Waarom en hoelang dromen mensen?

Hoelang dromen en waarom dromen mensen, in hun slaap?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Iedereen droomt en iedereen droomt veel ook (ook de mensen die het zich niet kunnen herinneren). Per nacht dromen we maar liefst anderhalf tot twee uur lang:

- Ongeveer tussen de 5 en 7 dromen per nacht
- Die doorgaans tussen de 5 en 45 minuten duren

Per jaar verkeer je dus een volledige maand in dromenland en heb je dus zo'n tweeduizend dromen. Over een mensenleven is dat ongeveer 6 jaar en 150.000 dromen. Niet echt vreemd dat veel mensen er wat meer over willen weten.

Waarom we dromen is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond.

Niet de dromen zelf, maar het REM stadium lijkt een functie te hebben. Als mensen een week lang geen REM slaap mogen hebben worden ze moe, makkelijk prikkelbaar, hebben ze moeite met nieuwe informatie opnemen en gaan ze soms zelfs hallucineren.

Het lijkt erop dat REM slaap een noodzakelijke functie van onze hersenen is; dromen is dat niet (laat staan de inhoud van dromen). Die twee zijn niet hetzelfde: dromen komen vooral, maar niet uitsluitend voor tijdens REM slaap.

De functie van REM slaap is waarschijnlijk 1) het efficiënt inpassen van nieuwe (emotionele) informatie in de hersenen en 2) de ontwikkeling van de hersenen in het algemeen.

Bij pasgeboren baby’s zijn de hersenen nog volop in ontwikkeling; zij slapen dan ook zestien uur per etmaal waarvan de helft in REM slaap.

Vijfjarigen slapen gemiddeld tien uur waarvan drie in REM slaap, volwassen hebben tussen de anderhalf en twee uur REM slaap per zeven-acht uur slaap en senioren hebben vaak ongeveer één uur REM slaap terwijl ze gemiddeld rond de zes uur slapen.

Hoe meer de hersenen in ontwikkeling zijn, hoe meer REM slaap. Of: hoe meer nieuwe informatie er ingepast moet worden, hoe meer REM slaap. Dromen zelf zijn daar waarschijnlijk een bijzonder bijproduct van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarom mensen dromen is nooit echt bewezen. Er zijn veel theorieën:

- Activatie-Synthese theorie om de herinneringen blijvend op te slaan.
- Reverse-learning-hypothese om herinneringen te verwijdern die niet nodig zijn.
- Geheugen-consolidatie-hypothese waarbij herinneringen gekoppeld worden aan andere herinneringen.

Er zijn er nog meer. Men denkt bijvoorbeeld tegenwoordig dat ook de ontwikkeling van organen en het bewegingsapparaat beïnvloed worden tijdens het dromen/REM slaap. Iemand die overdag traint (spieren) verwerkt dit ook tijdens de dromen volgens deze theorie.

In bijgaand artikel worden ze iets uitgebreider uitgelegd.

De droom ontstaat in ieder geval in de REM slaap. Die komt enkele keren per nacht terug en duren ongeveer 20 minuten. De REM slaap is een fase die ongeveer 15% is van de totale slaapfasen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het aantal en diepte hangt af van de leeftijd en hoe lang je slaapt. De REM slaap is na het 7e uur het langst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Zie ook Natuurdossier Slaap:

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003460.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze willen iets wat niets is met wetenschap bewijzen waardoor het tegengestelde van het doel van het wetenschap Blijkt! En dat is het bewust worden van je aard en de uit eindelijke doel van jij en ik en het hele menselijkheid! Het begrip `niets` kan door de beperkingen van een menselijk wezen niet gevat worden - dus iets bovennatuurlijks - en dan is het maar de vraag voor ieder ander of hij daar wel of niet in gelooft. :)