Besmetting Q koorts via huisdieren?

Net gelezen:

"Ook andere dieren zoals koeien en huisdieren kunnen besmet zijn en de infectie overdragen op mensen".
Dat staat letterlijk op:
http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten-A-Z/infectieziekten/Q_koorts/Q_koorts_ISI.jsp

Dit NAV een eerder gestelde vraag uit 1 van de antwoorden.

Hieruit blijkt dat dus ALLE dieren het kunnen overbrengen.
Behalve mensen...!?

Wat maakt dit tot een verklaarbaar geheel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Maar ook huisdieren, knaagdieren en vogels kunnen besmet raken. Q-koorts is een zoönose. Dat betekent dat besmetting van dier naar mens kan plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een prima link!
Je verdient een plusje.
Toch blijf ik met vragen achter...
In elk geval de vraag: wat het verschil is tussen mens
en dier betreft het overdragen van de ziektebacterie.
Mensen hebben zich verder ontwikkeld, maar in principe
zijn het een soort dieren. Toch??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 2008 werd de bacterie bij 8% van de geiten en 2,5% van de schapen in Nederland gevonden. In Nederland gebeurt dit via besmette melkgeiten en melkschapen, met name tijdens de lammerperiode van februari tot en met mei. Mensen krijgen de bacterie binnen als ze besmette stof inademen. Dat kan ook als ze niet in de buurt van schapen of geiten komen : Besmette stof komt bij warm weer in de wind mee vanuit de stallen en ligt ook op de bemeste akkers. Mensen kunnen ook besmet worden via ruwe wol, huiden of-in een enkel geval- rauw-melkse producten of slecht verhit vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mariejose, dat laatste roept bij mij weer een vraag op: Dus je zou het ook van geitenkaas kunnen krijgen? Maar dan toch niet die je gewoon in de winkel koopt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De bacterie wordt onschadelijk door verhitting. Je kunt geen Q-koorts krijgen van gepasteuriseerde melk of kaas hiervan. Er is een klein risico dat je Q-koorts krijgt van rauwe melk of rauwmelkse kaas.

Andere antwoorden (2)

De bacterie kan in principe ook door mensen worden overgebracht. Zij het doordat deze op bv de kleding zit van een persoon die met besmette dieren in aanraking is geweest en deze kleding wordt vervolgend door een andere persoon aangeraakt. (Bv om te wassen, weg te leggen, schouderklop etc etc.

Alleen moet je je niet direct grote zorgen maken omdat je je moet afvragen hoe groot de kans is dat jij een bijvoorbeeld een overal van een geitenboer in handen krijgt waar besmetting heerst.

De maatregelen die nu worden getroffen zijn hard en vervelend maar niet te voorkomen. Helaas wel te laat. Dit hadden ze drie jaar geleden moeten beslissen.
Maar ook hier speelt maar één ding: Geld....alles draait om geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De WHO heeft gesteld dat zoönose een ziekte is die van gewervelde dieren op een natuurlijke wijze op de mens kan worden overgedragen.
Bij slechte hygiëne kan natuurlijk overdracht via de mens plaatsvinden, hoewel hierover weinig bekend is.