Is een tampon voor de nacht veilig?

Ik zag laatst een reclame voor een tampon voor de nacht.
Nou weet ik niet beter dan dat je een tampon na 4à5 uur moet verwisselen.
Is dit ondertussen ahterhaalt misschien?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Ja, dat verwisselen na 4 - 5 uur is achterhaald,
maar dat is al lang achterhaald.

Punt een was dat een reclame-argument:
Hoe meer er gewisseld wordt, hoe meer tampons er te verkopen valt.

Punt twee kwam dat omdat einde van de jaren zeventig vooral de gebruiksters van tampons van het merk Rely getroffen werden door TSS. Deze tampons waren gemaakt uit synthetische vezels en hadden een hoge absorptiegraad. De tampons werden van de markt gehaald in 1980, en andere merken gingen veiligere tampons maken die minder absorbeerden en van natuurlijke katoen werden gemaakt.

Maar zo'n gerucht, en zeker als het gaat om bangmakerij,
blijft heel lang bestaan.

De huidige moderen tampons kunnen best een nacht gedragen worden.
Men dient de tampon regelmatig te vervangen (minstens 3 keer per dag).
En je moet er een beetje voorzichtig en hygienisch mee om gaan, maar dat is logisch.

Die "tampon voor de nacht" is dus een nieuwe marketingtruuk.
Vrouwen die er toch nog bang voor waren om een tampon in de nacht te gebruiken, die moeten over de streep worden getrokken >>>verkoop!

Lees het artikel in Wikipedia maar en trek dan je eigen conclusies en doe vooral wat je zelf het prettigste vindt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toxischeshocksyndroom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Ondertussen? Ik gebruik al 30 jaar een tampon 's nachts. Dat verwisselen is alleen voor overdag.

Verder moeten veel mensen soms nog een maandverband erbij hebben 's nachts.

Toegevoegd na 2 minuten:
Van de obsite: Je kunt tampons zonder probleem ’s nachts gebruiken. Tampons kunnen niet zoals maandverband verschuiven terwijl je slaapt. Wel moet je de tampon verwisselen voordat je gaat slapen en ’s ochtends direct na het opstaan. Misschien draag je de tampon ’s nachts wel langer, maar gewoonlijk is het bloedverlies lichter als je ligt.

Hoe vaak moet een tampon worden verwisseld?
Tampons moeten regelmatig verwisseld worden. Het aantal keren dat je van tampon moet wisselen, hangt helemaal af van de sterkte van je menstruatie. Tijdens de eerste, zwaardere dagen van je menstruatie moet je de tampon waarschijnlijk om de 3 tot 6 uur verwisselen. Op de lichtere dagen tegen het einde van je menstruatieperiode kun je gewoonlijk een kleinere tampon gedurende 6 tot 8 uur dragen. Een trucje om vast te stellen of je de tampon moet verwisselen of niet: trek even voorzichtig aan het koordje. Als de tampon bij zacht trekken van zijn plaats komt, moet je hem verwisselen. Zo niet, dan is het nog te vroeg.

Dus zelfs je 4/5 uur is achterhaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan heb je in die 30 jaar nooit de bijsluiter die bij tampons zit gelezen blijkbaar want daar staat duidelijk in na 5 uur verschonen ivm zgn tampon ziekte.
Heb het nog even opgezocht.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toxischeshocksyndroom
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb net de antwoorden van de ob site aan je gegeven. Die gegevens staan dus OOK in de bijsluiter (net opgezocht). Dat TSS is gewoon iets waar ze voor waarschuwen maar het is algemeen bekend dat je tampons 's nachts mag gebruiken. In de bijsluiter staat ook dat je vanwege TSS vooral goed zeker moet zijn dat de laatste tampon aan het eind van je menstruatie verwijderd is. Heb JIJ de bijsluiter de afgelopen 30 jaar wel gelezen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En ik (en ik heb ook van veel anderen gehoord) vind toch dat je het na 24 uur toch echt gaat ruiken. Komt waarschijnlijk omdat de huid en weefsel te droog is... En wat maakt het uit dat je snacht's een maand verband draagt.
Misschien niet charmant.. Maar net als veel dingen omtrend mijn voortplantingsorganen, hanteer ik "better safe than sorry".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 24 uur??? Hoelang leg jij in bed 's nachts Mobie? Nogmaals, ik heb periodes gehad dat ik beide NODIG had, met alleen maandverband kon ik de nacht niet door en met alleen tampons ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
OB is het merk wat op tv reclame maakt voor een tampon voor de nacht. Heb hier de bijsluiter van Libresse waar wel die 5 uur instaan, vandaar ook mijn vraag.
Ik heb al tijden geen tampons meer nodig, maar ik heb zowel thuis als in mijn (zorg)opleiding geleert dat 5 uur het maximum is en blijkbaar telt deze regel voor andere merken nog steeds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het ook beide gebruikt, maar het gaat mij om de vraag of de inzichten verandert zijn. Mij is vroeger goed verteld wat de eventuele gevolgen kunnen zijn en ik ben met je eens dat het risico klein is.
Maar nu wordt er dus niet meer voor gewaarschuwd en wordt er voor het dragen van een tampon voor langere tijd zelfs reclame gemaakt, dat verbaast me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de link (wikipedia) die Student geeft staat: Het risico op TSS is echter niet helemaal uitgebannen. Men dient daarom de tampon regelmatig te vervangen (minstens 3 keer per dag). Drie keer per dag betekent dus dat je een tampon best 8 uur in kan houden en dus ook 's nachts kan dragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij dus een Plus, Pelle,
want ook ik droeg heel vaak gewoon 's nachts een tampon.
Voor je gaat slapen een verse en 's morgens weer verschonen: niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat staat er dan precies in die libressebijsluiter? Dat het 's nachts niet mag? Daar geloof ik dus niks van.
Het hangt ook af van hoeveel je bloedt. Ik bijvoorbeeld niet zoveel, dus het trucje met het touwtje zoals hierboven beschreven kan ik niet hanteren. Ik kan rustig een hele dag (14 uur) een tampon in hebben die er dan nog steeds niet 'makkelijk' uit komt. Hij komt simpelweg niet vol.

Probleem met 's nachts tampons dragen is dat je ze echt niet langer dan +/- 6 uur in moet hebben. Dan gaat het bloed zich namelijk ophopen boven de tampon en dit geeft een kans op de zogenaamde tamponziekte. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Toxischeshocksyndroom