moet je pillen slikken als je onderdruk (bloed) boven de honderd is?

ik ben 60+

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Wanneer behandelen?
De hamvraag is natuurlijk bij welke bovendruk en bij welke onderdruk men echt een risico loopt. Duidelijk is dat bij een bovendruk van 180 mmHg en/of een onderdruk van 100 mmHg de risico’s zo groot zijn dat behandeling met medicijnen noodzakelijk is, ook als geen andere afwijkingen worden gevonden, zoals suikerziekte (diabetes mellitus) of een erfelijk verhoogd cholesterolgehalte in het bloed. Bij 60-plussers liggen deze grenswaarden iets lager: zij moeten worden behandeld vanaf 160/90 mmHg. Bij bloeddrukwaarden tussen 140 en 180 mmHg (bovendruk) en/of 90 en 100 mmHg (onderdruk) is de behandeling met medicijnen afhankelijk van het risicoprofiel van de persoon. Dat risicoprofiel wordt bepaald door een te hoog cholesterolgehalte of door stevig roken. Ook een te hoog lichaamsgewicht is een risicofactor. De aanwezigheid van suikerziekte is een zeer belangrijke risicofactor. Kortom, hoe meer risicofactoren, hoe groter de noodzaak iemand met medicijnen te behandelen. Daarbij zijn ook leeftijd en geslacht (vrouwen worden iets minder snel behandeld dan mannen) van belang. 60-plussers met suikerziekte of een (erfelijk) verhoogd cholesterolgehalte en met bloeddrukwaarden vanaf 140/90 mmHg moeten in ieder geval altijd worden behandeld met bloeddrukverlagende medicijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit zal afhankelijk zijn van je bovendruk,als die ook te hoog is zal je medicatie moeten nemen.Al hoewel als je steeds een onderdruk hebt van 10 of meer dan lijkt mij hier toch ook verder onderzoek te laten naar doen.
fremar
11 jaar geleden
Ja, een onderdruk van 100 is beslist te hoog en de onderdruk is de belangrijkste druk. Ik neem aan dat de bovendruk dik boven de 140 zit. Ook teveel in dat geval. Dus naar de dokter!