Hoeveel % van de rokers heeft spijt dat hij of zij rookt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vader zegt vaak dat hij spijt heeft met roken begonnen te zijn.
Hij rookt al vanaf zijn 14e en kan echt niet stoppen.
Wel geprobeerd,met zo'n zelfhulpboek,pleisters enz.
Pfff...slappeling^_^!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Laurena, zielig dat je hem een slappeling noemt. Hij vind zichzelf waarschijnlijk al een slappeling en dan peper jij het nog even extra in! Weet je wel wat je zegt en hoe dat op mensen over kan komen? Nee dus. Geen enkel besef. Een leeghoofdige opmerking. Is precies hetzelfde als je iemand een dikzak noemt, terwijl diegene er zelf al van baalt dat ie last heeft van overgewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat dit in ieder geval een les voor jezelf zijn. Of rook je zelf ook al?
Het zou misschien beter zijn hem een beetje te steunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dirkje, dikzak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat slappeling was als grapje bedoelt..
(er staat ook een smiley-face achter hè?)
Mijn vader is zeker geen slappeling!
Niet zo snel oordelen hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel minder dan je denkt, want roken doe je tenslotte bewust en opzettelijk ; daar moet je moeite voor doen, geld in investeren, veel gedoe op de koop toenemen, dus als je dat niet wilt, dan doe je het niet of je stopt er weer mee. Vrijwel alle rokers waar ik mee omga (en dat zijn er nogal wat, zelfs nu ik zelf niet meer rook) doen dat met veel smaak en plezier, net zoals ik het altijd gedaan heb.
Ik rook nu niet meer, maar heb het altijd met veel genoegen gedaan en heb daar geen spijt van. Ter vergelijking : de dikke mensen die ik ken zeggen bijna zonder uitzondering dat ze het jammer vinden / er spijt van hebben dat ze het zo ver hebben laten komen. Als je ze ziet eten moet je je wel eens afvragen hoe diep die spijt werkelijk zit, maar ze hebben in elk geval die intentie. Bij rokers merk ik dat niet of veel minder. Als je aan EX rokers vraagt of ze spijt hebben dat ze ooit HEBBEN gerookt, of ooit begonnen zijn, dan is het percentage veel hoger, maar dat zijn dan ook de mensen die daar al consequenties aan hebben verbonden, en het ' spijt dat ik ooit begonnen ben' lijkt een soort onderdeel van het ' hersenspoelprogramma' waar je jezelf aan moet onderwerpen om succesvol te kunnen stoppen. Net als het vies moeten vinden of niet meer tegen rook kunnen. Let wel : lang niet alle ex-rokers gaan zo ver. Mijn kring van rokers is de laatste 20 jaar denk ik zeker gehalveerd, en slechts twee of drie daarvan zijn fanatiek doorgedraaid de andere kant op, inclusief de spijt dat ze ooit hebben gerookt. Voor de meesten is het gewoon : 't was lekker, maar nu is het genoeg geweest. Bij actieve rokers is van spijt eigenlijk (nog) niks van te bekennen. En je vraag gaat, naar ik aanneem, 0ver actieve rokers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke Laurena...:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, STK87 :D
Jij bent zeker de leukste thuis ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, waarom heb je deze reactie niet als antwoord gegeven? Goed onderbouwd antwoord van een ervaringsdeskundige lijkt mij. Had daar graag een plus aan gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat ik er op zou kunnen aanmerken, is dat het geen duidelijk antwoord is ("veel minder dan je zou denken"). Verder vind ik het een prima antwoord en ben ik het er ook wel mee eens. Ik heb zelf ook gerookt (sigaren, max 1 per dag), omdat ik het lekker vond, niet omdat ik last had van sociale druk (gaat niet zonder vrienden). Toen mijn vrouw stopte met roken, ben ik uit solidariteit ook gestopt. Maar spijt? Nee. Ik zou nog steeds een lekker sigaartje kunnen waarderen. Ik vind het echter wel fijn dat je niet overal meer mag roken, want ik kan niet zo geweldig goed tegen rook (ook niet die van mezelf haha) en vind het ook niet fijn als ik zit te eten. En het is ook wel ongezond en ik hoef niet de consequenties van andermans keuzes te ervaren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een goed ANTWOORD van Marleen! Geeft duidelijk antwoord op de vraag, er staan wel geen exacte percentages in maar die zijn natuurlijk onmogelijk te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. En de overige antwoorden zijn, vind ik, vergelijkbaar met die van Marleen of slechter, dus hup, ook naar de reacties ermee. Eén lijn hanteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk zijn de andere antwoorden net iets wenselijker dan het antwoord van Marleen. Ik zie al waar het heen gaat met deze reactie: naar puntenaftrek, want discussie over de moderatie hoort niet thuis onder reacties, maar op GVF.

Om nog even wat inhoudelijks te zeggen: ik kan me niet voorstellen dat werkelijk 99% van de rokers spijt heeft, want dat zou betekenen dat nagenoeg alle rokers ruggengraatloze lozers zijn en daar wil ik niet aan. Als ze echt spijt zouden hebben, zouden ze wel stoppen. Stoppen met roken is best mogelijk en ik ken best een paar aardige rokers met een stevige ruggengraat die helemaal geen zin hebben om te stoppen. Kennelijk zit die 99% spijt dan toch niet zo diep en wordt er een hoop uit de nek gezwetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad.
Percentages zijn niet te geven. Dus is de vraag niet te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stippel ; goed gezien. En verder zeg ik er ook maar helemaal niets meer over, want dan loop ik het risico dat dat mijn laatste woorden zijn hier Dat risico loop ik nu al, dus : sok in de mond en even een paar dagen iets anders gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens past dat EXACT in het plaatje dat de antirookmaffia WIL neerzetten van rokers ; ruggegraatloze lozers die kronkelen van spijt over hoe oneindig stom en zwak ze wel niet zijn. Probeer VOORAL niet te beweren dat het- in veel gevallen zelfs - anders is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het antwoord van Marleen niet als antwoord gezien kan worden dan is deze vraag NIET te beantwoorden.
Alle antwoorden zijn meningen, gissingen etc.
De vraag lokt discussie uit.
Is inventariserend. De antwoorden die er nog wel staan zijn ook alleen maar meningen en persoonlijke verhalen.
De vraag is naar een percentage.
Dat antwoord is er NIET>
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En sinds wanneer is "Neem van mij aan" een fatsoenlijke onderbouwing??? Blijft ook maar gewoon staan...

Antwoorden (3)

Ik heb hier toevallig nog een oud 'Stoppen met Roken-boekje' van 1992 liggen. Ooit van mijn huisarts gekregen. Daarin staat dat meer dan 65% van de rokers spijt heeft dat zij er ooit aan zijn begonnen. (Toen al dus...)

Het omschrijft hoe moeilijk het is om te stoppen, welke (ongemerkte) invloeden het heeft op lichaam en het functioneren daarvan, maar ook hoeveel invloed het uitoefend op onze psyche.

Wanneer men eraan begint onstaat binnen één week, uitgaande van twee sigaretten (of meer) per dag, al fysieke en mentale afhankelijkheid van de sigaret.

Inmiddels zullen de percentages van mensen die spijt hebben dat ze er ooit aan zijn begonnen enorm gestegen zijn. Niet alleen vanwege gezondheidsredenen, maar ook om financiële redenen.

Een stevige roker geeft in veel gevallen meer geld uit aan het kopen van sigaretten of tabak, dan aan de maandelijkse boodschappen.

Vroeger werd roken als een gezellige bezigheid gezien. Tieners vonden het 'cool' om bij het rokers-groepje van de school te horen.

Tegenwoordig ziet men roken als een teken van zwakte en benijden veel rokers de niet-rokers.

Rokers worden tegenwoordig op allerlei manieren 'gediscrimineerd' (tussen aanhalingstekens), bijna overal geldt een rookverbod en ze moeten buiten staan om aan hun trekken te komen.

Het is inmiddels een trend geworden om niet te roken.

Voor veel rokers is het een moeilijke en lange eenzame weg om uiteindelijk de afhankelijkheid van een sigaret te overwinnen, zowel fysiek als mentaal.

Ben zelf helaas een stevige roker en heb er ontzettend spijt van dat ik er ooit aan begonnen ben op het schoolplein.

Daarnaast ben ik een ontzettend eenzame roker, mensen uit mijn omgeving roken niet. Dit is best moeilijk.

Heb al meerdere stoppogingen achter de rug, maar heb gewoon te weinig ruggengraat, karakter en doorzettingsvermogen om het vol te houden. Daarnaast is het een enorme financiële aanslag op mijn portemonnee.

Ik wou dat ik nooit was begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een keuze die je elke dag, misschien wel 20 of 50 of 100 keer per dag zelf maakt, Dirkje. Je hebt redenen genoeg om een andere keuze te maken. Twee weken klote, twee weken lastig, maar daarna weet je eigenlijk niet meer beter. Gewoontes kunnen snel veranderen. Ik ben 1 februari van de ene dag op de andere gestopt met kettingroken (70-80 sigaretten per dag) en rook er nu nog 2 of 3 hooguit. Bevalt me uitstekend, geen gedoe en gedonder meer, hoop geld uitgespaard en absoluut gezondheidsvoordelen (waar ik het eigenlijk voor deed). Die laatste drie gaan er denk ik ook nog wel af, want ze doen me niet meer zoveel. Eerlijk is eerlijk : ik damp nu WEL. (Elektrisch roken). Dat is beduidend minder schadelijk en goedkoper en mag vrijwel overal. En de smaak is echt beter. De kunst is niet teveel van jezelf te eisen ; hoe meer je niet MAG, hoe makkelijker het is te ' bezwijken' voor de ' verslaving' die ' sterker' zou zijn dan jij . Allemaal verslavingsretoriek. Jij mag roken waar en wanneer en zoveel je wilt. Je maakt alleen ZELF de keuze dat niet of vrijwel niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het siert je al dat je toegeeft dat je spijt hebt.
10 virtuele punten so far.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martyn, bedankt voor je tip! Marleen, mijn langste stoppoging duurde bijna drie maanden. Ik heb me niet echt fijn gevoeld toen, ook niet na die eerste twee weken. Ik vind het knap dat je zo bent gestopt.
En het klopt, bij iedere sigaret die ik opsteek denk ik: 'Daar gaan we weer, niet goed, fout! Leer het toch eens af...enz enz.' Maar dan smaakt ie zo bijzonder goed.... en dan denk ik 'ja, daar doe ik het voor...' Misschien moet ik dat proberen om te zetten en niet mezelf voor de gek houden dat ik wil stoppen, want dat wil ik eigenlijk helemaal niet dus. Net als jouw voorbeeld van die mensen die te dik zijn en die zich te schompes vreten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, dank je wel Patcat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Martyn ; Zybam (en Champix) zijn ongelofelijke rotzooi (anti-depressiva) en niet zonder gevaar voor de (geestelijke en lichamelijke) gezondheid. Dat zou ik NOOIT ook maar een enkele seconde overwegen. Het is erger dan met een kanon op een mug schieten. Maar ik weet dat er mensen zijn die het zonder bijverschijnselen en kleerscheuren overleefd hebben, dus ook dat is een keuze die iedereen - samen met de huisarts ! - zelf moet maken. Ik zou het echter nooit iemand durven aanraden. Iedereen moet helemaal zelf weten of en hoe die stopt natuurlijk, maar laat je vooral niet gek maken door het idee dat de sigaret de baas is. Dat ben je echt helemaal zelf, van begin tot eind. En iedere sigaret die je nog rookt, is JOU keuze. Jij bent dus ook degene die er voor kan kiezen dat niet te doen. Voor mij werkt het enige echte alternatief - elektrisch roken - uitstekend. Beter dan helemaal niet roken, omdat ik dat eigenlijk domweg niet wil. En waar geen wil is, is geen weg. Wil je echt helemaal een niet-roker worden, dan is dat ongetwijfeld niet de manier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou Martyn, ik wil dus geen chemische troep slikken, daar bedank ik voor. Maar wel mooi voor je dat het gelukt is, respect! Ik wil trouwens wel meer PLUSSEN voor mijn antwoord hoor. Vind ééntje wat magertjes na zo'n uitgebreide en kwetsbare zelfreflectie haha ;) Wie heeft er nog Plussen op voorraad en is bereid er afstand van te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hébt tenminste een plus ;)
Als je wat controversielers zegt, regent het hier meteen minnen ; kijk maar bij mij.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'tien' plussen van mij. Goed antwoord en volkomen eerlijkheid en kwetsbaarheid. Dit geldt ook voor de vele reacties op je antwoord. Groet van een ontevreden roker. En ja, ik vind elke sigaret die je opsteekt toch een keus. Zegt ook iets over mijn ruggengraat.
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, leuk van jullie. Maar Marleentje heeft wel gelijk eigenlijk. De beste antwoorden ontvangen vaak enorm veel minnen. Tis maar net wat men horen wil!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verslaving is m.i. niet zo heel erg een eigen keuze en ook geen gebrek aan wilskracht. Die wilskracht gebruikte ik ooit om tegen een sneeuwstorm op de fiets bij die benzinepomp 10 km verderop mijn merk shag en vloei te halen. Beetje gechargeerd maar daar komt het wel op neer. Je staat open voor nuances. Heb je Allen Carr weleens overwogen? Werkte bij mij in één keer en voorgoed maar dan wel de live sessie. Kost een paar centen maar roken ook. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb Allen Carr al gelezen. Sommige stukken meerdere keren. Het helpt maar tijdelijk. Eventjes doet het wat met me om vervolgens met een starre kop weer een sigaret op te steken. Zal wel een soort opstandigheid van me zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg ooit de live sessie door mijn werkgever aangeboden, in Soestduinen. Helft zelf betalen en dat was toen 200 gulden. Als ik na een jaar nog gestopt was zou ik die ook nog terugkrijgen. Tot mijn verbijstering lukte het. Goed, de eerste weken was het af en toe even slikken maar al met al kostte het me verbazend weinig moeite. Noem het een hersenspoeling om van een andere hersenspoeling af te komen. Ik was een soort van psychologische grens over. In het begin een pesthekel aan sigarettenrook, vooral omdat mijn reukvermogen zoveel scherper was maar daar ben ik nu een stuk milder in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook nog maar even reageren... Ik heb meer dan 25 jaar gerookt (ongeveer 30 per dag) en ben daar een jaar of 10 geleden mee gestopt. Dankzij het boek van Allen Carr. Ik heb het boek twee keer gelezen, direct na elkaar, terwijl ik nog rookte. Na die twee keer lezen heb ik mijn laatste sigaret uitgedrukt en ik heb sindsdien letterlijk nooit weer zin in een sigaret gehad. De verslaving was gewoon over. Na hooguit twee dagen een beetje fysieke klachtjes was mijn lichamelijke afhankelijkheid voorbij. De psychische verslaving (véél erger) ben ik dankzij het boek kwijt. Echt waar. Rokers kijken me altijd vol ongeloof aan als ik dit vertel. En durven het vaak vervolgens nauwelijks aan om zèlf het boek eens te lezen. Alsof ze er tegenop zien om met hun verslaving te breken.
Ik heb geen spijt van mijn rookverleden. Maar ik ben zielsgelukkig dat ik niet meer afhankelijk ben van die stinkende en dure witte dingen! Wat een vrijheid geeft dat.
Iedereen die wil stoppen wens ik heel veel succes. het is niet onmogelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, Emma, je moet het ervaren om te weten wat het is. Roken is niet de vrijheid maar het niet meer te hoeven is vrijheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dirkje0643, waarom ging je na je eerste trekje ooit toch verder?
Ik had echt zoiets van, da's niet goed. Want het voelde ook niet goed.
Dat moet toch bij iedereen zo zijn?
Mijn eerste chips ooit moet lekker hebben gesmaakt. Eerste ijsje ook. Dus dat kan ik begrijpen dat slecht/lekker eten je niet weerhoudt van doorgaan.
Eerste trekje sigaret moet gewoon vies zijn geweest. Druk/benauwd in je longen of wat dan ook.
Dus waarom, net als iedere roker, toch doorgaan.
Dat wil ik graag weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nu sinds 12 november gestopt. Mijn manier: Mezelf helemaal gek maken met sigaretten. Geen zin hebben om te roken, maar t toch doen. De laatste avond dat ik rookte ben ik de stad in gegaan en de ene sigaret na de andere opgestoken. Ik kan je garanderen, dat zoiezo de eerste week ik meer moeite had dat ik niks in mijn handen had als het feit dat ik een sigaret wou. dus ik ging maar met een bierviltje tikken of met een pen spelen in mijn handen. Als je al denkt ik wil stoppen ben je er al bijna. Mijn 2e reden om te stoppen had te maken met een operatie die ik wou ondergaan (botbreuk) waarbij het zeer afgeraden wordt om te roken. Dat was voor mij doorslaggevend om toch echt eens te gaan stooppen. Ik zeg niet dat mijn methode voor iedereen werkt. Maar het teveel roken werkte bij mij :)
flyingcrow
12 jaar geleden
Dirkje0643 Bedankt voor je eerlijke antwoord,
en ik hoop dat je eens wel kunt stoppen,een dikke plus,jammer dat ik er maar een geven kan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dikke +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Kees, je hebt helemaal gelijk.
Nog even een tip voor stoppers die merken dat je iets in je handen mist: ga breien, borduren of haken!! (Oké, voor mannen is dit misschien een rare tip...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, nu heb je er 10 :-) van iemand die ook nog niet wil stoppen maar al 4 jaar op het werk niet meer rookt, ook niet in de pauzes, maar die, eenmaal thuis, niet méér, maar wel "gewoon" weer gaat roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, geweldig wat leuk! Bedankt voor al die plussen. Ik doe ze in een doosje en zal ze bewaren om vervolgens weer aan jullie uit te delen. Patcat: Waarom ging ik na mijn eerste trekje toch verder... Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat ik me niet wou laten kennen tegenover degene die mij van de sigaret liet proeven.
Gewoon stoer doorgaan, net zo lang totdat het lekker wordt. De eerste keer seks kan toch ook pijn doen? Sorry, geen nette vergelijking. Nee even serieus Patcat. Het had gewoon alles te maken met het idee dat roken destijds nog als ''stoer" werd gezien. Vooral in de leeftijdscategorie van 14 t/m 20 jaar. De rokersgroepjes waren de toffe mensen, althans zo dacht ik toen. De niet-rokers waren maar saaie burgertrutten. Inmiddels ben zelfs ik volwassen geworden en is mijn denkwijze wel veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Patcat : dat je na je eerste trekje (dat ik overigens WEL lekker vond, maar ook dat zal wel weer reden zijn mijn ongewenste, opruiende opmerking onder het gras te schoffelen, zoals ALLES wat ik de laatste tijd zeg), toch verder gaat, is hetzelfde als dat je na je eerste slok koffie verder gaat, Of na je eerste wijntje. Ook niet echt lekker, maar je moet er nu eenmaal een smaak voor ontwikkelen, en dat zijn mensen gaarne bereid. Meestal door sociale druk, maar ook wel uit eigen keuze. Als we zouden stoppen met alles wat in eerste instantie vies was, zou er echt bijna niemand (niet mierzoete) alcohol drinken, of koffie. Of roken. Smaak is meer dan de pure smaak alleen . Het is ook gevoel en beleving en associatie. En soms een kwestie van doorzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, Marleen, smaakt ontwikkelt zich, sterker, hoort zich te ontwikkelen als onderdeel van het opgroeien. Ik weet niet of het nog zo gaat maar kinderen in Frankrijk leerden wijn te drinken door die met water te verdunnen. Wij kennen de appelmoestruc om spruitjes e.d. te leren eten en met roken gaat het net zo. Je moet een zekere weerzin overwinnen om rook in te kunnen ademen maar als je het schokeffect daarvan en het snelle effect van de nicotine als prettig ervaart ben je wel snel door die weerzin heen. Dat is althans mijn ervaring toen ik op mijn 14e begon. Maar toch, hoe meer ik op een dag rookte, des te minder lekker ik het vond. Dan ga je toch ergens tussen je verslaving en 'lekker' inhangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut ; het wordt al vrij snel een gewoonte, en die ervaringen van die eerste shaggies / trekkies krijg je nooit meer, al blijf je wellicht je hele leven...zoeken ?
Ik ben pas op mijn achttiende vrij bewust begonnen, en met mentholsigaretten, en kwam uit een omgeving van louter rokers, dus ik kan me niet herinneren het ooit vies gevonden te hebben. Bij mij begon het pas echt uit de hand te lopen toen het hand over hand op meer en meer plekken verboden werd, en ik van ongeveer 10-15 sigaretten per dag 'uitgroeide' naar iemand die op elk moment en elke plaats dat het kon voortdurend rookte (ca. 50-75 shaggies per dag, misschien nog wel meer). Snel nog even een peuk. Zo, nu snel een peuk. Straks mag ik niet roken dus nog even bijtanken....net mocht ik niet roken dus NU bijtanken....dat werk. Ik durf met een gerust hart te zeggen dat JUIST de antirooktendens mij - opstandig van nature - van een moderate roker een kettingroker heeft gemaakt. Letterlijk. Maar ook die controversiële stelling zal het hier niet zonder censuur overleven, want stel je vóór dat je hier iets pro-roken zegt de antirookmaffia te gen de schenen schopt of een niet-politiek-gewenst antwoord bij elkaar liegt (zoals ' alle rokers hebben er spijt van dat ze roken' .Je reinste bullshit, maar goed ; als je zegt dat het NIET zo is, is je antwoord geen antwoord maar een reactie......).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik nog in de psychiatrie werkte begon het rookontmoedigingsbeleid goed op stoom te komen. De patiënten mochten toen binnenshuis ng wel roken maar wij, het personeel moest naar buiten om op te steken. Zie je het voor je? Wij in de deuropening in de vrieskou, terwijl de tent waar de patiënten zaten blauw stond. Het goeie voorbeeld, als zij al niet kunnen stoppen hoeven wij er al helemaal niet over te piekeren. Ik kreeg regelmatig op mijn lazer omdat ik me niet aan dat onzinnige beleid hield. Ik vind het echter nu wel prettig dat er niet meer gerookt wordt in restaurants en op de werkplek. Bij het eten vond ik het al niet lekker toen ik zelf nog rookte maar ik stoor me ook weer niet aan een opgestoken sigaretje naast me als ik mijn lunchboterhammetjes buiten opeet, zolang ik maar niet de volle lading krijg.
Ik heb eens gelezen dat ongeveer de helft van de rokers al tamelijk gauw spijt krijgt van het feit dat ze eraan begonnen zijn. Dus c.a. 50%

Van die helft, van die vijftig procent dus, stoppen er in het beginstadium slechts enkelen.

Naarmate de tijd verstrijkt vormen zich twee groepen.

1 Diegenen die toch maar blijven doorgaan en
2 De twijfelaars.

Op den lange duur gelukt het een deel van die groep twijfelaars er definitief een punt achter te zetten terwijl de rest doormodderen blijft.

Als zich echter woekerziekten zoals longkanker beginnen voor te doen..zal het percentage van 'spijthebbers' vermoedelijk tot ergens in de buurt van de honderd procent oplopen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
Of is dit een uit de lucht gegrepen mening? Ik heb geen spijt dat ik begonnen ben.
Ik was 16 (of 14, of zoiets).
Het is onzin om spijt te hebben van iets van 45 jaar geleden. En, ra ra, nog steeds geen spijt.
In al die jaren ben ik maar één keer een paar maanden gestopt.
En ondanks alle beloften e.d. voelde ik mij toen niks beter.
geen betere conditie, geen betere smaak: niks.
En ook : als het NIET mag, dan ga ik lekker door!
Kettingroker ben ik nooit geworden.
Mijn longen zijn schoon. Er zijn net zo veel mensen met longkanker die niet rookten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vertelde hierboven dat ik eens gelezen heb dat ongeveer de HELFT van de rokers al tamelijk gauw spijt heeft. dat houdt in dat er nòg een tweede helft is, hè.. De bron kan ik je nu helaas niet meer noemen..maar wellicht doet het je goed te weten dat ik vrijwel nooit afga op berichtgeving in en van één of ander roddelblaadje of een huis-aan-huis-krantje. Het is dus zeker GEEN absoluut uit de lucht gegrepen mening. Omdat jij aangeeft tot nu toe geen enkele vorm van spijt te hebben van het feit dat je nog altijd rookt zul jij vermoedelijk behoren tot de de andere HELFT die nooit of te nimmer spijt van iets krijgen. Nog geen spijt hebben..hoeft overigens niet in te houden.. NOOIT spijt te krijgen, hè. Je weet immer nu nog niet wat de toekomst voor je in petto heeft.. En als het niet mag, zeg je, ga je ook lekker door. Nou ja goed..dat is jouw zaak..maar dat je dan tòch schone longen zou houden is natuurlijk een fabeltje. Tenslotte hebben een aantal onderzoeken gedurende een reeks van jaren al hoog en breed het verband tussen roken en longkanker vastgesteld. En geloof mij maar..verreweg de meeste mensen die aan longkanker (over)lijden..zijn de rokers.. Groet, Ton
Neem van mij aan dat 99.9% van de rokers spijt hebben er ooit aan begonnen te zijn.Maar om dat het zo verrekte moeilijk is om er van af te komen roken wij gewoon door.
En ook nog een rede waarom je doorgaat,dat is dat je er niet gelijk van dood gaat,alleen op de lange duur , en dat schuif je gewoon voor je uit.Dom he,het is duur en ongezond,maar toch?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas is dat niet alleen met roken zo. Ook drinken en eten. Slecht etne bedoel ik dan. Teveel zout, suiker enz. Een zak chips voor mij die in de kast ligt. Die moet op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet: Hoeveel % heeft spijt ooit begonnen te zijn. De vraag is: Hoeveel % heeft spijt dat ie rookt. Dus dit is geen antwoord op de vraag! Bovendien: "Neem van mij aan............
waarom zou dat? Dat is een mening, geen onderbouwd antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los daarvan hebben we geen enkele reden om aan te nemen dat jij gelijk hebt, want in elk geval de meeste rokers die IK ken hebben (nog) nergens spijt van. Wellicht dat dat ooit nog komt, meestal na het stoppen, maar zelfs dat geeft geen garanties. Als je heel erg je best doet het er uit te trekken komen ze wellicht zo ver als : ja, wel zonde dat ik er ooit mee begonnen ben. Dat is wel iets HEEL anders dan (echte) spijt.
Maarja, dat is geen exact cijfer dus geen antwoord blijkbaar. 99,9 % is in elk geval veel te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is die 99,9 veel te hoog.
Ik heb geen spijt dat ik begonnen ben.
Ik was 16 (of 14, of zoiets).
Het is onzin om spijt te hebben van iets van 45 jaar geleden.
En nog steeds geen spijt.
In al die jaren ben ik maar één keer een paar maanden gestopt.
En ondanks alle beloften e.d. voelde ik mij toen niks beter.
geen betere conditie, geen betere smaak: niks.
En ook wat Marleen vertelde herken ik: als het NIET mag, dan ga ik lekker door!
Kettingroker ben ik nooit geworden.
Mijn longen zijn schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik, als verstokte peukloze astmapatient, geloof er geen drol van dat 99,9 % er spijt van heeft. Wil je dan beweren dat 99,9 % van alle rokers ruggengraatloze lozers zijn die niet efkes een paar weken af kunnen zien om te stoppen met roken? Dat zeg je dan toch? Ze vinden het gewoon lekker. Ik heb ook geen spijt van mijn wijntje per dag.