Hoe lang kan je blijven bloeden na het laten plaatsen van de Mirena spiraaltje?

Ik lees nu op sommige sites dat het de eerste 3 maanden na het plaatsen kan blijven bloeden. Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K
Amadea
11 jaar geleden
'k Heb er het een en ander over gelezen, maar vreselijk wat een onding. Zoveel ellende maken veel vrouwen erdoor mee, het middel lijkt erger dan de kwaal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, als is lees wat de nadelen zijn, dan denk ik ook laat maar, ik ga wel de pil slikken ofzo:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klagen kunnen we inderdaad wel goed:) Maar ik ken ook mensen die er heel blij mee zijn. Ik zit dus alleen te twijfelen over de bloeding na het laten plaatsen aangezien we dan op vakantie gaan. Maar goed misschien moet ik het toch maar laten tot na de vakantie...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de meeste vrouwen werkt het volgens mij heel goed, omdat vaak het bloedverlies helemaal stopt, en je letterlijk een paar niet aan je anticonceptie hoeft te denken. Erg makkelijk natuurlijk. Ik heb alleen het idee dat die vrouwen die de pech hebben dát het misgaat, ook echt wel flink de pineut zijn. Dat zit in een beetje in het middel denk ik, want het plaatsen en verwijderen is iets wat je niet zomaar even zelf kunt doen. Daarom zullen vrouwen die bijvoorbeeld continu bloedverlies hebben "het toch even aan willen zien", terwijl als je zoiets hebt met de pil, je gewoon meteen stopt om iets anders te proberen. Maar zoals ik in mijn antwoord al zeg: de meeste vrouwen worden helemaal niet meer ongesteld, of alleen heel licht. Drie maanden continu bloeden is wel een beetje het 'worst case scenario' hoor. Ik denk je moet rekenen op de eerste maanden onregelmatig (maar licht, en niet continu) bloedverlies, en de eerste week of eerste twee weken krampen en bijkomende klachten.

Antwoorden (2)

Ja, dat is zo. Maar het kan ook vijf dagen zijn ;-)

Uiteindelijk weet je het niet, het punt van hormonale methoden met één hormoon (zoals naast het hormoonhoudend spiraaltje bijvoorbeeld ook de prikpil is) is dat je onregelmatig bloedverlies kunt houden.

Bij de meeste vrouwen wordt het bloedverlies veel minder, en bij een groot deel stopt het helemaal. Zeker de eerste maanden kun je inderdaad last hebben van onregelmatig bloedverlies. Maar behalve eventueel de eerste week of twee weken, is dat meestal vrij licht bloedverlies, en meestal is het ook niet continu. Sommige vrouwen hebben echter de pech dat ze wél continu blijven bloeden. Maar meestal wordt het vrij snel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het punt is dat ik van plan ben om het te laten doen. Maar als ik die 3 maanden zou blijven bloeden, zitten we in de zomervakantie. En dan denk ik niet dat het prettig is dat ik nog bloedverlies heb en niet kan zwemmen etc.
Dus zou het beter zijn om het na de zomervakantie te laten doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan zou ik het na de vakantie doen, heb nu zelf half jaar, eerste week bloedverlies daarna 2 maand nix, daarna onregelmatig tussendoor licht verlies , nu naar half jaar redelijk normaal maandelijks licht bloedverlies . Maar kan bij iedereen verschillen !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dag na plaatsen was ik 18 dagen ongesteld. 12 niks
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12 dagen niks. Toen 15 dagen ongesteld. Nu niet of nauwelijks meer. Januari geplaatst. Merk het aan hoofdpijn dat ik het had moeten worden zeg maar. Maar stukken beter dan voorheen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, het vervelende is dat het bij ieder verschilt. Dus ik kan niet zeker weten wat mij te wachten staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat klopt. Weet je nooit. Bij mij was er geen keuze. Plaatsen dus voor mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou er vooral op rekenen dat je de eerste paar weken last kunt hebben van pijn en bloedverlies. Dus als je op vakantie gaat, het in elk geval niet één maand vantevoren laten zetten. De kans is groot dat je daarna weinig klachten meer hebt. Nadeel is alleen wel dat onregelmatig bloedverlies gewoon niet uit te sluiten is, ook niet als je hem al langer hebt. Je kunt dus altijd last krijgen van bloedverlies, en dat is vaak slecht voorspelbaar. Wel is dat vaak veel lichter dan je normale menstruatie, en zijn eventuele pijnklachten ook minder. Dus hoewel bloedingen bij veel vrouwen uiteindelijk helemaal afwezig blijven, is juist die onvoorspelbaarheid wel één van de nadelen: zeker weten doe je het gewoon niet. Je hoeft er niet vanuit te gaan dat je 3 maanden bloedt, maar het kán dus wel. Het kán echter ook dat je een paar maanden helemaal niets verliest, en dan ineens op een ongelegen moment weer bloedverlies krijgt. Zekerheid heb je gewoon niet. Ik zou persoonlijk dan meer dan een maand tussen het plaatsen en een eventuele vakantie plannen, en als je het heel vervelend zou vinden om eventueel tijdens je vakantie wat licht bloedverlies te hebben, misschien veiligheidshalve die termijn van 3 maanden aanhouden. Maar als je het risico op onregelmatig bloedverlies echt wilt uitsluiten, kun je wellicht beter voor een andere methode kiezen. Trouwens: neem in je overweging ook even het gemak van het spiraaltje als voorbehoedsmiddel mee. (Beschermd uiteraard alleen tegen zwangerschap, niet tegen SOA's.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen bedankt, ik moet het nog even overwegen denk ik.
mijn vriendin al 2 maanden elke week wel een dag.. en ook veel pijn. heeft er ook al spijt van maar ja niet relevant voor deze vraag natuurlijk ;-)