is de vaginale zetpil synapause kankerverwekkend bij langdurig gebruik?

ik heb last van vaginale droogheid omdat ik in de menopauze zit
nu gebruik ik 3x per week een vaginale zetpil maar is dit op lange termijn schadelijk ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Er zal vast een keer een onderzoek zijn gedaan door mensen naar het risico van vaginale zetpillen tegenover kanker. Een dergelijke vraag heb ik hier ook gezien en ook hiervoor geldt:

Deze stelling is de wereld ingekomen doordat er mensen waarbij kanker is geconstateerd zijn geweest die vaginale zetpillen gebruikten. Aangezien kanker bij elk mens kan voorkomen (wel of niet rokent, wel of niet alcolholgebruik),gaat de medici op zoek waar de kanker vandaan komt. Als ze dus 125 mensen met kanker gaan vragen of ze vaginale zetpillen gebruiken of niet zullen er 100 mensen zeggen inderdaad hiervan gebruik te maken. Dus wordt dit als grote oorzaak aangewezen omdat 80% van de mensen met kanker vaginale zetpillen hebben gebruikt. Dat er slechts maar 20% van de mensen met kanker ze niet gebruiken wordt dan even vergeten. Mensen kijken alleen naar die 80% en vergeten die 20% omdat dat een grote minderheid is.
Als er met ditzelfde onderzoek 5.000.000 mensen op de wereld met kanker wordt gevraagd of ze deze gebruiken en dan blijkt dat er 500.000 mensen vertellen ze inderdaad te gebruiken dan komt het onderzoek tot een andere conclusie, namelijk: 10% van de mensen met kanker heeft ze gebruikt en 90% van die mensen niet. Dat houdt dus in dat de kans om kanker te krijgen door het gebruik ervan dus maal is en dat de kans kanker te krijgen (ook als je het niet gebruikt) aanzienlijk groter is. Kortom, dan zou je dus tot de conclusie komen dat vaginale zetpillen niet perse de oorzaak is. Het kan een factor zijn maar de oorzaak kan dan weer gezocht worden bij waarom andere mensen die ze niet gebruiken ook kanker kunnen krijgen.
Het ligt er dus aan hoeveel mensen er aan het onderzoek meedoen.

Aangezien er nog geen enkel onderzoek is geweest waarbij elke persoon op de wereld aan meegedaan heeft is eigenlijk geen enkel onderzoek voor de volle 100% als waar te noemen.
Ook dit onderzoek dus niet. Dus je zou moeten weten hoeveel mensen er aan dit onderzoek hebben meegedaan en hoeveel mensen er vaginale zetpillen gebruiken en hoeveel mensen er kanker hebben MET gebruik van zetpillen en ZONDDER gebruik ervan. Pas dan kan je een uitslag krijgen, zowel mensen met kanker als mensen zonder kanker. Aangezien wij dat hier niet kunnen is jouw vraag niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gebruik van synapause gaat gepaard met risico's die moeten worden meegewogen bij de beslissing om met het middel te beginnen of hiermee door te gaan.
Voordat je begint (of opnieuw begint) met synapause vraagt de arts naar je medische voorgeschiedenis en die van je directe familie. Hij/zij kan besluiten een
lichamelijk onderzoek uit te voeren. Dit kan een borstonderzoek zijn en/of een inwendig onderzoek.
Tijdens de behandeling met synapause moet je regelmatig voor controle naar de arts (tenminste eens per jaar). Bespreek dan de voor- en nadelen van voortzetting van de behandeling. Laat regelmatig een mammografie (röntgenfoto) maken, volgens het advies van de arts.

Je mag synapause ondermeer niét gebruiken als je:
• borstkanker hebt of ooit hebt gehad of, als wordt vermoed dat je borstkanker hebt
• een kwaadaardig gezwel hebt dat gevoelig is voor oestrogenen, zoals kanker van het baarmoederslijmvlies, of als wordt vermoed dat je dit hebt.

Wat betreft abnormale groei van het baarmoederslijmvlies en kanker daarvan heeft een onderzoek aangetoond dat de kans hierop verhoogd kan zijn bij langdurig gebruik van lage doses oestriol tabletten, maar niét bij vaginaal toegediend oestriol. Het risico nam toe naarmate het middel langer werd gebruikt en verdween binnen een jaar nadat met de behandeling werd gestopt. Bij vrouwen die oestriol gebruikten was de kanker minder uitgezaaid dan bij vrouwen die geen oestriol gebruikten.
Om stimulatie van het baarmoederslijmvlies te voorkomen mag de maximum dosering niet overschreden worden en mag de maximumdosering niet langer dan een aantal weken worden gebruikt.

Wat betreft borstkanker is uit onderzoek gebleken dat HST met oestrogeen-progestageencombinaties en wellicht ook met alleen oestrogeen de kans op borstkanker vergroot. Dit extra risico is afhankelijk van de duur van de behandeling. Het verhoogde risico treedt op na een aantal jaren behandeling. Na het stoppen van de behandeling neemt het risico weer af en is na een aantal jaar (hooguit 5) niet meer verhoogd.
Voor vrouwen bij wie de baarmoeder verwijderd is en die gedurende 5 jaar HST met alleen oestrogeen gebruiken, is er geen of een zeer kleine toename in het risico op borstkanker aangetoond.
Van de 1000 vrouwen tussen de 50 en 79 jaar die HST met oestrogeen en progestageen gebruiken krijgen er in een periode van 5 jaar gemiddeld 4 tot 6 meer borstkanker dan de vrouwen die het niet gebruiken.

Bij langdurig gebruik heb je dus inderdaad meer kans op borstkanker.
Amadea
12 jaar geleden
Wat zijn de risico's bij gebruik van Synapause-E3?
Kanker van het baarmoederslijmvlies (endometriumkanker)
Elke vrouw, of ze HST gebruikt of niet, heeft een kleine kans om endometriumkanker te krijgen. Eén onderzoek heeft laten zien, dat de kans hierop verhoogd zou kunnen zijn bij vrouwen die oestriol tabletten gebruiken. Om stimulatie van het baarmoederslijmvlies te voorkomen mag de dosering niet overschreden worden. Neem in ieder geval altijd contact op met uw arts bij bloedverlies uit de vagina zodat onderzocht kan worden wat de oorzaak hiervan is.

..