Waarom moeten duikers in een decompressie kamer na lang of heel diep duiken?

Wat gebeurt er in die kamer?
Na hoelang duiken moet je erin?
hoelang? en waarom precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Dat is om caissonziekte te voorkomen.
Door het duiken op grote diepte komt er erg veel druk op je lichaam te staan, waardoor zich stikstofgas vormt in je bloed. Wanneer je nu te snel weer naar boven komt, gaat door de verminderde druk die stikstof belletjes vormen in je bloed, wat bijvoorbeeld embolie kan veroorzaken.

In een drukkabine wordt de druk heel langzaam weer afgebouwd, tot het stikstof zonder problemen is afgebroken en de duiker weer naar buiten kan.

Voor een uitgebreidere uitleg, zie onder andere de link of googel op caissonziekte.

Toegevoegd na 6 minuten:
Hoe lang je er in moet hangt overigens af van hoe diep en hoe lang je gedoken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks +

Andere antwoorden (2)

Tijdens het duiken wordt stikstof belletjes gevormd.
Deze worden door het lichaam naar de longen vervoerd om uit geademd te worden. Bij een normale, langzame stijging gebeurd dit en heeft hij/zij geen last.
Stijg je te snel dan kan het gas niet zo snel uitgeademd worden en hoopt het zich onder andere in de longen. Dit leidt tot benauwdheid , shock en kan tot de dood leiden.
Decompressie tank brengt de patiënt weer onder druk en wordt de druk zeer langzaam afgebouwd. Tevens wordt er 100 procent zuurstof toegediend.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is om caissonziekte te voorkomen. Als je het precies wilt weten kan een telefoontje naar een duikvereniging een antwoord bieden.