Borstvoeding en de pil cerazette, slechte ervaring met die pil, iemand tips?

Ik slik nu 9 maanden de pil cerazette omdat ik borstvoeding geef aan mijn zoon. Echter, ik het is noemenswaardig wanneer ik niet menstrueer.
De huisarts adviseert te stoppen met de bv omdat dit de enige pil is die daarmee kan en hij wil mij dus weer aan de "normale" pil doen.

Hij dacht eerst dat het doorbraakbloedingen waren, maar ik heb hoofdpijnen, buikkrampen, ben ERG prikkelbaar. Dus het is echt wel meer dan een simpele doorbraakbloeding.

En het is echt heel vaak, als ik eens 2 á 4 dagen niet vloei is dat normaal.

Ik vind bv erg belangrijk, dus ik wil ook nog niet stoppen.
Maar mij elke keer zo voelen is ook niet te doen.. alles lijdt er onder.

Is er misschien een andere pil, die ook samen gaat met borstvoeding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je niet beter tijdelijk een niet-hormonaal voorbehoedsmiddel gebruiken dan ? Condooms of een pessarium of onthouding desnoods ? Je zult toch EEN keuze moeten maken......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een niet-hormonaal (ouderwets) spiraaltje lijkt me haast nog het meest voor de hand liggend trouwens. Al worden je menstruaties daarvan wel wat zwaarder, maar dat is altijd nog beter dan ' de hele tijd' . En het is tenslotte maar tijdelijk ; meer dan 4 jaar borstvoeding zie je vrijwel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou ook gaan voor een spiraaltje. Dan heb je meteen ook veel minder last van je hormonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ík zat met een ander probleem met die cerazette en ben uiteindelijk toen jongste 11 mnd was een gewone pil gaan slikken. Je loopt alleen het gevaar dat de borstvoeding terug loopt of zelfs stopt en er kan een probleem komen met het gewicht van de baby maar soms moet je kiezen. Van beide problemen geen last gehad en jongste gevoed tot op zijn tweede verjaardag. Je kunt dus best een lichte combinatiepil gebruiken als je baby al zo oud is en je niets anders wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, welke pil heb jij geslikt dan icm bv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gewone meest voorkomende (microgynon 30 geloof ik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kiezen,of de pil of borstvoeding,beide is geen goede en zeer onnatuurlijke combinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet waar patje, de gewone pil is helemaal niet schadelijk, je loopt alleen het risico dat de borstvoeding terug loopt en dat er gewichtsproblemen bij de baby kunnen ontstaan. Het is dus geen no go maar het wordt natuurlijk de eerste maanden echt afgeraden vanwege die terugloop van de bv.

Antwoorden (2)

een pil is bijna nooit goed met bv. Ik had het na mijn tweede dat ik continu menstrueerde, 3 verschillende pilln geprobeerd (met kv) maar uiteindelijk op condooms overgestapt.

Toegevoegd na 1 minuut:
het kan dus zijn dat je hormoonhuishouding dusdanig veranderd dat je geen pil meer verdraagt.

Toegevoegd na 2 minuten:
en als je met liefde bv geeft en het gaat goed, denk ik dat het beter is om nog niet te stoppen omdat je daar dan spijt van krijgt waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de anticonceptiepillen zijn alleen oestrogeenvrije pillen geschikt tijdens de zwangerschap, en volgens onderstaande bron is Cerazette op dit moment de enige oestrogeenvrije pil op de markt.

Wel zijn er nog een aantal andere anticonceptiemiddelen die wel kunnen bij borstvoeding: koperspiraal (Multiload), hormoonspiraal (Mirena), prikpil (Depo-Provera en Sayana) en anticonceptiestaafje (Implanon).
Bij de bron kan je ook de bijsluiters lezen, en daarbij staat ook bij allemaal dat ze geschikt zijn tijdens de borstvoeding (sommige wel pas na een aantal weken, maar daar ben jij al aan voorbij), daar kan je er ook meer over lezen.
En natuurlijk is een condoom ook een mogelijkheid.

Toegevoegd na 4 dagen:
In de eerste zin moet natuurlijk borstvoeding staan ipv zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je typt zwangerschap maar je bedoelt wrs borstvoeding. Dat iets geschikt is wil nog niet zeggen dat een andere pil gevaarlijk is. Je mag ook gewoon een lichte combinatiepil slikken, zeker als je baby al voorbij de 9 mnd is. Je loopt alleen het risico dat de bv terugloopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, inderdaad, ik zie nu pas dat ik het fout getypt heb. Dankjewel. Ik zeg ook niet dat andere soorten pil gevaarlijk zijn hoor. Bij die bron staat alleen dat deze soorten geschikt zijn, dus dat noem ik hier. En ik heb zelf bij veel soorten (maar niet alle) in de bijsluiters gekeken, en daar stond telkens dat het over het algemeen afgeraden wordt om die soort te gebruiken tijdens borstvoeding, of dat je het risico hebt dat de borstvoeding terugloopt. En aangezien de vraagsteller graag borstvoeding wil blijven geven, lijken mij dat dan minder geschikte opties.
Maar als alle bovengenoemde opties niet geschikt blijken voor de vraagsteller, zou ze de huisarts inderdaad kunnen vragen of de andere soorten pil dan toch mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pelle, welke pil heb jij geslikt dan icm bv?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gewone meest voorkomende (microgynon 30 ofzo).