Houd ik vocht vast?

Hoi,

Ik ben de laatste weken heel veel aangekomen zonder anders te eten of bewegen. M'n levenspatroon is exact hetzelfde als voorheen, maar al m'n kleren knellen en ik echt opgezet.

Kan ik controleren of ik vocht vasthou, en zo ja, hoe kom ik ervan af? Brandnetelthee en bleekselderij helpt meestal maar voor een dag of zo.

's Avonds zijn m'n enkels wel heel dik en als ik strakke sokken aan heb, zitten die echt diep in m'n kuit. Maar ik ben over heel mn lijf opgezet.

Ik hoef niet ongesteld te worden, dat word ik namelijk niet. Misschien zijn het wel hormonen, maar dat weet ik niet.

Kan iemand me helpen? Ik voel me echt niet goed in m'n vel nu..

Toegevoegd na 50 seconden:
Toevoeging: Ik ben wel weer aan een medicijnkuur begonnen, maar ik die heb ik al vaker gebruikt en toen kwam ik er niet van aan. Het staat ook niet bij de bijwerkingen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je misschien vertellen welke medicijnen? Het staat lang niet altijd vermeld, maar oedeem als gevolg van bepaalde medicatie behoort zeker tot de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minocycline
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen zo via internet, maar zoals hieronder ook geantwoord is, het is natuurlijk niet normaal dat je zonder aanwijsbare oorzaak aankomt en je zo voelt. Ook een niet in de bijsluiter opgenomen bijwerking of een wisselwerking met een ander medicijn (of een voedingsmiddel) is niet uit te sluiten. Ik kan je alleen adviseren wat ook in een bijsluiter stond die ik raadpleegde en dat is: In geval er bij u een bijwerking optreedt die niet in de bijsluiter is vermeld of die u als ernstig ervaart,
informeer dan uw arts of apotheker. Daarnaast wil ik je sterkte toewensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje, ik heb hieronder al een reactie gegeven dat ik het even aankijk en anders over een paar dagen wel bel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik zag achteraf dat je al naar de huisarts bent geweest, desnoods zou ik erop staan dat hij er eens naar kijkt.

Het beste antwoord

Het lijkt er zeker op dat je vocht vast houd.
Je kunt dit ook controleren door een paar seconden je duim of vinger in het vel van je dikke enkel te drukken. Blijft er nadat je je vinger weg hebt gehaald een kuiktje staan dan is dat vocht. Vocht wijst meestal op een verminderde hartfuntie, (niet om je bang te maken hoor).
Vocht zakt naar lagere gedeelten in het lichaam.
Ga voor de zekerheid even naar de huisarts.

Toegevoegd na 2 minuten:
kuiktje= kuiltje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vocht vasthouden kan heel veel oorzaken hebben, suikerziekte, oedeem enz. Maar medicijn gebruik kan er ook toe doen. Maak direkt een afspraak met je huisarts want normaal is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de huisarts ben ik al geweest en die keek er niet eens naar, hij zei dat ik wel gewoon aangekomen zou zijn. Kan, maar lijkt me sterk als ik niks veranderd heb, tenzij het idd door de medicijnen zou komen. Hij vond het niet nodig om te kijken zei-ie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare dokter als hij niet eens wil kijken.
Probeer een afspraak te maken met een andere dokter in de praktijk en als die er niet is in het weekend naar een weekend arts gaan, er moet hoe dan ook naar gekeken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het niet raar om daarvoor naar een weekendarts te gaan? Want misschien is het wel gewoon vet en dan voel ik me ook zo voor lul. Al is het 's ochtends wel een stuk minder dan 's avonds. Ik probeer vanavond en morgen nog even om veel brandnetelthee te drinken en als het dan nog niet helpt of weer terugkomt, bel ik wel even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raar bestaat niet, zelfs niet voor een weekend arts, als je het niet vertrouwd gewoon doen.
Eigen kan niemand van een afstand beoordelen of het echt vocht vasthouden is of dat het een symptoom is van hetgeen waar je een kuur voor hebt. Daarvoor heb je namelijk aanvullende testjes die je binnen je inspectie of functieonderzoek doet. Mijn advies: ga naar de huisarts en raadpleeg hem of haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij dezelfde bent, die deze vraag vorige week stelde, dan zeg ik deze keer: het klinkt nu serieuzer, ga gauw naar de dokter.