Kan het kwaad om deze 6 vitaminesupplementen tegelijk te slikken?

Het gaat om de volgende supplementen: foliumzuur (400 microgram, 200% ADH), multi A-Z vrouw vitaal, zink (10 mg zinkoxide, 100% ADH), silicium karamelsmaak (80 mg vitamine C: 100% ADH, 340 mg calcium: 43% ADH, 240 mg silicium), haargroeiformule en vitamine B. Ze zijn allemaal van de Kruidvat, behalve de haargroeiformule. Deze is van de Etos. Krijg ik nu een teveel binnen van een bepaalde vitamine of werken bepaalde vitaminen elkaar tegen in de werking? Ik vind het zonde als ik dit allemaal voor niks slik.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik had er een foto bijgevoegd met alle ingrediënten maar die krijg ik helaas niet geüpload... En het is nogal een hele lijst om deze op te noemen dus ik zal nog even proberen de foto bij te voegen. Het zijn er trouwen 6... foliumzuur, multi A-Z, zink, silicium, haargroeiformule en vitamine B.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nog even gekeken en ik laat de vitamine B en zink weg. Zinkoxide wordt blijkbaar sowieso slechter in je lichaam opgenomen dan zinkgluconaat. Zal wel aan het merk liggen dat ze zinkoxide in het potje stoppen. Voor foliumzuur is de maximale inname 900 microgram en ik krijg nu via deze pillen in totaal 600 binnen.
In ieder geval bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Als je gezond en afwisselend eet slik je extra vitamines sowieso voor niks. Je hebt ze niet nodig, alleen extra foliumzuur schijnt zinvol te zijn als je in verwachting bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens. +
Die multi A-Z vrouw bevat hetzelfde als die foliumzuur en waarschijnlijk de vitamine B (daar moet je meer info over geven om dit uit te kunnen zoeken). De silicum zou je nog kunnen doen, je krijgt dan wel de dubbele hoeveelheid vit c binnen door die multi er naast maar dat plas je wel uit.

Haargroeiformule: daar geloof ik niet in. Wat zit daar in?

Verder tel ik maar 5 supplementen in deze brei van informatie?

Toegevoegd na 40 minuten:
Aanvulling: Vitaminen werken elkaar niet zo snel tegen (anders zouden ze niet in een multi zitten) en ja je slikt het foliumzuur en de haargroeiformule (al weet ik ook niet wat er in zit maar daar geloof ik gewoon niet in) en vermoedelijk de vit B (die zit ook al in die multi) voor niks.

De vitamines A, D, E en K moet je zeker niet teveel slikken omdat die vetoplosbaar zijn itt andere vitamines die in water oplosbaar zijn en je gewoon uitplast als je er teveel van neemt.

Wat is nu de zesde?

Toegevoegd na 1 dag:
Ok, nu zie ik de zink er tussen staan. Die heb je dus ook NIET nodig. De ADH geeft aan wat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is die je nodig hebt. Voor zink zit dat al in die multi A-Z.

Dus nogmaals: Slik alleen die multi A-Z en de silicum (die betwijfel ik eigenlijk ook maar je komt niet met een link naar het potje of de inhoud). De rest is al helemaal niet nodig (los van de vraag of je sowieso vitamines nodig hebt maar dat was jouw vraag niet).

Toegevoegd na 1 dag:
Sorry: je had werl meer info over de silicum maar silicum kan ik niet vinden in de multi A-Z. De rest van de silicumkaramelsmaak zit daar ook in dus als je niet een heel erg goede reden hebt voor die silicum heb je dus gewoon voldoende aan de multi A-Z.

Krijg ik nu het geld wat je voortaan bespaard ;-)

Toegevoegd na 1 dag:
Zolang je niet zwanger bent heb je voldoende aan de foliumzuur uit de multi A-Z omdat je daarmee de ADH al voor 100% hebt behaald. Dat 900 de max is wil niet zeggen dat je die ook maar moet behalen, foliumzuur zit ook gewoon in je eten hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, je kunt vitamines wel degelijk overdoseren, niet alleen A D E en K, foliumzuur wordt ook geadviseerd als je zwanger wilt worden en dus niet alleen tijdens de zwangerschap, dus deze keer een wat minder antwoord.