mag je als minderjarige zelf naar de psycholoog zonder dat je ouders ingelicht worden?

ik ben wel aanvullend verzekerd, dus het kost verder niet, maar mijn moeder wil het perse niet. momenteel zit ik echt in een heel stresserende periode en ik word gewoon gek van mezelf, het ene moment wil ik eruit stappen, het volgende moment wil ik school afmaken en naar het buitenland. ik weet dat ik me beter ga voelen door de gesprekken, ik heb dit vroeger behoorlijk vaak gehad, weet iemand of ik dit dus weer kan doen, maar zonder dat mijn moeder dit komt te weten?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Ik zie in je profiel dat je 17 jaar bent, en dan is er in principe geen probleem. Jij bent dan de enige die een beslissing neemt om een psycholoog te bezoeken.

Dit zijn de regels:

Voor behandeling en onderzoek van een minderjarige cliënt is toestemming van beide ouders met gezag noodzakelijk. Dit geldt vooral bij gescheiden ouders.
Minderjarigen tussen 12 en 16 jaar moeten ook zelf toestemming aan de psycholoog geven.
Is de minderjarige 16 jaar dan heeft de psycholoog alleen toestemming van de 16-jarige zelf nodig.

http://www.psynip.nl/website/wat-doet-het-nip/beroepsethiek/veelbesproken-onderwerpen/veelbesproken-onderwerpen

Een psycholoog heeft ook een ambtsgeheim, dus je moeder hoeft dit niet te weten te komen.

Toch zou ik, als ik jou was, proberen dit op een andere manier te doen. Je zult ook met je moeder verder moeten. Vooral gezien de aard van je klachten ("eruit willen stappen" is nogal wat!) zou je iemand kunnen laten bemiddelen. B.v. je huisarts of iemand anders, die je vertrouwen heeft, en ook eens met je moeder kan praten.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, dat mag niet. Sterker nog, zowel je vader als je moeder moet er toestemming voor geven. Nu wordt dit vaak niet gecheckt, maar het moet officieel wel, anders krijg je geen indicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fout. Sterker nog, vanaf je 16e mogen je ouders geen informatie krijgen van de dokter!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed. Als je als minderjarige naar een loog wilt en je gaat naar bjz dan kunnen zij geen indicatie voor ggz schrijven als beide ouders daar niet voor tekeben. Schrijven ze wel een indicatie dan wordt deze geweigerd door de ggz instelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Btw, ik ben uitgegaan van een leeftijd tot 16, ik heb niet naar zijn profiel gekeken. Uit t vlgnde antw maak ik op dat hij 17 is. Dan ligt t anders...
Schakel inderdaad de huisarts in. Hij/zij heeft valt ook onder ambtsgeheim en mag dus niet communiceren met je ouders zonder jouw toestemming. Ik denk zelf dat dit beter is omdat ik er van uit ga dat die huisarts weet welke psycholoog gespecialiseerd is in jouw leeftijdsgroep. Dus met andere woorden niet elke psycholoog is voor jou geschikt! Zelf shoppen zonder deze specifieke kennis kan dus ook een risico inhouden. En in een verergering van jouw situatie heb je beslist geen zin, neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zit nog op school? De meeste scholen hebben een psycholoog in dienst. Informeer is bij je SLBer of mentor of die daar meer van weet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor ziekenhuizen/psychologen ed. ben je minderjarig onder de 16 jaar :) Boven de 16 jaar maak je dan je eigen beslissingen, zonder je ouders. Sterker nog, als je 16 jaar en ouder bent, mag (een van de) ouders niet eens informatie opvragen bij de dokter over jou.

Het lastige is wel hoe het dan zit met de verzekering, dit weet ik niet zeker. Als je bij je ouders in verzekerd zit, krijgen zij dit dus wel te weten.