Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik vervroegd in de overgang zijn?!

Ik ben vorige week 35 geworden. Een jaar geleden is mijn buik ineens behoorlijk veel dikker geworden (lijkt alsof ik 3 mnd zwanger ben ofzo). Tot voor kort werd ik nog gewoon ongesteld, maar sinds 2 maanden heb ik alleen nog buikkrampen en vloei ik bijna niet meer! Verder heb ik nergens last van. Misschien wat extra vermoeid maar dat was het. Kan het zijn dat ik nu al in de overgang ben??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ritsuka
13 jaar geleden
ga naar de huisarts met deze klachten. Bekijk ook goed je voedingspatroon, misschien zit er daar iets niet goed dat voor darmklachten zorgt (waardoor je buik opgeblazen lijkt) of je eet meer dan je verbrand.
Utrecht
13 jaar geleden
Ga inderdaad even langs je huisarts of gynaecoloog.
't kan een vleesboom zijn: niet ernstig maar wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is dat, een vleesboom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb het al opgezocht. Wie weet! Ik bel morgen iig de huisarts even. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een vleesboom heb je last van heftige menstruatie, dit is bij de vraagsteller niet aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft helemaal niet. Zelf meegemaakt. Maar ik had tussen 2 menstruaties in wel bloedverlies bij het plassen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Misschien een open deur, maar aangezien nog niemand anders het heeft gevraagd: is het mogelijk dat je zwanger bent? Een enkele keer blijven vrouwen min of meer regelmatig bloedverlies houden terwijl ze zwanger zijn, zodat het lijkt alsof ze gewoon ongesteld worden. Misschien is het verstandig om een test te doen. En als je hormonale anticonceptie gebruikt (de pil, nuvaring, hormoonhoudend spiraal, etc.) dan zou dat de oorzaak kunnen zijn van je klachten. Ik ga er alleen even vanuit dat dit niet het geval is, omdat je dat dan vermeld zou hebben.

Dan ingaand op je vraag over een vervroegde overgang. Het is mogelijk, maar de symptomen die je noemt, zijn niet typerend voor een vervroegde overgang. Klachten die je verwacht in de overgang, zijn o.a. opvliegers, nachtzweten, pijn bij de seks, en verder wat 'vagere' klachten als prikkelbaarheid, stemmingswisselingen, droge huid en slijmvliezen, afgenomen libido, en vermoeidheid. Daarnaast worden de menstruaties meestal eerst onregelmatiger voordat ze minder worden en verdwijnen, hoewel dat ook erg verschilt per vrouw.

De klachten die je noemt, kunnen vele oorzaken hebben. Hoe dan ook is het nodig dat je hiermee je huisarts bezoekt, die zal je waarschijnlijk doorverwijzen naar een gynaecoloog. Afhankelijk van eventuele andere klachten zou het kunnen dat de huisarts eerst zelf wat zaken uit wil sluiten. Zo kan een schildklierstoornis ook dergelijke klachten veroorzaken, en er zijn meer algemene oorzaken die je arts misschien eerst wil onderzoeken.

Ik acht de kans echter groot dat je te maken hebt met een gynaecologisch probleem. Een vleesboom (of vleesbomen) - hier genoemd - is een mogelijkheid, hoewel meestal bij een vleesboom de menstruaties juist heftiger en pijnlijker zijn. Bij een afgenomen menstruatie zou je nog kunnen denken aan verklevingen van de baarmoederwanden of -mond. De kans hierop is groter als je ooit een operatie aan je baarmoeder hebt gehad (denk aan een curettage, keizersnede, hysteroscopie, etc.) of als je baarmoeder ooit ontstoken is geweest. Verklevingen van de baarmoederwanden kunnen de baarmoeder letterlijk afsluiten, waardoor het menstruatiebloed niet, of soms zelfs op den duur helemaal niet meer, kan afvloeien. Dit kan leiden tot een bloedophoping in de baarmoeder, wat weer een opgezwollen buik kan geven. Vaak zijn er ook pijnklachten. (Zie bron)

Maar wat er ook aan de hand is, je moet het sowieso laten beoordelen door een arts, en waarschijnlijk ook laten behandelen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet of je de pil gebruikt,maar zolang je die gebruikt blijf je je menstruatie opwekken en zijn overgangsverschijnselen weinig tot niet aanwezig.

Het beste is om langs je huisarts te gaan want buikkrampen,dikkere buik en bijna niet meer vloeien klopt ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat nogal eens voorkomt is de vorming van een vleesboom in de buikholte of baarmoeder.
Hierdoor wordt je buik dikker en lijkt het optisch of je zwanger bent.

Verder zijn er tal van aandoeningen die de menstruatie kunnen beïnvloeden.

Het beste kun je de klachten laten beoordelen door een gynaecoloog. Hiervoor moet je eerst naar de huisarts.
In ieder geval niet afwachten maar gewoon even gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Maar is het niet zo dat een vleesboom juist zeer heftige bloedingen veroorzaakt? Dat klopt dan niet met de verschijnselen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft niet het geval te zijn. Een goede vriendin van mij had in haar jonge jaren ook zoiets. Iedereen dacht dat ze in verwachting was, zij zelf ook.
Totdat gynaecologisch onderzoek uitwees dat ze een vleesboom had, zo groot als een kleine voetbal.
Deze is verwijderd geworden en later kreeg ze 2 kinderen. Ook bij haar was de menstruatie tot wat vloeiingen gereduceerd met vage buikklachten. Maar belangrijk blijft dat er naar gekeken wordt.
Amadea
13 jaar geleden
Ja, dat laatste is zéker waar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me beter nieuws dan vervroegd in de overgang zijn. Ik hoop dat jullie gelijk hebben, zoals ik het nu lees zou het best eens kunnen kloppen. In elk geval moet ik het na laten kijken, inderdaad. Bedankt hoor!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing