Hoe stop je het malen in je hoofd als je wilt slapen?

Ik lig geregeld nog een uur na te denken, te piekeren, wat ik allemaal nog moet, of wat er gebeurd is. Terwijl ik rustig blijf en denk, ik val zo wel in slaap. Maar het duurt toch vrij lang vind ik. Heeft iemand adviezen, tips e.d.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik ben een rasechte tobber en begrijp dus helemaal wat je bedoeld! Wat ik altijd doe is dat ik ga liggen fantaseren/dromen, niets is te wild daarbij. BV je krijgt priveschaatsles van die schaatser die je zo bewonderd of je krijgt de kans in een Ferrari te rijden en gaat even je vrienden (maar vooral ook je vijandend) de ogen uitsteken. Droom/fantaseer zo gedetailleerd mogelijk! Prettige bijkomstigheid: je wordt er nog vrolijk van ook!

Is idd heel irri! Ik denk dan altijd voortdurend: "Nergens aan denken, nergens aan denken." Meestal lukt dit dan redelijk en val ik daarna aardig snel is slaap. Toegevoegd na 6 minuten: Of wat ik ook wel is doe is een CD op zetten met klassieke muziek. Erg rustgevend. Vivaldi, Bach, Beethoven, Mozart noem maar op.

Ga na waarom je zo piekert en pak de oorzaak aan. Kort gezegd komt het daar op neer. Als je de oorzaak weet aan te pakken, zul je weer heerlijk slapen. Ik merk het zelf ook, als ik de volgende dag iets belangrijks moet gaan doen, waar ik tegenop zie, dan slaap ik ook slechter. Het in slaap vallen heeft ook te maken met de rust die je hebt op de avond zelf. Als je 's avonds heel druk bent, zul je later moeilijk in slaap vallen.

Ik ga naar de radio liggen luisteren. Geen muziek maar geklets .... dan duurt het niet lang of ik slaap.

heel herkenbaar, ik heb ooit geleerd om even 'stop' te zeggen tegen mezelf en me te concetreren op mijn het ontspannen van je spieren. Begin dan bij je voeten, voel dat ze op bed liggen en dan zo langzaam naar boven toe, elk lichaamsdeel bewust ontspannen. Op die manier denk je nergens anders aan en val je redelijk snel in slaap. Ik tenminste wel.

Het is altijd moeilijk om te stoppen met denken. Het kan helpen om het van je af te schrijven, als je bijvoorbeeld een aantal dingen hebt die je nog moet, moet je ze op een papiertje zetten en dan weer gaan liggen, dan heb je het voor jezelf afgesloten en hoef je er niet meer over te denken.

Herkenbaar. Ik heb het niet heel vaak, maar wel als ik ergens over pieker. Als het gaat om wat je allemaal nog moet doen: maak een lijstje, dan schrijf je het van je af en zul je er niet meer zozeer om piekeren. Als het gaat om iets wat gebeurd is dat vind ik meestal vervelender. Soms helpt het om een valeriaantabletje te nemen, of om afleiding te zoeken. Als je na een uurtje nog niet slaapt is het beter om even op te staan, want in bed lig je alleen maar te woelen. Dan ff een half uurtje wat luchtigs lezen, beetje tv kijken, een lekker warme douche nemen, etc. Misschien zelfs ff een korte wandeling gaan maken, dan word je lichamelijk moe en dat slaapt heerlijk. Je kunt jezelf voorhouden dat het probleem NU niet opgelost hoeft te worden, morgen is tijd genoeg.

Ik heb dat ook wel geregeld, vaak omdat ik het te druk heb gehad op mijn werk. Het helpt mij door mij bewust te ontspannen, elk deeltje van mijn lichaam langs te gaan en te ontspannen. Ook om dan goed op mijn ademhaling te letten door diep in te ademen en rustig uit te ademen. Op een gegeven moment kom ik dan tot rust, en val ik in slaap.

Ook voor mij heel herkenbaar. Het enige wat op zulke momenten voor mij werkt, is het luisteren van bepaalde rustgevende cd's, zoals van Roy Martina. Hij heeft ook een cd die je helpt om in te slapen, meestal ben ik al 'weg' voor het einde van de cd en slaap ik ook beter door.

Dit denkpatroon is zo ingesleten dat je er automatisch weer in vervalt. Proberen aan iets anders denken lukt meestal niet. Je focust je namelijk te veel op "ik wil slapen." Lezen, rustig radio luisteren, kan misschien helpen. Schrap het woordje moeten uit je leven en begin daar overdag al mee. Zeg eens wat vaker tegen jezelf: "dat kan morgen ook nog," zal je helpen." Dan heb jij de regie weer over jezelf en word je rustiger. Uiteindelijk kun je dat ook 's avonds toepassen .op je denkpatroon.

Ik ga tv liggen kijken. Zo zijn je gedachten toch afgeleid. Na verloop van een kwartier/half uur worden mijn ogen zwaar en zak ik iedere keer weg. Ik doe dan snel de tv uit en val snel in slaap.

Wat misschien zou kunnen helpen is dat je bijvoorbeeld 1 uur per dag vrij maakt voor piekeren het liefst niet voor het slapen gaan.En je kan je zelf ook afvragen of je het echt een probleem vindt dat je nog een uur wakker ligt.Of ga het verkorten na een kwartier.En probeer daarna een ontspannings oefening te gaan doen richt je op je ademhaling bijvoorbeeld.En misschien heb je het ook wel nodig dat uur.

Ik ben er ook zo een. Alle tips om te ontspannen die hiervoor gegeven zijn, zijn waardevol. Mijn truc: ik probeer altijd mijn droomhuis te ontwerpen. Steeds als mijn gedachten weer afdwalen roep ik mezelf tot de orde en ga weer verder met m'n huis.

In bed lezen werkt bij mij heel goed, of tv kijken met de sleeptimer aan (hoef je daar ook niet meer wakker van te liggen ;) ) Succes.

(schapen) telllen!!!!

Ideaal gesproken zou je elke nacht een uurtje of zeven, acht aaneengesloten moeten slapen. Dan ben je de volgende dag het beste uitgerust. Als dat af en toe eens een keer niet lukt, is er natuurlijk niets aan de hand, want je lichaam kan best wat hebben. Slaap je echter geregeld te weinig, dan kan dat vervelende gevolgen hebben. Behalve de voor de hand liggende vermoeidheid, kun je ook last krijgen van concentratiestoornissen en prikkelbaarheid en krijgen allerlei lichamelijke klachten meer kans, tot ontstekingen aan toe. Ook geestelijk ben je minder goed tegen spanningen opgewassen als je niet goed slaapt.

Bronnen:
http://www.frederike.nl/cgi-bin/scripts/db...

Hier ook zo eentje. Maar ook als ik dan weer wakker ben dan kan ik niet blijven liggen omdat er meteen alweer van alles door mijn hoofd gaat. Zo zit ik dan ook vaak om 5:30 uur al moederziel alleen beneden aan mijn eerste kopje koffie, zowel doordeweeks als in het weekend. "Nergens aan denken" werkt vaak alleen maar averechts evenals jezelf vermanend toespreken dat je moet gaan slapen. Ik laat nu mijn gedachten maar gewoon gaan, maak de dingen vaak in voren al wat leuker en mooier om te doen, of probeer me in gedachten alvast het resultaat voor te stellen. Je wordt er in ieder geval een stuk ontspannender van dan wanneer je krampachtig in slaap probeert te komen, en je zult daar doorgaans ook eerder van in slaap vallen. Ik wel teminste ;-)

Ik ga altijd terug naar een plek waar ik graag wil zijn. En ga dan naar een plek op het strand in het buitenland. Ik ga me voorstellen dat ik mijn koffer pak en alles ga pakken wat ik mee wil nemen, zwemkleding, tandenborstel enz. De reis beleven en onderweg lekker eten.Het hotel, of camping voor de geest halen. Mijn koffer uitpakken en dan ook indenken wat er allemaal inzit, de warmte voelen, de sfeer en naar het strand lopen, tas uitpakken, de golven voorstellen dus eigenlijk alles wat er omheen zit, strandtent, bekenden. Zelf haal ik dan nooit de hele voorstelling want ben dan al in slaap gevallen. Met een gevoel dat ik even op mijn lievelingsplek was. Zo kan je dus zelf iets zoeken waar je graag wilt zijn en ben je hier zo aan het concentreren dat je even het andere kan vergeten.

Ik kan nog wel een paar tips bedenken: Zorg dat je warm genoeg bent. neem desnoods een extra dekentje… Neem voor het slapen gaan een glas warme melk met honing. zeg tegen jezelf dat je mag gaan slapen… Ga in bed liggen en ga met aandacht je lichaam langs: Begin bij je tenen, je voeten, kuiten etc. Ontspan de ledematen bewust en maak ze zwaar… Doe je ogen dicht en denk aan een zwart vlak. Maak dat zwart in gedachten steeds groter…

rustige muziek luisteren, lezen, puzzeltje maken. Helpt bij mij.

Heel suf misschien, maar bij mij werkt het altijd om me heel basale dingen op te leggen. Doe je ogen dicht, doe de lampen uit, denk aan iets chills, het is nu geen tijdstip om te piekeren, morgen weer een dag. Wanneer dat nog niet werkt, dan ga ik altijd een soort van zelfhypnose aan. Dat doe je door je van je kruin tot aan je tenen te ontspannen (alles! Ook je knieën en je tong) en op je ademhaling te letten, om vervolgens aan iets heel dromerigs te gaan denken. Twee settings die voor mij altijd goed werken: je vliegt als een meeuw boven een zee terwijl de zon ondergaat, je ligt in een aardbeienveldje naast een rivier in de zon. Andere dingen zijn bijvoorbeeld het supersnel over de wereld reizen in een bed, over de bodem van de oceaan zwemmen als een worm, onder een grote hoop bladeren liggen in het bos, in een matrassenkamer achter een geheim luik in je huis, en dat soort absurdistische maar relaxte dingen. Als je dat lust werkt een warm glas melk met honing en anijs > 1 half blokje anijs en 1 lepel honing voor een glas. Niet te warm maken, want anders moet je wakker blijven om het te laten afkoelen en verbranden de suikers. Soms werkt het ook om je gedachten te ordenen door ze op te schrijven. De kunst is om te filteren wat je op wilt schrijven en wanneer je bezig bent om een levenswerk te maken van 10 minuten piekeren. En het hebben van een vast ritueel wil ook goed werken om te bepalen wanneer je inslaapt. Gewenning maakt dat je door het doen van die bepaalde handelingen direct slaperig word. Als dat ALLEMAAL niet werkt zou ik een fikse hamer naast je bed leggen. Toegevoegd na 3 minuten: Toevoeging aan de zelfhypnose: hoe meer zintuigen je gebruikt, hoe makkelijker het is om in slaap te vallen, is mijn ervaring. Dus ruik, voel, zie, proef > echt heerlijk.

Dit vind ik heel herkenbaar! Mijn advies is: Leg een schrift of een boekje naast je, en schrijf alles op wat er in je opkomt erin. Zo kan je je hoofd leeg maken. Het hoeft niet geordend te zijn, gewoon echt alles door elkaar schrijven en tekenen. Het werkt bij mij echt, als ik moe ben van al dat schrijven en tekenen en mijn hoofd helemaal leeg is gehaald, val ik zo in slaap.

Het ontspannen zou moeten beginnen een uur voor je gaat slapen.Probeer dat uur niet voor of achter een scherm door te brengen.Zet wat klassieke muziek op en drink een glas bier.Ik raad Guinnes aan.Hop is zeer slaapverwekkend.Beter dan om het even welke slaappil.

Dan was je gewoon nog niet moe genoeg. Misschien eerst even nog 25x jezelf opdrukken (of vaker). Kan je er gelijk nog wat kilootjes afbranden!

Iets eerder naar bed gaan, waardoor je van te voren iets meer rust hebt. Niet tot het allerlaatste moment tv blijven kijken of heftige gesprekken voeren. Wat dat betreft kun je je brein het beste even een uurtje de kans geven om al de indrukken van de dag gewoon even te verwerken. Dat is namelijk meestal wat dat uurtje malen doet, even alles op zn plek zetten. Waar je je nog zorgen over maakt, wat je nog wil doen, wat je gedaan en meegemaakt hebt. Als je een uurtje rust inlast voor het slapen gaan, gewoon, beetje gedempt licht, nog een bakkie warme thee of zo.. even rust. Dan MAG je brein effe malen, en ben je daarna toe aan lekker, ontspannen, rustig en kalm slapenzzzzzzz... :-))

Ik weet niet of je graag leest ,maar lezen helpt ook .Je valt met het verhaal in slaap .Je hoofd leeg maken kun je ook symbolisch leren door voor het slapen onder de douche te gaan en symbolisch alles weg te laten spoelen zo het putje in.En bewust te douchen , voel het water op al je lichaamsdelen.Dan consentreer je je op het douchen.Succes.

Ik bid elke keer voor ik ga slapen.Voor mijn dierbaren,voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn,voor mensen die bang,eenzaam verdrietig zijn.En zo ben ik nog heel lang bezig met nadenken wie ik nog meer in mijn gebeden moet betrekken.Voor ik het weet ben ik vertrokken naar dromenland.Je kunt ook gelijk je zorgen in je gebed betrekken.Je zult zien,het ''werkt''.

pieker voordat je naar bed gaat, ruim daar gewoon een half uurtje voor in en maak een lijstje/planning van de dingen die nog moeten. toch malen? liedjes zingen in je hoofd helpt. je kunt namelijk niet twee dingen tegelijk denken.

Weetje wat bijmij het beste werkt? Denken..: "Morgen is er weer een dag" en dan lekker gaan rusten want morgen kan je na-gaan wat je probleem is. Je nachtrust is het belangrijkste voor je!

Op dat moment is er vrij weinig aan te doen. Echter... maar... bouw je avond rustig af. Drink geen alcohol, doe geen wilde dingen, maak geen ruzie, kijk geen te-spannende films, zeker niet in het uur voor je wilt gaan slapen. Soms helpt het een stukje van een boek te lezen, of een eenvoudig tijdschrift, als je al in bed ligt. Ga ook niet in de avond nog heel fanatiek sporten, want dan zit je tijdens het slapen zo vol adrenaline dat je inderdaad niet kunt slapen. En misschien nog wel het belangrijkste, zorg dat je regelmatig slaapt, op vaste tijden.

gewoon aan leuke dingen denken,geen horrors kijken voor je gaat slapen

Probeer wat te lezen tot je zo moe wordt dat je denkt, ik doet even de oogjes dicht! Zo zorg je zelf wat er in je omgaat tot een aantal seconde voor je in slaap valt. En pak anders gewoon een stripboek, dat leest ook lekker voor het slapen gaan. Succes

Het malen stopt jou en niet en nooit niet andersom... Span het paard niet achter de kar... Don´t even try, you cannot...

Lees het boek "de kracht van het NU"van Eckhart Tolle en leer om "het hier en nu"te waarderen en te laten zijn wat het is, namelijk de enige werkelijkheid. ook vind je in dit boek hele goede ontspanningsoefeningen. zelf heb ik heel veel gehad aan dit boek en ik hoop voor andere hetzelfde

Misschien heb je teveel aan je hoofd, beetje stress misschien. Probeer die dingen af te ronden als je tijd heb. Misschien dat je dan wat rustiger slaapt. Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt! ;) Succes!

Van dit probleem had ik ook regelmatig last, totdat mijn biologieleraar mij deze tip gaf. De eerste avond lukte het niet, maar nu doe ik het automatisch op deze manier... Het helpt! De volgende tip werd mij gegeven: Probeer eens 's avonds als je in bed ligt je hele lichaam een aantal seconden aan te spannen. Daarna ontspan je zoveel mogelijk. Hierbij is het belangrijk dat je op je ademhaling let. Zóveel, dat dat stemmetje wat alsmaar door blijft praten stil wordt. Als je het goed doet, zul je zien dat je lekker zult slapen! Welterusten alvast!

Het kan zijn, dat je in je kamer de computer hebt staan. Of tv kijkt, of druk voor school of werk bezig bent. Op deze manier ga je onderbewust die ruimte (je slaapkamer) associeren met bezig zijn/actief zijn. Daardoor, ookal lig je in bed heb je toch het idee dat je nog wat moet doen. Dus ga je denken. over van alles en nog wat! Adviezen: Je slaapkamer alleen gebruiken waarvoor een slaapkamer is. SLAPEN! (oke. en.....) Verder helpt bij sommige mensen het volgende: - als je na een half uur nog niet slaapt, ga je bed uit, ga even wat anders doen voor een kwartiertje en ga dan weer in bed. Zo doorbreek je het 'wakker zijn in bed'. - Mp3 op zetten. Rustige muziek is dan een +, want uit onderzoek is gebleken dat mensen sneller slapen na het luisteren van rustige muziek dan mensen die luisteren naar drukke muziek. - Een boek lezen, tot dat je ogen zowat dichtvallen. - Je zinnen verzetten en alvast beginnen met 'je droom'. Je kunt denken aan waar je graag zou willen zijn nu. (Heb je zelfs een kleine kans dat je er over verder droomt) - voor het slapen gaan, een bad nemen. Daar word je ook 'slaperig' van. (Nog beter dan warme melk!) Succes! :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100