Hoe kan het dat een volbloed koerdische man en een nederlandse vrouw kinderen hebben met donkerblond haar?

Ik dacht dat het allel voor zwart haar dominant was over die van blond haar?
hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Je geeft je eigen antwoord deels al. Het kan zijn dat de koerdische man een blond en een donker allel heeft. Hij heeft dan het blonde allel doorgegeven aan zijn kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan ook genoeg blonde en roodharige Koerden. Misschien heeft de man wel ergens ooit een voorouder gehad met wat lichtere/blonde haarkleur. Daarnaast kunnen haarkleuren van kinderen met de tijd veranderen. Misschien krijgt hun kind later alsnog donker haar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd als bv de moeder een blond allel had en diens vader en diens moeder en diens vader had en moeder met blond haar.... Dan kan het nog steeds. De kans is idd wel klein, maar het kan. Ook kan idd de kleur nog veranderen of is het kind van de melkboer

Andere antwoorden (1)

Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar.

Maar het twee-genenmodel kan niet verklaren waardoor de verschillende schakeringen van bruin, blond of rood voorkomen (bijvoorbeeld, platinablond versus donkerblond), noch waarom het haar van het ene blonde kind bruin wordt tijdens de groei, terwijl het andere kind blond blijft.

Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn.