Wond, aan de lucht laten drogen of verbinden?

Hallo, ik had laatst een open wond op mijn knie, hij is nu na een ruime week gestopt met pussen en bloeden, kan ik hem nu aan de lucht laten drogen? Afgelopen week heb ik hem verbonden met een vetgaasje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Het beste is om een wond aan de lucht te laten drogen,omdat als je heb afdet met een pleister en/of verbandmateriaal de wond wat nattig blijft en dat is voor een bacterie een prima bron om zich verder te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een wond geneest altijd het beste zonder bedekking van pleister of verband.
De wond moet natuurlijk niet schuren tegen je broek, in dat geval moet je het wel beschermen.
Maar verder: Luchten maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt zo is het bij ons thuis ook geleerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is helemaal waar!
Maar luchten is ook goed, knip je broek anders een stuk af tot je knie en dan schuurt de wond ook niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anna58:
Ook in het ziekenhuis wordt een wond, zodra dit mogelijk en verantwoord is, onverbonden gelaten.
Hetzelfde geldt voor bv hechtingen.
Dat luchten heilzamer is dan verbinden is inmiddels volledig geaccepteerd door de medische wetenschap. Gelpleisters zijn een nieuwe trend, waarbij kleine wondjes makkelijk af te schermen zijn tegen schuren etc. Bovendien is het grote nieuwe 'wonder' van gelpleisters dat ze....zuurstof doorlaten!
Daarnaast is het zelf testen welke wond beter en zonder littekens geneest niet betrouwbaar:
De wond zou dan immers op precies dezelfde plek moeten zitten en bovendien zou het precies hetzelfde soort wond moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb gekeken voor gelpleisters, deze zijn helaas te klein voor mijn wond. Mijn conclusie is luchten! Bedankt voor de reacties, en ik heb gelukkig de kapotte broek bewaart, die is precies op de plek van mijn wond stuk! handig (logisch ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ absoluut !
Ik zou hem afdekken met bijvoorbeeld wondpleisters van Cutiplast. Wel dagelijks verschonen en je wond spoelen met water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een dierenkliniek waar ik een tijd gewerkt heb, was een kat die al ruim een jaar een grote wond tussen haar schouderbladen had. Dit was zo gekomen omdat ze een tumor had die verwijderd was, maar de hechtingen schoten steeds los. Daarom was besloten om de kat te verbinden en elke dag het verband te verversen. Toen de kat een tijdje in de kliniek moest blijven logeren omdat de eigenaar op vakantie ging, hebben we besloten om de wond niet meer te verbinden. Elke dag werd de wond een keer met honingzalf ingesmeerd en verder werd er niets aan gedaan. De wond was binnen 4 weken vrijwel helemaal genezen, terwijl er in het jaar daarvoor nauwelijks genezing optrad.

Ik geloof dus ook dat het beter is om aan de lucht te laten drogen. Eventueel met een zalfje om het proces te versnellen, maar let er dan wel op dat het een zalfje is die de huid laat ademen.