Wat kun je doen aan iemand met een drankprobleem? Deze persoon wil zelf geen hulp zoeken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige wat je kunt doen is hem/haar ervan proberen te overtuigen dat hij/ze hulp moet gaan zoeken. Helaas als deze persoon het probleem niet ziet, dan valt er helaas weinig hulp te bieden. Ik weet uit eigen ervaring dat continu erop hameren en proberen te dwingen juist een averechts effect heeft. Als toekijker kun je vaak alleen maar met lede ogen toezien wat deze persoon zichzelf aandoet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord is helaas de harde werkelijkheid.

Andere antwoorden (4)

Eigenlijk ga ik nu iets heel vervelends zeggen maar je kunt alleen wat doen als die persoon zelf ook wil.

Je zult daar op moeten hameren, desnoods met hulp van de huisarts en anderen tenzij het natuurlijk zo erg is dat je verplicht kan laten opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets. Tenzij hij verminderd toerrekeningsvarbaar wordt verklaard. Dan zou een gedwongen opname via een Rechterlijke Machtiging zijn.
Het is triest maar in de meeste gevallen zal een gedwongen opname weinig uithalen tenzij de 'patiënt' hier ook achter staat.

Toegevoegd na 1 minuut:
-r
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zelf kunt doen is met deze persoon gaan praten, een 1 op 1 gesprek dat je je zorgen maakt , dat je om hem of haar geeft en ziet dat het niet goed met hem/haar gaat. Eigenlijk zou je voor een soort breekpunt moeten zorgen bij deze persoon, dat hij/zij zelf de ernst van de situatie inziet want zolang het probleem niet erkend wordt, wordt er ook niets aan gedaan.
Alcoholisten zijn kampioen-antwoord-ontwijkers.
Ik zou niet over de gezondheid of de gevolgen beginnen want daar zijn deze personen meestal niet gevoelig voor, maar hamer erop wat het met jóu doet ( als het te erg wordt zou je deze persoon kunnen verliezen en dat is toch het laatste wat je wilt.., zoiets kun je vertellen..)
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor jou een drankprobleem bij iemand lijkt te zijn, ziet diegene nog láng niet als een probleem.

Goed, het is een dagtaak om te zorgen, dat er genoeg drank voor die dag of voor dat weekend is, met trucjes als 'bijhouden waar de laatste keer de drank gehaald is, dus nu ergens anders heen', en regelmatig goede voornemens, dat het vandaag bij 2 glaasjes moet blijven (wat dan tóch weer niet blijkt te lukken....), de nodige niet-nagekomen afspraken en regelmatige ziekmeldingen van één dag, omdat hij/zij zelf merkt, dat hij/zij 's morgens écht nog niet het verkeer in kan.
Maar dat is allemaal nog zó te regelen, dat hij/zij ermee weg lijkt te komen, en alle smoezen worden nog geaccepteerd, dus er is geen probleem, en hij/zij heeft het allemaal nog keurig in de hand.....

Pas als hij/zij met z'n kop echt helemaal door de muur gegaan is, en zelf inziet, dat hij/zij volledig machteloos is zijn/haar leven draaiende te houden, pas dan zal met veel moeite en heel veel schaamte worden toegegeven, dat er hulp nodig is.

Dus pas dan kan je hulp aanbieden, die dan ook graag geaccepteerd zal worden. En wat je vanaf moment één het meeste zal moeten bieden, is volledig geloofwaardig die iemand het vertrouwen geven, dat jij erin gelooft, dat het gaat lukken om vanaf nu geen druppel meer te drinken. Het gevoel degene die je helpt en die in je gelooft teleur te stellen is een hele grote kracht, die een net-droge alci een enorme steun in de rug zal zijn.