Veranderen vingerafdrukken als je je huid afgesneden hebt?

Ik heb een keer op televisie een detective gezien waarin een misdadiger zijn huid afsneed, zodat hij misdaden kon plegen zonder dat de onderzoekers zijn DNA konden ontdekken, omdat zijn vingerafdrukken toch steeds anders waren. Maar klopt dit in het echt ook? Is het zo dat als je je eigen huid afsnijdt, of gewoon verliest, er een nieuwe vingerafdruk ontstaat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

In de genen in je chromosomen ligt je DNA waarin tal van eigenschappen staan. Persoonlijke eigenschappen, dus ook je vingerafdruk.
Wanneer je je huid afsnijd, zal je vingerafdruk niet veranderen (mits je huid zodanig is beschadigd dat het niet terug groeit)

Je genotype (dus de informatie in de chromosomen) ligt vast en dat veranderd niet.

Je fenotype (van hoe je eruit ziet) kan wel veranderd worden, doordat je in je huid hebt gesneden, het mag er dan anders uit gaan zien, maar de informatie van die eigenschap blijft hetzelfde, dus zal het nooit tot een nieuwe vingerafdruk kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee dit is een fabeltje. In je DNA staat namenlijk opgeslagen hoe je vingerafdrukken eruit zien. Dus de vingerafdruk blijft na je 20 altijd hetzelfde
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
volgens mij kunnen ze hem dan niet meer gebruiken voor identificatie, bij mijn duim is een stuk 5jaar geleden verbrand en die werkt ook niet in een scanner ( bij de havens in rttrdam). maar mijn DNA blijft altijd gelijk daar kan je niks aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ééneiige Tweelingen hebben verschillende vingerafdrukken. Je vingerafdruk zit niet in je dna opgeslagen. Maar de structuur van je vingeradruk zit wel opgeslagen in de vorm van je onderliggende huid. Als je de oppervlak van je huid beschadigd kan je vingeradruk weer teruggroeien of is in ieder geval te matchen met je vorige vingerafdruk.

"Surface cuts do not do the job, he said; the marring must go deep under the skin, which grows back with the original patterns if not sufficiently disfigured. "

Sommige mensen hebben geen vingerafdrukken.

Je kunt je vingerafdruk aanpassen, maar je moet dan wel extreme maatregelen nemen om er voor te zorgen dat je vingeradrukken niet meer te matchen zijn met je vorige. Bijvoorbeeld een chirurgische ingreep. Dit is niet 100% effectief, want er is een soort wapenwedloop tussen de methoden van criminelen en die van de politie.