Kan mijn zweet probleem worden opgelost ?

Ik ben nu 14 jaar en ik zweet echt vaak s ochtend als ik wakker word douche ik maar na een paar minuten voor dat ik me kleding aan hem getrokken begin je direct al een zweet vlek te zien en dan moet je het zien wanneer ik op school ben een grotere zweet vlek en ik heb echt verschillende deo's gebruikt maar ik blijf maar zo vaak zweten

Mijn moeder zegt dat het later (dus als ik ouder ben 18 jaar ofzo) over gaat maar is dat dan ook zo ?

En meestal stinkt het zweet ook maar ik maak me oksel wel goed schoon maar toch in de 2de les uur begin ik ook wat te ruiken -,-

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
douche je te warm?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat zweten kan idd te maken hebben met de pubertijd. Heeft te maken met je hormonen.
Klinkt raar maar gezond eten en voldoende sporten kan het verminderen. Dat zorgt er voor dat de hormonen meer in balans komen. En niet te vaak en te sterk gekruid eten eten.

Antwoorden (7)

neem sowieso altijd deodorant mee naar school! Als je dan een beetje gaat stinken, kan je dat verdoezelen. Je hebt ook speciale 'okselpads' deze plak je in je kleren op de plek waar je met je oksels zit en deze nemen het zweet op. Wat je ook kan overwegen, is botox in je oksels te laten spuiten, maar dit zou ik nu nog zeker niet doen! Je bent nog erg jong, en zoals je moeder als zegt; dit kan na de 18e weer voorbij zijn. Veel jongens zweten veel in de puberteit. Er zijn vast meer jongens die er mee rondlopen. Bij de kruidvat is ook een spray die je na het douchen onder je oksels moet doen en deze stoppen het zweten ook behoorlijk, dit hielp bij mij heel goed. Ik weet niet meer precies hoe deze spray heet, maar vraag eens na bij de kruidvat. Okselpads en de spray uitproberen, en als het na je 18e nog steeds niet voorbij is, zou ik misschien die botoxbehandeling overwegen als het je nog steeds dwars zit, maar dit wel érg pijnlijk! en doe dit pas als je 18+ bent, nu nog niets aan je lichaam laten doen, eerst al het andere uitproberen. Succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt:)

Toegevoegd na 2 minuten:
én afsluiten met een ijskoude douche. dan heb je het niet zo warm als je onder de douche uitkomt en zweet je misschien ook niet. :)

Toegevoegd na 2 minuten:
én afsluiten met een ijskoude douche. dan heb je het niet zo warm als je onder de douche uitkomt en zweet je misschien ook niet. :)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 we waren tegelijk aan het schrijven en hebben een redelijk vergelijkbaar antwoord :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van zijn lang zal ze leven geen botox, ben je betoeterd! En al die sterke anti-zweetmiddelen zijn ook niet goed!
Niet teveel zeep gebruiken en dat van die okselpads is een heel goed idee, die je kun je vaak vervangen. En echt, het gaat over en wordt steeds minder, geloof je moeder nou maar.
xilu
11 jaar geleden
bij mij heeft die spray fantastisch geholpen! iedereen heeft een eigen ervaring met alles, dat jij geen goede ervaringen hebt betekend niet dat anderen dit ook niet hebben. Botox wordt veel gebruikt tegen het zweten en het schijnt goed te helpen maar pijnlijk te zijn. Ik zou het ook noooit doen maar als je er hartstikke lang last van heb kan ik begrijpen dat je dat wel doet.
Heel moeilijk voor je, maar zweten is nou eenmaal een natuurlijk iets, en de een zweet meer dan de ander.

Volgensmij veranderd je zweetgedrag naarmate je ouder wordt niet of nauwelijks, maar dat weet ik niet zeker, dat zou je moeten navragen.

Wat je kunt doen is bijvoorbeeld een t-shirt mee naar school nemen en na het 2e lesuur, dan heb je pauze neem ik aan? op de wc's deze even aantrekken. Ook kun je rekening houden met de kleur shirts die je aan doet. Zo vallen zweetplekken op licht blauw, licht groen, en roze veel meer op dan op wit en donkere kleuren.

Ik neem aan dat je nu al anti-transipirant deo's gebruikt? Daar boven op zou je ook dit middeltje kunnen probren, ik heb er al veel positieve verhalen over gehoord:
syNeo 5(zie bron voor een webshop). Deze zorgt er niet alleen voor dat je minder zweet, maar breekt ook de zweetgeur af.

Als er helemaal niks werkt kun je natuurlijk ook even langs de huisarts gaan, deze zien wekelijks patiënten met een overmatig zweetprobleem dus die zal er ook wel raad mee weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
xilu
11 jaar geleden
inderdaad! helemaal vergeten erbij te zetten; exra t-shirts meenemen kan ook. Goed antwoord! ben helaas nog geen niveau 2 dus kan geen +1 geven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
syNeo 5 gewoon bij Kruidvat kopen ...
Scheelt 5 euro !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SyNeo5 is voor mij de enige oplossing na vele andere probeersels. Te koop bij Kruidvat.
1x per 4 a 5 dagen aanbrengen.
Succes
Je moet beginnen met dagelijks douchen en de oksels reinigen, spuit ook dagelijks deo op je oksels. Als dit toch niet werkt kun je een crème gebruiken die de poriën dicht maakt. Hierdoor zweet je veel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Syneo 5 is echt een goed helpend middel. Het is wel erg duur. Je hoeft dit maar 1 x per 5 dagen onder je oksels te doen en je gaat echt minder last van zweetplekken krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit probleem ook gehad (gelukkig zonder de geur...)
Heb idd ook Syneo 5 gebruikt, wat goed helpt, maar waar ik irritatieproblemen door kreeg...
Ben daarna in Barendrecht geholpen met een botox-injectie en ben er nu voor het eerst echt vanaf! Kijk maar eens op www.hyperhidrosis.nu
Ik durf alleen niet te zeggen of dit ook op jouw leeftijd al kan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste is Yasnie een vrouw (zie profiel)....

Yasnie: probeer inderdaad die syneo maar kijk ook eens naar je kleding. Strakke shirtjes die niet alleen van katoen zijn maar met veel synthetische stoffen zorgen er vooral voor dat je je zweet ruikt.

Koop blousjes van 100% katoen (H&M ofzo) dat zal al een stuk schelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zweten is heel natuurlijk; het is een mogelijkheid van het lichaam om af te koelen en zich meteen te ontdoen van overtollige stoffen, die anders via de nieren afgescheiden zouden moeten worden.

Zweten hoeft dus geen probleem te vormen voor een mens.

In jouw geval is er echter sprake van een overmatige zweetproductie.

Het is mogelijk dat je lichaamstemperatuur nèt iets hoger ligt dan normaal..waardoor de zweetproductie wordt gestimuleerd.

Aan die productie kun je weliswaar iets doen met zalfjes e.d. maar die sluiten de zweetklieren alleen maar af..en dat is niet goed voor je lichaam.

Wat je wellicht beter kunt doen is..zuiver wollen kleding gaan dragen.

Wol heeft namelijk de eigenschap dat het heel veel vocht snel kan opnemen..maar het dit vocht nadien langzaam af. En..je ruikt het ook veel minder.

Daarom ook dragen woestijnbewoners ook uitsluitend wollen kleding.

In tegenstelling tot wat sommige mensen beweren moet je proberen wat minder te gaan douchen..b.v. als je eens vakantie hebt..want warm water berooft je op den duur van je lichaamsvetten. Tezamen met zeep verloopt dit proces nòg sneller.

Ongeveer tot je veertigste levensjaar kun je problemen ondervinden van overmatige zweetproductie..daarna raken ze langzaamaan verstopt en lijkt het alsof je niet zou zweten.

Maar zweten doe je ook dan nog wel degelijk..alleen je hebt er minder last van.

Samenvattend dus:

1 Waar mogelijk is bij voorkeur uitsluitend zuiver wollen kleding dragen..vooral ook je onderkleding.

2 Als je dan tòch wilt douchen, wat ik wel kan begrijpen, gebruik dan niet te warm water..liefst een beetje lauw..of zelfs koud èn

Èn gebruik géén, of in elk geval niet dagelijks, zeep..en ook niet te veel. Dus niet te vaak en niet te veel.

Succes hoor!

Groet,

Ton