Hoeveel % van de rokers heeft spijt dat hij of zij rookt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik heb hier toevallig nog een oud 'Stoppen met Roken-boekje' van 1992 liggen. Ooit van mijn huisarts gekregen. Daarin staat dat meer dan 65% van de rokers spijt heeft dat zij er ooit aan zijn begonnen. (Toen al dus...) Het omschrijft hoe moeilijk het is om te stoppen, welke (ongemerkte) invloeden het heeft op lichaam en het functioneren daarvan, maar ook hoeveel invloed het uitoefend op onze psyche. Wanneer men eraan begint onstaat binnen één week, uitgaande van twee sigaretten (of meer) per dag, al fysieke en mentale afhankelijkheid van de sigaret. Inmiddels zullen de percentages van mensen die spijt hebben dat ze er ooit aan zijn begonnen enorm gestegen zijn. Niet alleen vanwege gezondheidsredenen, maar ook om financiële redenen. Een stevige roker geeft in veel gevallen meer geld uit aan het kopen van sigaretten of tabak, dan aan de maandelijkse boodschappen. Vroeger werd roken als een gezellige bezigheid gezien. Tieners vonden het 'cool' om bij het rokers-groepje van de school te horen. Tegenwoordig ziet men roken als een teken van zwakte en benijden veel rokers de niet-rokers. Rokers worden tegenwoordig op allerlei manieren 'gediscrimineerd' (tussen aanhalingstekens), bijna overal geldt een rookverbod en ze moeten buiten staan om aan hun trekken te komen. Het is inmiddels een trend geworden om niet te roken. Voor veel rokers is het een moeilijke en lange eenzame weg om uiteindelijk de afhankelijkheid van een sigaret te overwinnen, zowel fysiek als mentaal. Ben zelf helaas een stevige roker en heb er ontzettend spijt van dat ik er ooit aan begonnen ben op het schoolplein. Daarnaast ben ik een ontzettend eenzame roker, mensen uit mijn omgeving roken niet. Dit is best moeilijk. Heb al meerdere stoppogingen achter de rug, maar heb gewoon te weinig ruggengraat, karakter en doorzettingsvermogen om het vol te houden. Daarnaast is het een enorme financiële aanslag op mijn portemonnee. Ik wou dat ik nooit was begonnen.

Ik heb eens gelezen dat ongeveer de helft van de rokers al tamelijk gauw spijt krijgt van het feit dat ze eraan begonnen zijn. Dus c.a. 50% Van die helft, van die vijftig procent dus, stoppen er in het beginstadium slechts enkelen. Naarmate de tijd verstrijkt vormen zich twee groepen. 1 Diegenen die toch maar blijven doorgaan en 2 De twijfelaars. Op den lange duur gelukt het een deel van die groep twijfelaars er definitief een punt achter te zetten terwijl de rest doormodderen blijft. Als zich echter woekerziekten zoals longkanker beginnen voor te doen..zal het percentage van 'spijthebbers' vermoedelijk tot ergens in de buurt van de honderd procent oplopen. Groet, Ton

Neem van mij aan dat 99.9% van de rokers spijt hebben er ooit aan begonnen te zijn.Maar om dat het zo verrekte moeilijk is om er van af te komen roken wij gewoon door. En ook nog een rede waarom je doorgaat,dat is dat je er niet gelijk van dood gaat,alleen op de lange duur , en dat schuif je gewoon voor je uit.Dom he,het is duur en ongezond,maar toch?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100