Ik kom verhoudingsgewijs nogal veel kinderen tegen die op hun tenen lopen,hun voet niet goed afwikkelen, waar is dat een teken van?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (12)

Dat is een teken dat je veel met kindern en hun voeten bezig bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Gast10228;

Dat is er een teken van dat we in de nabije toekomst een grote toestroom aan ballettalent kunnen verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal is het een teken van onzekerheid. Ook kan er sprake zijn van te korte pezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de leeftijd, kinderen die net kunnen lopen hebben vaak een periode dat ze op hun tenen lopen. Ook schijnt het gebruik van loop stoeltjes ervoor te kunnen zorgen dat kinderen op hun tenen gaan lopen.
Meestal gaat het vanzelf over, het laten lopen op blote voetjes kan wel eens helpen.
Als het lang zo blijft kan fysiotherapie een oplssing bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klik op onderstaande link, staat heel veel informatie! Teveel om over te typen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het, maar het onderzoek hierna staat echt nog in de kinderschoenen..

Toegevoegd na 4 minuten:
hiernaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien hebben ze gewoon pijn aan hun voetzolen...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar wat ik in de afgelopen jaren heb gezien denk ik dat het niet ligt in welke mate iemand autistisch is maar dat de een het wel doet en de ander niet. Zelf denk ik dat het ligt aan de mate van ontwikkeling van het desbetreffende hersengebied dat het motorische gedeelte aanstuurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je bij autisme uit op basis van deze vraag?
Mijn zoon doet dit ook en er is ons verteld dat dit inherent is aan zijn autistische stoornis. Maar dat hoeft niet per definitie zo te zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Met een loopstoeltje leert het kind zich een verkeerde looptechniek aan. De beenspieren die zorgen voor het strekken van de voet, ontwikkelen zich sneller dan de spieren die de buiging verzorgen. Hierdoor gaat het kind op de tenen lopen, wat weer afgeleerd moet worden als het zelfstandig gaat lopen."
Eigenlijk raden we het gebruik van een loopstoeltje dus af. En áls je het gebruikt, gebruik het dan met mate.

Op de tenen lopen
Op de tenen lopen kan dus veroorzaakt worden door een loopstoeltje. Maar ook zonder loopstoeltje kunnen sommige kinderen op hun tenen gaan lopen.Vaak verdwijnt het op de tenen lopen voor het 3e jaar vanzelf, zodra de behendigheid van lopen en rennen verbetert.

Maar als een kind te vroeg (prematuur) of na een zeer moeilijke bevalling geboren is, kan lopen op de tenen ook wijzen op enige schade aan de hersenen. Daarnaast kunnen zeldzame spieraandoeningen, aangeboren beenlengte-verschillen of korte achilles-pezen tot een 'tenen-gang' leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen eensluidend op te geven.
Kinderen doen dit meestal, om onduidelijke redenen, tijdelijk. Kinderen zijn in de groei, kunnen dit doen om te experimenteren met hun eigen lichaam, enz.
Het is bijna altijd tijdelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je op de tenen loopt kan dit een probleem van pezen en spieren zijn, b.v. de achillespees. Hierop wordt gecontroleerd op het consultatie bureau en bij afwijkingen doorgestuurd. Of je gaat zelf naar de huisarts.
Bij aanwenning zonder afwijking kan een stevige schoen het kind dwingen de voet goed neer te zetten. Het is dan wel zaak de hele dag schoenen te laten dragen.