Waarom zit er fluoride in het kraanwater van America?

Aangezien het giftig is voor het lichaam als je het binnen krijgt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

In sommige landen, onder andere in Amerika en in Australië, voegen drinkwater-bedrijven fluoride toe aan hun water. Fluoride zou tandbederf verminderen. Er is veel discussie over de exacte werking van fluoride en het nut om dit toe te voegen aan kraanwater.

Onderzoek
Uit een recent onderzoek bleek dat mensen in Australië die geen kraanwater dronken meer last hadden van tandbederf dan mensen die wel kraanwater dronken. Een verklaring zou volgens dat onderzoek zijn dat flessenwater (mineraal- en bronwater) geen toegevoegde fluoride bevat en dus tandbederf zou veroorzaken. Een andere verklaring zou zijn dat er frisdrank in plaats van kraanwater wordt gedronken, wat veel sneller tot tandbederf leidt door de suikers die in frisdrank zitten.

Nederland
In Nederland is al in 1973 via een arrest van de Hoge Raad besloten om geen fluoride aan drinkwater toe te voegen. Er zit van nature al een kleine hoeveelheid fluoride in drinkwater, het heeft waarschijnlijk niet veel zin om nog extra fluoride aan water toe te voegen. We houden in Nederland ons water het liefst zo zuiver mogelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Purists beweren dat om het even welke toevoeging aan het water onnodig is terwijl anderen beweren dat de toevoegingen voor het goed van de mensen zijn. De meesten zijn onbeslist of verward wegens de tegenstrijdige informatie die van alle kanten wordt geworpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is goed voor de tandjes :)