Hoe kan je lang stil staan?

Ik zit bij een band en daar moeten we vaak lang stil staan. Daarnaast moeten wij vaak langen optochten lopen met instrument. Hoe kan je dit langer vol houden? Ook met warm weer. Want het staat een beetje stom als je het korps uit moet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Lang volhouden doe je vooral door te oefenen. Het is namelijk grotendeels de mate van training van de juiste spiergroepen die bepaalt hoe lang je kunt staan, en hoe lang je met instrument kunt lopen.

Daarnaast leer je door te oefenen je eigen lichaam beter kennen. Je leert bijvoorbeeld hoeveel je vantevoren moet drinken om geen dorst te krijgen en ook niet halverwege naar het toilet te moeten. Je leert ook of het nuttig is vooraf iets te eten, en zo ja: hoeveel en hoe lang vantevoren. Die dingen kun je slechts ontdekken door te proberen, te variëren, en te kijken wat werkt en wat bevalt.

Voor het stilstaan is wel een manier om het wat makkelijker te maken. Dat is: een paar minuten wat meer op je voorvoet gaan staan, en dan een paar minuten wat meer op je achtervoet gaan staan. Zo krijgt elk deel van de voet om en om de kans om wat beter doorbloed te raken. Ook krijgen vele (vooral kleine) spiertjes om en om de kans even te ontspannen. De meeste spieren hebben namelijk moeite met een uur lang half aangespannen zijn, terwijl ze geen probleem hebben wanneer ze een uur lang afwisselen tussen drie minuten zwaardere inspanning en drie minuten heel lichte inspanning.

Eventueel kun je ook afwisselen tussen wat meer op je linkervoet en wat meer op je rechtervoet staan, maar je zult eerst voor de spiegel moeten uitproberen of dat er niet vreemd uitziet. Het hangt er waarschijnlijk ook vanaf waar je staat / loopt, want dat bepaalt hoe goed het publiek jou kan zien.

Kortom:
--  Oefenen (dus: trainen en geleidelijk opbouwen).
--  Experimenteren met drinken en eten.
--  Houding afwisselen binnen de grenzen van wat nog acceptabel is.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Wat ook een goede tip is, is dat je je benen niet "lockt", maar dat je wat door je knieën gaat staan. Je ziet vaak dat bij een militair appel mensen omvallen, omdat ze gelockt staan en dat op een gegeven moment niet meer gaat. Op youtube heb je daar ook wel wat filmpjes over staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Prima antwoord, goede tip ook Wavaria.
Cryofiel
10 jaar geleden
Goede toevoeging, Wavaria, bedankt daarvoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik ga deze tips zeker toepassen!!