Ik heb ritalin voorgeschreven gekregen, hoe veel kost dit ongeveer?

Ik ben benieuwd hoeveel het kost i.v.m. de eigen risico. Nu kwam ik een site tegen http://www.medicijnkosten.nl/ en had ik de gegevens van mijn medicijn ingevuld, RVG nummer 29553 en ik zit nu op nog maar 5 mg. Mylan BV. daar kwam uit dat het nog geen 3 euro per 2 weken is. ( 45 stuks dus 3 x per dag) Nu vraag ik me af of het écht zo weinig is. Er is ook een functie met andere variant en dan is het zo 20 euro duurder voor de zelfde hoeveelheid. Dus nu vraag ik me af of het echt zo weinig is. Dan kan ik vast rekening houden met de rekening die ik toegestuurd krijg... :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Mijn zoon heeft methylfenidaat hci 10mg. 180 stuks voor 18€. Van het metk sandoz. Dus het klopt wel denk ik. Aangezien het van jou 5mg is. Voor mijn zoon hoef ik het niet van de eigen bijdrage te betalen omdat hij nog geen 18 is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Metk moet merk zijn!
De merkloze varianten van methylfenidaat (dus niet Ritalin, dat is namelijk de merknaam) zijn inderdaad helemaal niet duur. Dat komt omdat het patent allang is verlopen. Gemiddeld betaal je iets van 8 euro per maand, geloof ik. Dat kan dus kloppen met jouw 3 euro per 2 weken. Dat was trouwens ook één van de redenen waarom Concerta (methylfenidaat met vertraagde afgifte) niet volledig vergoed wordt vanuit het basispakket: het prijsverschil is zo groot.

Let er wel op dat het goedkoopste merk niet altijd het goedkoopste merk is voor je zorgverzekeraar. Soms heeft die bepaalde contracten afgesloten met leveranciers, of soms heeft je apotheker een andere leverancier, en dan kan het zijn dat je een wat duurdere variant krijgt, omdat dat voor je verzekering juist goedkoper is. Dus als je eigen risico uitsluitend op gaat aan methylfenidaat, bedenk dan dat je niet altijd invloed hebt op de exacte prijzen, en dat het soms anders uit kan pakken dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij word je aangemerkt als chronisch ziek omdat je meer dan 180 dagen per jaar een medicijn krijgt. Zulke mensen krijgen automatisch €250 belastingvrij via het CAK aan het eind van elk jaar. De zorgverzekeraar licht het CAK daarover in. Dan krijg je eigenlijk geld toe.