit kunnen opvatten als drammen of de zin door willen drijven. Een echte manie is echter wel herkenbaar meestal en niet te verwarren met drammerigheid. Bij een hypomane episode zou ik me nog voor kunnen stellen dat iemand zonder kennis van zaken bijvoorbeeld het snelle praten en het niet te onderbreken zijn zou kunnen opvatten als 'drammen'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ten eerste heet het bipolaire stoornis.

Het antwoord op je vraag is volgens mij (ik ben geen arts, laat staan psychiater) hoogstwaarschijnlijk niet, maar kan er wel zijdelings verband mee hebben.

Zoals je zegt is de bipolaire stoornis een ziekte en drammerig zijn is meer een symptoom van sommige persoonlijkheidsstoornissen. Bipolairen ontwikkelen er wel eens een (of meer) om de ziekte te maskeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een persoonlijkheidsstoornis????? Ik heb een bipolaire stoornis, en een borderline persoonlijkheidsstoornis, heeft nog nooit iemand tegen me gezegd dat ik drammerig ben
Het zou kunnen maar lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Tegenwoordig lijkt het alsof alles een naam moet hebben. Drammerigheid kan ook gewoon een slechte eigenschap van (een evt verwend) iemand zijn.
Het lijkt wel alsof opvoeden tegenwoordig met medicatie moet gebeuren in plaats van inzet van de ouders.
Uiteraard geldt dit lang niet voor iedereen en sommige karaktereigenschappen hebben wel degelijk met een echte persoonlijkheidsstoornis te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++ kikobob!!! vooral over opvoeden! ouders gaan in onderhandeling met hun kinderen.vroeger kreeg je een flink standje ,ik zeg niet dat dat beter was maar toen was er toch wat meer respect! ik zou het vroeger niet in mn hoofd hebben gehaald om te gaan drammen of iets! tegenwoordig stoppen ze er een pil in als ze het even niet meer weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens. Bovendien werken tegenwoordig meestal beide ouders.
Simpel gezegd "een pilletje is makkelijker dan opvoeden".
Nogmaals: geldt niet voor iedereen maar ik zie het met eigen ogen gebeuren. Ook is het makkelijke voor ouders om de "schuld" aan een stoornis te geven dan naar hun eigen opvoedtechnieken te kijken. Even voor de duidelijkheid is het tevens voor vele ouders en kinderen een uitkomst dat er mensen (professionelen) die verder gingen kijken dan alleen het gedrag en hiervoor een bonafide reden voor vonden zodat er adequaat ge-/behandeld kon worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Roberto. Geen probleem :-)