Wat heeft een gaslucht voor effect op je gezondheid?

Wij ervaren in onze woning al een geruime tijd (minimaal een jaar) af en toe een enorme gaslucht. We ruiken het vooral in onze gang en het komt niet uit de meterkast. Ook komt het niet uit de keuken. Deze lucht kan zo binnen een kwartier weer weg zijn en hebben dus nooit de brandweer gebeld.
Wij beide zijn alleen de laatste maanden enorm moe, grieperig, hoofdpijn en slapen we slecht. Nu vroeg ik mij af of dat misschien iets te maken heeft met de gaslucht? Wellicht dat we het 's avonds onbewust in ademen. En zijn er dan wellicht nog andere symptomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.2K

Antwoorden (4)

Met deze lichamelijke klachten : enorme vermoeidheid, grieperig, hoofdpijn en slecht slapen, zou ik niet zo lang doorlopen. Het lijkt niet zo erg, stuk voor stuk te overkomen 'probleempjes', maar eenmaal samen opgenoemd kan het zomaar iets anders zijn.

Advies : ga met deze klachten naar de huisarts en vergeet niet te vertellen dat jullie al geruime tijd regelmatig erge last hebben van enorme gaslucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De stank op zich, kan geen kwaad, dat is Mercaptan die men aan het gas toevoegd omdat gas reukloos is.
Het gas kan wel gevaarlijk zijn, niet op zijn minst door het gevaar voor een ontploffing maar ook voor de gezondheid.
De volgende maal onmiddellijk de betreffende diensten inlichten.
Zoals reeds in eerdere reacties gemeld zou ik daar zeker mee naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet niet alleen naar de dokter gaan maar ook de oorzaak van die gaslucht laten opsporen. Dus bel je gasbedrijf en laat het ze onderzoeken. Er kan ergens onder jullie gang een gaslek zijn of een poreuze leiding. Wacht daar nou niet te lang mee; zometeen zit je met de brokken. Ook niet wachten met dat doktersbezoek hè.
11 jaar geleden
De reuk van het gas wordt veroorzaakt door een mercaptaan die aan het gas is toegevoegd zodat men het gas ruikt als er een lek is.

Mercaptanen zijn organische zwavelverbindingen die een zeer lage reukgrens hebben. Bij deze deze lage concentraties zijn ze niet giftig. Mercaptanen komen ook voor in het menselijk lichaam. Als je voedsel eet waar veel zwavel in zit (bijvoorbeeld uien) dan worden bij het verteren in de darmen mercaptanen gevormd door de bacterien die daarin aanwezig zijn.

Het gas is methaan. Dit is brandbaar maar niet giftig. Het is een inert gas zoals koolzuur. Het doet niets met het menselijk lichaam. Wel werkt het verstikkend bij grote hoeveelheden. Dat wil zeggen als het de zuurstof in de lucht verdingt en er niet meer voldoende zuurstof in de lucht zit om te overleven. Dat is bij een klein lek zoals bij jou in huis niet het geval.

Ik zou je dringend adviseren een loodgietersbedrijf in te schakelen die de gasleiding kan afpersen om na te gaan of er een lek is en die dit lek kan dichten.
Gas in huis is zeer gevaarlijk. Het kan ontstoken worden door de waakvlam van de geiser. Door de ontploffing kunnen doden vallen en/of je huis wordt onbewoonbaar.

Toegevoegd na 8 uur:
Ook kan het gas ontsteken door de vonk in een lichtschakelaar als je een lamp aan- of uit doet.