Wat kan de oorzaak zijn dat ik 3 weken na mijn operatie, mijn knie nog steeds niet goed kan strekken en buigen?

Ik heb 3 weken geleden een kijkoperatie aan mijn knie gehad. Er is een stuk meniscus verwijderd, de plica is weggehaald en ik bleek kraakbeenslijtage gradatie 3 (van4) te hebben.
Voor de operatie kon ik ook niet meer goed strekken en buigen maar nu na de operatie dus ook nog steeds niet.
Wat kan hier de reden van zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

De spieren rondom je knie blijven soms tot maanden na de operatie pijnlijk, gezwollen. Ikzelf heb nog steeds regelmatig vocht in mijn knie (vooral achter de spieren in de knieholte) waardoor ik nog steeds regelmatig pijn heb en de knie niet goed kan buigen en strekken.
(ben een jaar geleden geopenreerd)

Het is belangrijk om de knie goed in beweging te houden. Veel lopen en licht belasten. Later kun je het meer gaan belasten. Vooral fysiotherapie is hierbij belangrijk. Ik heb 4 maanden 3 uur per week fysio gehad. Dit was echt nodig. Nu oefen ik zelf nog dagelijks... traplopen, fietsen, voorzichtig hurken etc.

Een operatie aan de meniscus vergt veel geduld voor genezing. Helaas blijft het altijd een zwakke plek in de knie, omdat er een stukje kraakbeen is weggehaald. Dit kraakbeen is het stootkussentje tussen de botten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De spieren kunnen nog weken of zelfs maanden na een opratie opgezwollen zijn en misschien dat u daardoor niet het been geheel kunt strekken...beterschap iig.!

Toegevoegd na 1 minuut:
De spieren krijgen flinken klappen van een operatie...

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=107706
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kraakbeenslijtage...

Het moet zich allemaal op elkaar instellen opnieuw, dat kost veel tijd, veel zweet en veel tranen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je opdracht gekregen om je been onbelast te oefenen in buigen en strekken? Ik moest 1 dag na de operatie meteen beginnen met oefenen en dat ging in het begin heel slecht doordat je spieren niet meer willen. Je moet dan op een hoge tafel gaan zitten, zodat je goed recht zit. en dan je onderbeen naar voren strekken. Dat zal de eerste dagen misschien maar een paar centimeter lukken maar na verloop van een paar weken merk je dat het steeds beter gaat. Als blijkt dat dit niet het geval is, doordat je gewricht pijnlijk blijft of doordat je knie opzwelt, dan kun je beter terug gaan naar je ortopeed want dan is er iets mis. Maar je moet wel even doorzetten en goed oefenen. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal vergt dat ongeveer een half jaar oefenen. En dan bedoel ik elke dag oefenen met bewegen. Niet om jezelf ergens doorheen te trainen, maar om soepelheid op gang te brengen.

Succes met nog even volhouden en doorzetten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien krijg je al fysio, wat verder goed helpt, is in water bewegen met je knie. Check eens, of jouw zwembad bepaalde uren heeft, waar het water verwarmd wordt tot 30 graden - voor bejaardenzwemuren bijv. doen ze dat vaak, en dan zou je lekker in de goot kunnen gaan hangen, en je knie zoveel mogelijk bewegen. Door het bewegen en de druk van het water wordt je knie dan beter doorbloed, en dat helpt bij het soepeler maken van het gewricht. Sterkte in elk geval : revalideren is geen feestje, weet ik uit ervaring....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 weken lijken lang, maar voor een herstel is het kort. Waarschijnlijk zit er nog steeds vocht rondom het gebied dat geopereerd is. Het kan nog we een poosje duren voordat dit weg is. Verder is het belangrijk dat je regelmatig maar gedecideerd blijft bewegen zonder dat je iets forceert. Daarnaast heb je al een periode voor de operatie niet goed kunnen buigen en strekken zoals je zelf al zegt, dus je spieren zijn waarschijnlijk wat korter geworden, dat is normaal als je ze een poos niet optimaal gebruikt. Door langzaam te gaan oefenen (liefst onder begeleiding van een fysiotherapeut) zullen je spieren weer oprekken en kun je weer normaal bewegen. In ieder geval niks forceren! Beterschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet wat meer geduld hebben en goed met je krukken blijven lopen !! Ook goed je oefeningen doen.