Wat gebeurt er met een eskimo die ineens veel plantaardig voedsel gaat eten?

Kan zijn spijsverteringssysteem, die geevolueerd is om bijna alleen nog maar op dierlijk voedsel te kunnen leven weer terug evolueren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Eigenlijk zijn Inuit gewoon mensen, met een darmstelsel dat - net als bij andere mensen - geëvolueerd is om dierlijk én plantaardig voedsel te verteren.

Het zou ongetwijfeld wennen zijn, net als iedere drastische dieetwijziging, en in het begin even wat darmklachten veroorzaken. Maar zodra gewenning optreedt, worden die klachten vanzelf minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ongetwijfeld, maar het kan niet van het ene op het andere moment. Door vele generaties voornamelijk vlees te eten, is het spijsverteringsstelsen daarop ingericht. Vlees is energierijker en verteert veel makkelijker dan plantaardig voedsel, dus daar zal het lichaam aan moeten wennen.

De Inuit zijn mensen die zeer goed in staat zijn te leven onder barre omstandigheden. Je ziet bij meer mensen dat ze door langdurig verblijf in een barre omgeving aanpassen. De San, bijvoorbeeld, kunnen veel langer zonder water dan jij en ik. Hun lichaam gaat ook beter met reserves om; een gevangen impala wordt met een heel gezin of een heel dorp in een keer opgepeuzeld en door het lichaam snel omgezet in vetweefsel, en daarna eten ze met het grootste gemak twee weken lang helemaal niets meer. Heel fascinerend.
Dit heeft ook een keerzijde; het zijn vooral mensen die een paar generaties geleden nog lid van een natuurvolk waren die nu last krijgen van obesitas en diabetes type II.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bekend dat Eskimo's wanneer zij overgaan op ander eten dan wat zij gewend zijn te eten zeker verhoogde cholesterol waardes krijgen maar ook dat het gewicht toeneemt omdat het spijsverteringstelsel daar niet aan gewend is. Of het in de genen zit durf ik niet te zeggen omdat Inuit's al eeuwen gewend zijn geen of bijna geen pantaardig voedsel te eten.

Dit ter aanvulling : in Rusland is op een gegeven ogenblik de amerikaanse voedselketen gekomen zoals McDonalds en Coca Cola. De russen zijn ook veel toegenomen in gewicht sinds ze junkfood eten en cola drinken.

Hieruit is dus op te maken dat als mensen ander voedsel eten dan dat ze gewend zijn zij toenemen in gewicht wat weer de nodige gezondheids risico's met zich mee brengt. Niet alleen het cholesterol maar ook Diabetes type 2.

Veel succes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk zeker dat eskimo's terug kunnen evolueren zodra ze overgaan op het voedsel wat ze gewend waren te eten. Het darmstelsel zal zich daarop zeker instellen dit
ook omdat het lichaam fantastisch in elkaar zit alsook de werking ervan.