Als iets NIET in de bijsluiter staat van het merk medicijn maar wel bij een ander merk, kun je die aanwijzing dan toch opvolgen?

Ik gebruik pijnpleisters Fentanyl. In de bijslsuiter van mijn pleisters staat dat je ze moet plakken op de bovenkant van je lichaam. Echter, op een site zag ik dat je ze ook op je bovenbeen mag plakken maar dit gaat om Durogesic, wat slechts een merk is. De apothekersassistente zegt dat ik de bijsluiter van mijn merk moet opvolgen en ze dus niet op mijn been moet plakken maar het zou wel handig zijn als dat wel kon. Beetje vreemd dat ze zo stellig is.
Wie weet hier meer van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je link:
http://www.consumed.nl/medicijnen/7032/Fentanyl_pleisters_generiek
is algemeen, niet specifiek over Durogesic.
(onderin staat een klein stukje speciek over Durogesic 12)

Een apothekersassistente zal/mag nooit tegen de bijsluiter ingaan. Degene die het je voorgeschreven heeft kan deze vraag wel voor je beantwoorden.

Verder zie ik geen reden om het niet op je bovenbeen te proberen. Heel misschien wordt het middel minder goed opgenomen en werkt het minder, dan zal er iets pijn gaan doen. (ik neem aan dat je ergens pijn hebt)

Je "moet" trouwens niets, het blijft toch echt jouw lichaam.
Beterschap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Medicijnen van een ander merk kunnen een net iets andere samenstelling hebben, of een ander omhulsel, etc. Dus ik zou de bijsluiter van je eigen merk opvolgen. Als je liever de raad van een wildvreemde op internet aanneemt dan die van je apotheek dan zou ik me toch eens gaan verdiepen in wat er allemaal mis kan gaan door verkeerd medicijngebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is er alleen sprake van 'meestal op het bovenlichaam of de bovenarm', in die bijsluiter. Eerlijk gezegd kan ik geen argument bedenken waarom die pleisters niet op het bovenbeen zouden mogen.

Dat de apothekersassistente de tekst letterlijk aanhoudt is begrijpelijk omdat ze jouw medische verhaal niet kent. Ik ook niet. Daarom is je behandelend arts het juiste adres voor deze vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De afstand van het bovenlichaam naar de hersenen is korter dan van de bovenbeen naar boven toe.
Waarschijnlijk heb je sneller effect als de pleister hoger wordt geplaatst.
Dat kan de reden zijn dat de makers van dit product melden dat de pleister hoog geplakt moet worden. Ik zou dus hun advies opvolgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huid op je boven been is iets dikker en minder doorbloed dan de huid op het boven lichaam. de werkzame stoffen moeten door de huid heen dringen en zo in lichaam worden opgenomen. Waarschijnlijk zitten er minder hoge concentraties van de werkzamestof in de een. Maar waarom lees je de buisluiter als je toch je eigen idee hier over hebt.