Hoe kom ik af van mijn angst om gesprekken te beginnen?

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem, whatsapp/msn enzo is allemaal hartstikke leuk, maar ik durf geen gesprekken te beginnen. Ik ben bang dat mensen helemaal geen zin hebben om met me te praten en in een gesprek gaande houden ben ik ook niet goed dus wordt het waarschijnlijk ook geen leuk gesprek...

Heeft iemand tips hoe ik over deze 'angst' heen kan komen en kan 'leren' gesprekken te voeren?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (6)

Je moet gewoon de juiste mensen tegenkomen via mail whatsapp sms of wat dan ook maakt niet uit zelfs op sites zoals deze is er altijd wel iemand voor vraag en antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een knop omzetten en 'doen'.

Dat klinkt heel simplistisch, dus laat ik er een anekdote aan vastkoppelen. Jaren geleden deed ik 'ns een cursus bij Landmark. Bij zo'n introductiemiddag zat de ruimte vol met mensen (ik had in die tijd o.a. een LPF-kamerlid in m'n groep :)). En dat zijn dan dus mensen die elkaar totaal niet kennen. Een van de eerste processen die de groepsleider op startte was: "loop rond, spreek iemand aan, en doe dat tot de bel gaat, daarna zoek je weer iemand anders op en ga je weer praten". Nu zou je denken dat dat eng is. Je zit in zo'n ruimte, je kent niemand, waar moet je 't in hemelsnaam over hebben?

Het resultaat was - voor iedereen daar aanwezig - dat 't moeilijker was om het hele proces te stoppen dan te starten. Men kreeg 'the hang of it', en men ging gewoon praten, tegen volslagen vreemden. Men vond 't als 't ware jammer dat men moest stoppen met praten.

En 't was echt niet een of andere elitaire cursus voor louter managers en bobo's (al vond ik 't wel prijzig). Er zaten ook gewoon mensen bij die bij jou in de straat wonen en die je op de markt tegenkomt.

Kortom.. 't is cliché, maar: "ik zeg: DOEN"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook eng, en je gesprekspartner vindt het misschien even eng als jij.
probeer vragen te stellen, mensen willen best iets over zichzelf of hun bezigheden vertellen. Zorg dat je geen vragen stelt die met ja of nee te beantwoorden zijn.
Want dan kan het gesprek doodlopen. dus niet, Vind je deze muziek leuk? maar : van wat voor muziek houd jij?
Probeer gewoon, en verplicht jezelf niet om een lang gesprek te moeten houden, je zult zien dat het steeds beter gaat (en dat anderen het ook moeilijk vinden)
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, mensen praten graag over zichzelf ;-)
Heb je er alleen last van bij whatsapp/msn of ook als je fysiek tegenover iemand staat?

Als je er alleen bij smn last van hebt, raad ik je aan om het gewoon maar te proberen. Als iemand geen tijd of zin heeft, dan merk je dat van zelf. Trouwens, als iemand goed bij je past, dan gaat een gesprek vanzelf. Als je er moeite voor moet doen, dan past diegene misschien niet zo goed bij je. Je hoeft toch niet met iedereen een goed of leuk gesprek te hebben? Waarom zou je contact willen met iemand met wie je helemaal niet dezelfde humor of interesses deelt?

Als je er altijd last van hebt, dus zowel in de virtuele (internet, mobieltje) als in de niet-virtuele (samen op dezelfde plek zijn) werkelijkheid last van hebt, dan raad je aan om te gaan lezen over sociale fobie.

Bijvoorbeeld het boek "Leven met een sociale fobie."door drs. J. Kragten. Als je herkent wat er in dat boek staat, dan raad ik je aan om er wel echt iets aan te doen. Een sociale fobie klinkt erg, maar het is heel goed te behandelen. Wacht daar niet mee, want hoe langer je het laat sudderen, hoe erger het word.

In Amsterdam kun je gratis een behandeling krijgen: http://www.socialeangstbehandeling.nl/.
Verder is in Amsterdam de Valeriuskliniek de beste voor angst klachten. Landelijk is IPZO is een betrouwbare en goede instelling. Vraag aan je huisarts een doorverwijzing naar iemand die gespecialiseerd is in sociale angst, ga niet zomaar naar de eerste de beste psycholoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je weet zijn er denkers en doeners, praters en luisteraars, mensen met grote sociale vaardigheden en mensen met minder sociale vaardigheden ( om wat voor reden ook)
Vraag jezelf eerst goed af waar je vraag vandaan komt.
Omdat "iedereen" gesprekken aangaat en lange gesprekken heeft ?
Doe jezelf geen geweld aan door je te willen meten met je omgeving, jij bent jij, ben daar zuinig op.
In mijn dagelijkse werk kom ik veel (jongere) mensen tegen die moeite hebben met het aangaan van een gesprek en het voeren van een gesprek.
Soms is het een stoornis, denk o.a. aan autisme, informatieverwerking, etc.
Soms zijn mensen wat terughoudend, verlegen, onzeker.
Kunnen ze (veilig, in hun eigen omgeving, in hun eigen tempo, in hun zelf te bepalen tijd) uren achter de pc zitten en zo communiceren met anderen.
Voel je veilig bij jouw manier van communiceren en als je toch een stapje verder wilt gaan, kijk dan eerst voor jezelf waar je drempel vandaan komt en welke voorwaarden je nodig hebt om daar (gedeeltelijk) overheen te stappen.
Neem de tijd voor dit proces.
Een eigen positieve ervaring heeft meer waarde en effect dan honderd antwoorden en tips op dit forum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werk aan je zelfvertrouwen. Als jij weet van jezelf dat je wel interessant en leuk bent is de angst al een stuk minder. Zeg het tegen jezelf in de spiegel: Hallo knapperd (of iets dergelijks).

Je kan altijd beginnen over het weer, over de politiek (wel wat algemeen anders krijg je van die heftige reacties) zoiets van: tjonge, het is wat met dat gedoe in den haag... dan hoor je vanzelf wat de ander zegt en daar kan je dan wel op reageren.