Degene die de ambulance bestuurt is een daarvoor opgeleid ambulancechauffeur (met een EHBO-diploma en een cursus reanimatie en AED achter de rug) en degene die de medische handelingen uitvoert is een ambulanceverpleegkundige. Het zijn dus geen dokters.

Het verschil tussen een gewone verpleegkundige en een ambulanceverpleegkundige is dat een ambulanceverpleegkundige en extra opleiding heeft gevolgd en meer handelingen mag uitvoeren (bijvoorbeeld het maken van een gaatje in de luchtpijp bij een ademweg obstructie). Bovendien mag een ambulanceverpleegkundige deze handelingen direct uitvoeren zonder dat er toestemming is gegeven door een arts. Een ambulanceverpleegkundige heeft dus een grote verantwoordelijkheid.

De chauffeur is iemand met veel ervaring op de weg en heeft bovendien een aanvullende EHBO-cursus gehad (met reanimatie, AED en assisteren bij medische handelingen). Een ambulancechauffeur bestuurt dus niet alleen de ambulance, maar assisteert de verpleegkundige bij het uitvoeren van de medische handelingen. De verantwoordelijkheid en het initiatief hoort echter wel te liggen bij de verpleegkundige.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! :-)

Andere antwoorden (4)

Het is een verpleegkundige en een chauffeur.

Toegevoegd na 1 minuut:
In principe zit er dus geen arts in een ambulance.
bamibal
12 jaar geleden
Het zijn ambulanceverpleegkundigen, dus verpleegkundigen met een extra studie, zeker geen artsen. Daarbij hebben ze ondersteuning van de chauffeur, welke vaak geen verpleegkundige is maar wel heeft geleerd om bepaalde handelingen uit te voeren.

Bij een traumaheli gaat wel een arts mee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tenzij een arts stage loopt op een ambulance, maar het is niet gebruikelijk dat een arts in de ambulance meerijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ambulancepersoneel zijn broeders/verplegers die werkzaam zijn op de EHBO. Met klachten waar een gespecialiseerd arts voor nodig is verwijzen ze je door. Hulpjes wil ik het niet noemen, het zijn gewoon de artsen die bij spoed ter plaatse kunnen komen en eerste hulp verlenen.....iemand die geen arts of verpleger kan dit beroep niet uitoefenen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ambulanceverpleegkundige is een verpleegkundige met vrij veel bevoegdheden. Zij mogen en kunnen meer zelfstandig doen dan de gemiddelde verpleegkundige in een ziekenhuis. Dat is ook nodig, omdat zij zeker in erg spoedeisende situaties niet zomaar even met een arts kunnen overleggen. Ze dienen dus zelfstandig medicatie toe, maken en interpreteren (deels) hartfilmpjes, en kunnen als dat nodig is, ook ter plekke breuken of luxaties zetten.

De ambulanceverpleegkundige wordt vergezeld door de chauffeur, die een opleiding hebben gevolgd gericht op rijvaardigheid en rijtechniek (het is uiterst belangrijk dat iemand met nekletsel heel voorzichtig wordt vervoerd bijvoorbeeld, en ook moeten zij veilig kunnen rijden als ze met grote haast en gillende sirenes overal tussendoor moeten sturen) en assisterende handelingen ter ondersteuning van de verpleegkundige.