Is er iets te doen tegen een lage pijngrens?

beste mensen, ik vraag me af wat je kan doen als je een lage pijngrens hebt en dat zat bent. Zijn er bv geen oefeningen, medicijnen of iets?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (5)

niets. ik heb ook een erg lage pijngrens. Ook vlug blauwe plekken en dergelijke dus ik denk dat ik gewoon overgevoelig ben en jij waarschijnlijk ook. Het is geen schande het is alleen lastig. Je kan het wel relativeren. Het is maar pijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik wel doe als ik pijn heb is gewoon door gaan. niet bij stilstaan maar ga lopen en dergelijke. dat leidt af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk went alles. Je kunt dus door een bepaalde grens heen en daardoor raakt je lijf gewend aan pijn waardoor de pijn minder overheersend aanwezig is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een lage pijngrens hebt, betekent dit dat je veel sneller dingen als pijnlijk ervaart die andere mensen niet als pijnlijk ervaren. Druk op je huid bijvoorbeeld, of kou of hitte, zul je dan sneller als pijnprikkel ervaren terwijl iemand anders dat nog alleen maar als "enigszins onprettig" vindt voelen. Dat is trouwens iets anders dan een aansteller of een pieperd zijn.

Wat je eraan kunt doen, hangt vooral af van de oorzaak ervan. Sommige mensen ervaren aanraking als pijnlijk, omdat ze een neurologisch defect hebben. Het kan trouwens ook onderdeel zijn van een algehele prikkelgevoeligheid. Desensitisatie kan een bepaalde gevoeligheid doen afnemen, dus door bepaalde pijnprikkels te ondergaan, kan het zijn dat je hersenen minder snel die prikkel als pijnlijk gaan registreren. Ga dat niet op eigen houtje doen, want afhankelijk van het precieze probleem kan zoiets het ook doen verergeren. Wat je zou kunnen doen, is hulp zoeken van een fysio- of ergotherapeut die is geschoold in sensorische integratie therapie. De aanvankelijke theorie over dit soort problemen was nogal onwetenschappelijk, maar inmiddels begint het vage zich wat te onderscheiden van die dingen die wel een neuropsychologische basis hebben. Zeker als je bijvoorbeeld aanraking als pijnlijk ervaart, zou het kunnen helpen om daar iets mee te doen.

Voor het overige denk ik dat je het vooral moet zoeken in dingen die pijn kunnen verminderen. Ontspanningsoefeningen, het controleren van je ademhaling, meditatietechnieken, je bewust worden van wát je voelt, of juist oefeningen waarmee je probeert de pijn te blokkeren en het je niet te laten storen, zelfhypnose, etc. Er zijn genoeg psychologen die zich gespecialiseerd hebben in het behandelen van mensen met chronische pijn, die zullen allicht ook kunnen helpen bij het probleem dat jij beschrijft. Maar ook haptonomen of oefen- en ademhalingstherapeuten kunnen hierbij helpen.

Als je het hebt over medicatie, zou je uitkomen bij ofwel het slikken van sterke pijnstillers die centraal de pijnprikkel dempen (morfine-achtige middelen), of bijvoorbeeld een antidepressivum dat ook effectief is tegen zenuwpijn, of dat door de beïnvloeding van de hersenchemie MISSCHIEN ook het binnenkomen van pijnprikkels kan moduleren. De vraag lijkt me dan vooral of het echt ZO hinderlijk en beperkend is dat je er elke dag zware medicatie voor zou willen en moeten slikken. Je kunt het bespreken met je arts, maar ik zou in elk geval eerst andere dingen proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op vechtsport gaan, zo leer je je eigen lichaam beter kennen en word je minder bang voor pijn en leer je het beter incasseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is angst voor een blijvende beschadiging een oorzaak van een sterkere pijnsensatie. Je ervan bewust zijn dat die angst niet altijd gegrond is kan die sensatie verminderen.