Lang ongesteld, urineverlies en vaak naar de wc. Wat is dit?

Ik heb een heel raar probleempje waar ik eigenlijk niet mee naar de dokter durf. Ik ben nu 17, bijna 18 en ik ben sinds 10 april ongesteld (aaneensluitend). Normaal ben ik altijd heel regelmatig en duurt mijn menstruatie 3 dagen. Dat is al sinds mijn 12e al zo. Nu ben ik er nog steeds niet van af en ik moet nu ineens ook super vaak naar de wc, terwijl ik niet heel veel drink. Soms merk ik het niet eens en heb dan ineens mijn hele onderbroek nat.

Mijn urine ziet er wel normaal uit. Het is lichtgeel tot bijna transparant.

Dus heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik schaam me heel erg voor dit probleem.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
ronron1212
7 jaar geleden
Weet niet waarom je niet naar de dokter durft daar zijn ze juist voor om problemen of vragen op te lossen dus naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ronron1212 Ik heb PTSS (ben onder behandeling) en ik raak in paniek als ik mijn broek ergens uit moet doen. Ik ben dus bang dat dat nodig is als ik maar de dokter ga.
erotisi
7 jaar geleden
Je kunt ook bij de behandelaar van PTSS vragen of die lichamelijke klachten ook kunnen zijn door PTSS,
ronron1212
7 jaar geleden
Mel985 ja dat kan zijn maar als je ziek bent heb je een dokter nodig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mel, ik neem aan dat je huisarts weet van je PTSS? Je zou een afspraak kunnen maken met je huisarts en dan vantevoren afspreken dat je in elk geval tijdens dat consult niet lichamelijk onderzocht gaat worden. Dat zou je telefonisch kunnen afspreken, of als je het moeilijk vindt dat te vragen, zou je een brief kunnen schrijven. In dat geval adviseer ik je wél om bijvoorbeeld de brief af te geven aan de assistente en dan meteen een afspraak te maken, en te vragen of zij ervoor wil zorgen dat de arts die brief leest vóór die afspraak, anders duurt het misschien te lang. Zeg ook dat je waarschijnlijk een dubbele afspraak nodig hebt, dan heeft de arts meer tijd. Als je dat afspreekt, kun jij naar die afspraak gaan zonder dat je meteen helemaal stijf staat van de stress. Dan vertel je wat je klachten zijn, en legt de huisarts uit waar hij of zij aan denkt, en welke onderzoeken hij/zij eventueel zou willen doen. Vervolgens kun je samen bespreken wat jij wel en niet wilt en kunt: misschien wil de huisarts op dit moment alleen je urine laten onderzoeken en medicatie voorschrijven. Dan valt het allemaal mee. Misschien wil de huisarts wél lichamelijk onderzoek doen, of je verwijzen naar een specialist die dat wil doen. En daar kun je dan hetzelfde protocol volgen: tijdens het eerste consult ga jij niet uit de kleren, maar wordt er alleen gepraat. Is het dan nodig dat je bij een volgende afspraak wél onderzocht wordt, dan ga je met de arts bespreken wát er zo bedreigend voor je is, en zoeken jullie daar samen een oplossing voor. Denk bijvoorbeeld aan het meenemen van iemand die jij vertrouwt, een vrouwelijke arts, alles in een rustiger tempo doen, of voor mijn part muziek op de achtergrond ter afleiding. Je GGZ-behandelaar kan daar ook in meedenken. Kijk, als je acuut ernstig ziek bent heb je op den duur geen keus, maar op dit moment heb jij een klacht die wél medische aandacht vraagt, maar waarvoor in elk geval voor zover wij nu weten het niet nodig is om je opnieuw te traumatiseren. Jij bent de baas over je eigen lijf, en het is waar dat soms bepaalde dingen gewoon moeten, maar jij mag wel zélf de randvoorwaarden stellen. Bijvoorbeeld op de manier die ik hierboven beschrijf, maar misschien weet je zelf wel iets beters: jouw tempo, jouw manier. Maar wél in samenspraak met een arts, zodat je in elk geval wéét wat er aan de hand zou kunnen zijn en welke onderzoeken er gedaan moeten worden om de oorzaak te achterhalen en je klachten te behandelen. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoop dat je al bij de huisarts bent geweest. Die kijkt nergens van op. Kan zijn dat er wat aan de hand is met je onderlijf.
Te korte of langdurige menstruatie kan wel een teken zijn van oestrogeendominantie en dat is bij te sturen met natuurlijke middelen.
Sowieso kunnen spanningen op je buik slaan en klachten verergeren.

Het beste antwoord

De oorzaken kunnen heel divers zijn....probleem met de sluitspieren....hormonale oorzaak.....bekkenbodem en zo zijn er veel dingen te bedenken die dit kunnen veroorzaken. Feit is dat het niet normaal is en dan ga je naar een deskundige die onderzoeken kan wát de precieze oorzaak is.
Met langdurige menstruatie moet je dat zeker doen, want abnormaal bloedverlies kan op den duur allerlei vervelende lichamelijke klachten geven. Denk aan ijzergebrek ofwel bloedarmoede, met de daarbij behorende vermoeidheid. Heb je er ook altijd de menstruatiepijn bij, dan kan het je sociale leven flink belemmeren.
Blijf er dus niet mee doorlopen!

Bedenk dat je bij lange na de enigste niet bent, het is een van de meest voorkomende klachten bij vrouwen. Er is dus niets om je voor te schamen.

Langdurige menstruatie kan vaak al verholpen worden door de juiste medicatie of een simpele behandeling. Komt het niet door een infectie of dergelijke kleine oorzaak dan wordt je doorgestuurd naar de gynaecoloog, die alles van binnen kan bekijken. Het kan ook door poliepen komen of een vleesboompje in de baarmoederholte...de gynaecoloog kan dit bij een kijkoperatie meteen verwijderen. In elk geval ben je het dan kwijt en kan het niet aangroeien, want dan ben je verder van huis.
Bij de huisarts kan je uiteraard aangeven dat je schaamtegevoelens hebt (je bent echt niet de enigste) en wellicht stuurt hij je dan door naar een vrouwelijke gynaecoloog.
Die zijn er namelijk ook en dat kan veel schelen voor je gevoel althans ;-)

Ongewild urineverlies kan ook simpel worden behandeld in veel gevallen. Bekkenbodemspieren moeten echter ook worden gesterkt door een fysiotherapeut en soms is medicatie alleen al genoeg. Maar doe er iets aan! Ga naar de huisarts.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Mel985 misschien is je eerste probleem bij de huisarts al dat het een man is? In dat geval kun je eerst nog van huisarts veranderen. Liever NIET, liever meteen een afspraak maken, maar als dat de enige reden is dat je echt niet durft te gaan? Bel dan andere huisartspraktijken en informeer of er vrouwelijke huisartsen zijn; mijn eigen huisarts heeft een praktijk samen met zijn vrouw en dat gebeurt dus wel vaker. Kun je nog kiezen ook. Doe het maar, het is zeker niet goed om zó lang bloed te verliezen! Het zou tot een nog groter probleem kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee!!